Şevval ayı orucu hangi günler tutulur?

İLiM DiLeNcİsİ

Rüyalar aleminden
Süper Mod
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
709
Tepkime puanı
42
şevval ayı orucu ne zaman tutlur, 6 günler ne zaman tutlur
Şevval Orucu Hangi Günlerde Tutulur?
Ramazan ayı ve bayramından sonra şevval ayı içinde “altı gün orucu” adıyla bilinen orucu tutmak müstehaptır.

Ramazandan sonra gelen 30 günlük Şevval ayı içinde, istediğiniz zamanlarda toplam 6 gün olan Şevval ayı orucunu tutabilirsiniz.

Şevvâl ayının ilk gününde -ki ramazan bayramının ilk günüdür. Oruç tutulması haramdır. Bayramın diğer günlerinde ve şevval ayında kaza veya nafile oruç tutulabilir.

Oruç ayı ramazanın tamamlayıcısı durumunda olan şevvâl ayında tutulacak altı günlük oruç, bir Müslüman’a bütün bir yıllık oruç sevabı kazandıracaktır. Bu altı günlük orucun bitişik olması, yani hiç ara vermeden tutulması mecburiyeti yoktur; aralıklarla da tutulabilir.

Şevval ayında tutulan orucun çok sevabı vardır. Üç hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ramazandan sonra şevval ayında da 6 gün oruç tutan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Taberani]

(Ramazan orucuyla şevvalde de 6 gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş sayılır.) [İbni Mace]

(Ramazan ayı orucu on aya, ramazandan sonra tutulan 6 gün oruç da iki aya mukabil olur ki, böylece bir yıl oruç tutma sevabına kavuşulur.) [İbni Huzeyme]

İlginizi çekebilecek benzer konular;

Şevval ayı orucu ne zaman tutulur?

Şevval ayında kaza oruçları tutulurmu?

Şevval orucu nedir?
 

İLiM DiLeNcİsİ

Rüyalar aleminden
Süper Mod
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
709
Tepkime puanı
42
6 günlük Şevval ayı orucunun aralıksız tutulması şart mıdır?

Ramazan ayından sonra tutulan 6 günlük Şevval ayı orucunun aralıksız tutulması şart mıdır? Yoksa her hafta sonunda yani hafta tatilinde ikişer gün olmak üzere üç defada ayrı ayrı tutabilir mi?

Hamd, yalnızca Allah'adır.

6 günlük Şevval ayı orucunun aralıksız tutulması şart değildir.Eğer bu 6 günlük orucu, ayrı ayrı veya aralıksız tutarsa, bunda bir sakınca yoktur.

Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

((... فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ ...)) [ سورة البقرة من الآية: ١٤٨]

"(Ey mü'minler!) O halde hep hayırlara (Allah'ın, İslâm dîninde size meşrû kıldığı sâlih ameller işlemeye) koşun, yarışın!" (Bakara Sûresi: 148).

Allah Teâlâ yine şöyle buyurmuştur:

(( وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ )) [ سورة آل عمران: ١٣٣ ]

"(Allah'a ve Rasûlüne itaat ederek) Rabbiniz tarafından bir mağfirete, genişliği göklerle yer kadar olan ve takvâ sahipleri için hazırlanmış olan bir cennete doğru yarışırcasına koşuşun!" (Âl-i İmrân Sûresi: 133)

Musa -aleyhisselâm- Rabbine şöyle demişti:

(( ... وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى )) [ سورة طه من الآية: ٨٤]

"Ve benden daha çok râzı olman için sana kavuşmakta acele davrandım ey Rabbim!" (Tâ Hâ Sûresi: 84)

Fakat bu altı günlük orucu ne kadar erken tutarsa, onun için daha fazîletlidir. Çünkü geciktirmede nice âfet ve musibetler olmaktadır.

Şâfii âlimleri ile Hanbeli âlimlerinden bazıları bu görüştedirler.Fakat bu altı günlük orucu tutmada acele etmeyip geciktirmekte de bir sakınca yoktur. Eğer bu orucu, Şevval ayının ortalarına veya sonlarına doğru ertelerse, bunda bir sakınca yoktur.

İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- bu konuda şöyle demiştir:

"Ashâbımız şöyle demişlerdir: Şevval ayından altı gün oruç tutmak müstehaptır.Bu hadis için şöyle demişlerdir: Bu altı günlük orucu, Şevval ayının başından itibaren birbiri ardınca aralıksız tutabilir.Eğer altı günlük orucu aralıklarla tutarsa veya Şevval'den sonraya ertelerse, câizdir.Çünkü bu hadis, genel ve kayıtsız olduğu için bu sünneti işlemiş olur. Bu meselede bizde (Şâfiî âlimleri arasında) bir görüş ayrılığı yoktur.Nitekim Ahmed ve Davud da bu görüştedirler." (el-Mecmu'u Fî Şerhi'l-Muhezzeb).
 

hkn/

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
21 Temmuz 2014
Mesajlar
34
Tepkime puanı
1
İLiM DiLeNcİsİ Kardeşim,

Kur'an'da şevval ayına dair bizimle paylaştığın şeylere delil olacak ayetler var mı?

Şevval ayı orucu ile ilgili bazı nakledilen hadisler vardır. Ancak sadece hadis tek başına hiç bir anlam ifade etmez. Kur'an'da olmayan bir şey hadiste var diye dinin hükmü olmaz. Kur'an'da varsa da bu delilleriyle ortaya konması gerekir. Kur'an'da var mıdır yok mudur kitabın sahibi olan Allah bilir.

Zaten şevval ayı orucu alimler arasında ihtilaflı bir konudur.

Size bir alıntıyı paylaşayım,

İmam Şafii, Ahmed b. Hanbel, Davud-u Zahirî ve daha bir grup âlim, Şevval ayındaki altı gün orucun müstehab olduğu görüşündedirler.

İmam Ebû Hanife, İmam Malik ve Ebû Yusuf ise Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mekruh olduğu görüşündedirler. İmam Malik’in Muvatta‘daki beyanına göre, bu orucu mekruh saymasına sebep, kendisinden evvel bu orucu tutan hiç kimse olmadığı için bu orucun bid’at oluşudur. İmam Malik ayrıca cahil insanların bu orucu da Ramazandan kabul etmelerinden korktuğunu söyler.

İmam Malik’in açıklaması şöyledir:

“Ramazan bayramından sonra altı gün oruç tutan hiçbir âlim ve fakih görmedim. Seleften hiçbirinden de bu konuda bir rivayet bana gelmedi. Ancak âlimler, bazı cahillerin bu altı günü Ramazana dâhil etmelerinden ve bir bid’at uydurma*larından korkarak bunu mekruh bulmuşlardır. Şayet âlimler bu konuda ruhsat vermiş olsalardı, onların da bayramdan sonra altı gün oruç tuttuklarını görürlerdi.” (Muvatta, Oruç bahsinin son bölümünde yer alan açıklama)

Bazı Hanefî ve Malikî kitaplarında ise, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mendup olduğu söylenir. Mesela Nuru’l-Îzâh ve Şerh-i Merâkı’l-Felâh‘ta mendup oruçlar sayılırken, Şevval ayında altı gün oruç da zikredilir. Merâku’l-Felâh‘ın haşiyesinde Tahtavî, Bahr’de “Şevval ayında altı gün oruç tutmak, İmam Ebu Hanife’ye göre ister peşi peşine, ister ayrı ayrı olsun mekruhtur. Ancak sonraki âlimler bunda bir mahzur görmemişlerdir” denildiğini nakleder...

Alıntı...
 

İLiM DiLeNcİsİ

Rüyalar aleminden
Süper Mod
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
709
Tepkime puanı
42
Selamünaleyküm bu konuyla ilgili ilk mesajın içinde yazan üç hadisten başka kaynak yok. İtikadi bir mesele, sonuçta farz değil, vacip değil isteyen tutar istemeyen tutmaz. Bazı alimler müstehap, bazıları mekruh demiş, bidat diyenler var. Bidat olsa bile, hasene-i bidat olur görüşündeyim. Sonuçta Allah rızası gözetilerek tutulan bir oruç. Kimileri Ramazanda tutamadıkları oruç yerine kaza niyetiyle de tutyor. Doğrudur alimlerin ihtilafı var. Allah rızasına olan bir konudur. Umulur ki Allah c.c bunu iyi niyet olarak dergah-ı izzetinde kabul eder. Sonuçta Allah c.c tarafından bizden farz olarak istenen bir ibadet değildir..
 

Ekrem

Yönetici-Admin
Yönetici
Süper Mod
Üyemiz
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
9,111
Tepkime puanı
81
İlim dilencisi kardeşimizin paylaştığı şeylere delil olacak ayetler var mı yokmu onu bilemem ama ramazan ayında tutamadığınız orucu bayramdan sonra tutar veya tutamadığınız oruç sayısı kadar bir fakir i doyurur borcunuzu ödersiniz diye birçok kez cuma hutbelerinde duymuştum hkn/ kardeşim.
Deili istersen bizim köyün cami imamını gösterebilirim de,senin bu söylediklerine göre bizim imamda atıyormu yoksaa
 

hkn/

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
21 Temmuz 2014
Mesajlar
34
Tepkime puanı
1
İLiM DiLeNcİsİ Kardeşim,

Sıkıntılı olan insanların oruç tutması değil, hiç kimseyi elbetteki Allah'ın rızasını gözeterek yapacakları hayırdan alı koyacak değilim.

Ancak şevval ayında tutulan orucun diğer günlerde tutulan oruçtan ne farkı var?

Ramazan ayı oruçla geçirilen aydır, ramazan ayını ayıralım. Diğer günlerden şevval ayının ne farkı var ki şevval ayına has oruç olsun?

İnsanlar elbetteki oruç tutsunlar ama oruç tutmak başka bir şeydir. Belli bir aya, belli bir güne isnat etmek ve sonra o oruç hakkında bazı tanımlar yapmak, tutulması karşılığında şöyle olacağına dair açıklamalar yapmak başka bir şeydir. Burada şu tehlike vardır ki insanlar bu açıklamaları sanki Allah Teala dan gibi görür ve bu da bir insanın kendisini haşa Allah yerine koymasıdır...

Şu ayet bu konuda insanları uyarır;

“Elif, Lâm, Râ. Bu, âyetleri hakîm ve habîr olan Allah tarafından muhkem kılınmış ve de açıklanmış bir kitaptır. Böyle olması Allah’tan başkasına kulluk etmemeniz içindir. De ki Ben de O’nun tarafından size uyarı yapan ve müjde veren biriyim” (Hûd 11/1-2)

Allah Teala nın açıklamalarında şevval ayına has kılınan bir oruç varsa biz de bilelim ve biz de nasiplenelim bu oruçtan.

Yanlış anlamazsın umarım bu yazdıklarım sanki senin hatanı ortaya çıkartmaya çalışıyormuşum gibi gözükebilir kesinlikle bu niyette değilim ama ben bunları yazmazsam üzerime düşeni yapmamış olurum. Müminler birbirlerini uyarmalıdırlar, eğer benim yazdıklarım yanlış ise sen de beni uyarmaktan çekinme...
 

hkn/

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
21 Temmuz 2014
Mesajlar
34
Tepkime puanı
1
İLiM DiLeNcİsİ Kardeşim, selamını aldım. Ve aleykum selam, kusura bakma...

Selamun Aleykum Ekrem kardeşim, benim ne demek istediğimi anladığını umuyorum. Sen oruçla ilgili ayetlerde hasta yahut yolcuların tutmadıkları gün sayısınca diğer günlerde tutsunlar diye belirtilen orucun şevval ayı orucu olduğunu mu savunuyorsun?
 

İLiM DiLeNcİsİ

Rüyalar aleminden
Süper Mod
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
709
Tepkime puanı
42
Selamünaleyküm, yukarıda yazdım ya okumadınız mı? bu farz değil, vacip değil, Allah c.c nün bir emri değil. Belki nafile olarak kabul edilebilir. Okuduğun bilgiler alıntıdır. Benim kendi düşünce ve fikirlerim değildir. Hemen hemen bütün sitelerde aynı bilgileri bulabilirsin. Kimse de bu oruç Allah'ın emri demiyor. Hiç kimse de bu orucu farz yerine koymuyor. Şevval orucu diye bilinen bu orucu kimse mutlak yapılması gereken ibadet olarak zikretmemiş.

KİMSE BUNU DİNİN BİR EMRİ OLARAK KABUL EDİN DEMİYOR. Bu orucu tutmayana tut, tutana da tutma diyemem. Neyin ne olduğunu bilerek, yani bunun isteğe bağlı bir oruç olduğunu bilerek tutmakta bir sakınca olduğunu zannetmiyorum. Ama bunu dinin bir gereği, dini bir nas olarak bilmek bana görede doğru değildir. Herkes hadislerde bildirilen müjdenin peşinde.
Aşağıda iki farklı görüş var videoları izleyebilirsin. İsteyen istediğine inanır. Biri şevval orucu var diyor, biri yok diyor. Ama yok diyen bile ben tutanı oruçtan men edemem diyerek çekince koyuyor. Söylediğim gibi itilaflı bir konu. Bu konu hakkında bütün görüşleri belirttikten sonra uzatmaya gerek kalmaz. Kimse konuyu tam olarak delile bağlayamıyorsa, alimler bile anlaşmaya varamıyorsa. Herkes kendi vicdanından sorumludur...

 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
7,015
Tepkime puanı
423
Cümleten hayırlı akşamlar, ihtilaflı olan bir konunun burada sonuca bağlanması imkansız.
Diyanet işleri başkanlığı konuyu müstehap olarak almış, hadis kaynaklarını da vererek buna göre açıklama yapmış. İlimdilencisi kardeşimin dediği gibi herkes kendi vicdanında değerlendirir. Bizim bilmemiz gereken ŞEVVAL orucu olarak bilinen bu orucun, Farz olmadığıdır. Kaynağı ise bilinen hadislerdir.

Diyanetin açıklaması aynen şu şekilde;
Şevval orucunun hükmü nedir? Ramazanda tutulamayan oruçlar şevval orucu niyetiyle tutulabilir mi?
Ramazandan sonra şevval ayında altı gün oruç tutmak müstehaptır. Hz. Peygamber (s.a.s.), “Kim Ramazan orucunu tutar ve ona Şevval ayından altı gün ilave ederse, sanki yılın bütününde oruç tutmuş gibi olur” (Müslim, Sıyam, 204; Tirmizi, Savm, 53; Ebu Davud, Savm, 58-59) buyurmuştur. Bu oruç peş peşe tutulabileceği gibi ara verilerek de tutulabilir (İbn Abidin, Reddu’l-muhtar, Riyad, 2003; III, 421). Şevval ayında nafile olarak tutulan oruç, Ramazanda tutulmayan oruçların yerine geçmez; yani Ramazan’da tutulmayan oruçların ayrıca kaza edilmesi farzdır. Bir oruçta hem kaza hem de nafile yerine niyet edilmesi geçerli olmadığından Şevval ayında tutulan oruçta da bunlardan yalnız birine niyet etmek gerekir. Şevval ayında oruç tutulurken, ramazanda tutulamayan oruçların kazasına niyet edilirse bu oruçlar kaza orucu olur.

İsteyen diyanetin sitesinden konuyu incelesin...
 

Ekrem

Yönetici-Admin
Yönetici
Süper Mod
Üyemiz
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
9,111
Tepkime puanı
81
Selamun Aleykum Ekrem kardeşim, benim ne demek istediğimi anladığını umuyorum. Sen oruçla ilgili ayetlerde hasta yahut yolcuların tutmadıkları gün sayısınca diğer günlerde tutsunlar diye belirtilen orucun şevval ayı orucu olduğunu mu savunuyorsun?
Aleyküm selam güzel kardeşim hayırlı sahurlar, estafullah kardeşim savunmuyorum duyduğumu söylüyorum çünkü ben sizin kadar dini bilgilere sahip biri değilim, dahası da daha düne kadar camiye fırsat buldukca cumadan cumaya giderdim nezaman ticaret hayatıma son verdim eve net bağlattım islami bilgilere daha net olarak buradan ulaştım o nedenle ben derin mevzuların savunmasını yapamam sadece duyduğumu söylerim. ha duyduğum şey doğru ve/veya yanlış onun sevabı & günahı söyleyene ait.
 

hkn/

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
21 Temmuz 2014
Mesajlar
34
Tepkime puanı
1
şevval ayı orucu ile alakalı bir alıntı daha paylaşayım;

Ramazan’ın on misli on ay eder, Şevval ayının altı gününün on misli de altmış gün yani iki ay olur. Bu suretle oruç tutan kimse bütün sene (12 ay) oruç tutmuş gibi sevap kazanır.” (Ahmed Davudoğlu, Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, Oruç Bahsi, 204 (1164.) hadisin açıklaması)

Bu açıklama, ayetlerle örtüşen bir açıklamadır. Çünkü bir ayette Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

“Kim iyilik yaparsa ona onun on katı verilir. Kim de kötülük yaparsa onun sadece bir katı ile cezalandırılır. Onlara bir haksızlık yapılmaz.” (En’âm, 6/160)

Alıntı....


Zaten benim aradığım şevval ayı orucuna isnat edilen şeylerin Kur'an'da olup olmadığıdır...

Eğer ilgili hadisler uydurma değil gerçekten Muhammed AS mın sözlerini naklediyorsa bu Kur'an'da da olması gerekir...

Belki de Muhammed AS şevval ayı derken, ramazan ayına yakınlığı sebebiyle insanlar ramazan oruç ayından çıktıktan sonra unutmadan bir altı gün daha tutsunlar diye de söylemiş olabilir ve bunu şevvale has olduğu için değil ramazana yakın olduğu için söylemiş olabilir.

Doğru olanı Allah bilir. Biz de Allah ne demiş ise onun peşinden gideriz.

Benim açımdan faydalı bir tartışma oldu arkadaşlar, hepinize teşekkür ediyorum.
 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
7,015
Tepkime puanı
423
Buradaki nebevî beyandan yola çıkarak alimlerimizin çoğu bu orucu müstehap saymışlardır. (el-Fetâva’l-Hindiyye,1/ 201) Dolayısı ile tutulması insana sevap kazandırtır, terki ise herhangi bir sorumluluk yüklemez.

Nasıl tutulacağına gelince, bu faziletli oruç; peşpeşe tutabilineceği gibi belli aralıklarla da tutulabilir. Bu konuda herhangi bir fazilet derecesi beyan edilmemiştir. Nafile ibadetlerde genişlik ve kolaylık esas olduğu için, nasıl kolayına gelirse ay boyunca öyle yapılabilir. Dolayısı ile isterse altı gün ardı ardına hiç ara vermeden, isterse haftanın Pazartesi ve Perşembe günlerinde tutarak tamamlayabilir. İsterse de eyyam-ı biyd’ı yani ayın 13-14-15. günlerini de içine alarak tutabilir.
 
Üst Alt