- Katılım
- 22 Şubat 2011
- Mesajlar
- 9,107
- Tepkime puanı
- 81
VİLÂYET (Velâyet):
Evliyâlık, velîlik makâmı, Allahü teâlâya yakın olma, gafletten uzak bulunma
Vilâyetin hâsıl olması için, hârikaların, kerâmetlerin meydana gelmesi lâzım değildir Din âlimlerinin hârikalar göstermesi lâzım olmadığı gibi, evliyânın da hârikalar göstermesi şart değildir (Muhammed Bâki-billah)
Vilâyete kavuşmak için mâsivâyı (Allahü teâlâdan başka şeyleri) kalbden çıkarmak lâzımdırTasavvuf büyüklerinin hepsi Ehl-i sünnet idi Bid'at sâhiplerinden (bozuk, sapık kimselerden) hiçbiri, Allahü teâlânın mârifetine (O'nu tanıma şerefine) yaklaşa mamıştır Vilâyet nûrları bunların kalblerine girmemiştir (Abdülhak-ı Dehlevî)
Evliyâ, vilâyetten, muhabbetten, mârifetten ve kurb-i ilâhîden (Allahü teâlâya yakın olmaktan) kazandıkları her şeyi, peygamberlere tâbi olmak sâyesinde elde ederler
Bu yolun dışı dalâlet (sapıklık) yoludur (Muhammed Ma'sûm)
Vilâyet Yolu:
Bir vâsıtanın yâni yetişmiş bir velînin yol göstermesi lâzım olan, insanı Allahü teâlâya kavuşturan evliyâlık yolu
Vilâyet yolundan vâsıl olanların (kavuşanların) önderi ve en üstünleri ve ötekilere vâsıta olanı hazret-i Ali Murtezâdır Bu yoldan gelen feyzlerin kaynağı odur (İmâm-ı Rabbânî)
Bütün peygamberlerin eshâblarının hepsinin nefsleri mutmainne olmuş yâni îmân etmiştir Böyle nefsin îmân etmesi ya tasavvuf ve vilâyet yolundan ilerleyenlere veya bütün sünnetlere yapışarak bütün bid'atlerden kaçanlara nasîb olur (Fudayl ibn Dükkîn)
Vilâyet-i Âmme:
İslâmiyet'in yalnız sûretine uyanların kavuştuğu evliyâlık makâmı
Vilâyet-i âmmeye kavuşanlar tasavvuf yolunda ilerleyerek vilâyet-i hâssaya (seçilmiş olanların evliyâlığına) kavuşabilirler (İmâm-ı Rabbânî)
Vilâyet-i Hâssa:
Tasavvufta, nefsin îmân ve itâate geldiği ve bütün ibâdetlerin hakîkî ve kusursuz olduğu makam
Kulun dileği ve isteği sâdece sâhibi ve sâhibinin dileği olmalıdır Başka hiçbir dileği bulunmamalıdır
Böyle olmazsa, kulluk bağını koparmış, kölelikten kaçmış olur Allahü teâlâya kul olmak nîmetine kavuşmak, ancak vilâyet-i hâssa hâsıl olunca ele geçer (İmâm-ı Rabbânî)
Vilâyet-i Kübrâ:
Vehimden ve hayâlden kurtulma makâmı
Bu vilâyete, Vilâyet-i enbiyâ da denir
Vilâyet-i Muhammediyye:
Peygamber efendimizin kendine mahsûs vilâyetle birlikte bütün peygamberlerin vilâyetlerini (evliyâlık derecelerini) kendisinde toplamış olması
Vilâyet-i Mustafaviyye de denilir
Peygamberlerden birinin vilâyetine kavuşmak, Vilâyet-i Muhammediyye'nin bir parçasına kavuşmaktır (Hâce Behâeddîn Buhârî)
Vilâyet-i Sugra:
Vehimden ve hayâlden kurtulamadan ilerlenen evliyâlık yolu Buna Vilâyet-i evliyâ da denir
Vilâyet-i sugrada, vehmden ve hayâlden kurtuluş yoktur Vilâyet-i kübrâda vehmden ve hayâlden kurtuluş vardır (İmâm-ı Rabbânî)
Evliyâlık, velîlik makâmı, Allahü teâlâya yakın olma, gafletten uzak bulunma
Vilâyetin hâsıl olması için, hârikaların, kerâmetlerin meydana gelmesi lâzım değildir Din âlimlerinin hârikalar göstermesi lâzım olmadığı gibi, evliyânın da hârikalar göstermesi şart değildir (Muhammed Bâki-billah)
Vilâyete kavuşmak için mâsivâyı (Allahü teâlâdan başka şeyleri) kalbden çıkarmak lâzımdırTasavvuf büyüklerinin hepsi Ehl-i sünnet idi Bid'at sâhiplerinden (bozuk, sapık kimselerden) hiçbiri, Allahü teâlânın mârifetine (O'nu tanıma şerefine) yaklaşa mamıştır Vilâyet nûrları bunların kalblerine girmemiştir (Abdülhak-ı Dehlevî)
Evliyâ, vilâyetten, muhabbetten, mârifetten ve kurb-i ilâhîden (Allahü teâlâya yakın olmaktan) kazandıkları her şeyi, peygamberlere tâbi olmak sâyesinde elde ederler
Bu yolun dışı dalâlet (sapıklık) yoludur (Muhammed Ma'sûm)
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet Yolu:
Bir vâsıtanın yâni yetişmiş bir velînin yol göstermesi lâzım olan, insanı Allahü teâlâya kavuşturan evliyâlık yolu
Vilâyet yolundan vâsıl olanların (kavuşanların) önderi ve en üstünleri ve ötekilere vâsıta olanı hazret-i Ali Murtezâdır Bu yoldan gelen feyzlerin kaynağı odur (İmâm-ı Rabbânî)
Bütün peygamberlerin eshâblarının hepsinin nefsleri mutmainne olmuş yâni îmân etmiştir Böyle nefsin îmân etmesi ya tasavvuf ve vilâyet yolundan ilerleyenlere veya bütün sünnetlere yapışarak bütün bid'atlerden kaçanlara nasîb olur (Fudayl ibn Dükkîn)
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet-i Âmme:
İslâmiyet'in yalnız sûretine uyanların kavuştuğu evliyâlık makâmı
Vilâyet-i âmmeye kavuşanlar tasavvuf yolunda ilerleyerek vilâyet-i hâssaya (seçilmiş olanların evliyâlığına) kavuşabilirler (İmâm-ı Rabbânî)
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet-i Hâssa:
Tasavvufta, nefsin îmân ve itâate geldiği ve bütün ibâdetlerin hakîkî ve kusursuz olduğu makam
Kulun dileği ve isteği sâdece sâhibi ve sâhibinin dileği olmalıdır Başka hiçbir dileği bulunmamalıdır
Böyle olmazsa, kulluk bağını koparmış, kölelikten kaçmış olur Allahü teâlâya kul olmak nîmetine kavuşmak, ancak vilâyet-i hâssa hâsıl olunca ele geçer (İmâm-ı Rabbânî)
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet-i Kübrâ:
Vehimden ve hayâlden kurtulma makâmı
Bu vilâyete, Vilâyet-i enbiyâ da denir
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet-i Muhammediyye:
Peygamber efendimizin kendine mahsûs vilâyetle birlikte bütün peygamberlerin vilâyetlerini (evliyâlık derecelerini) kendisinde toplamış olması
Vilâyet-i Mustafaviyye de denilir
Peygamberlerden birinin vilâyetine kavuşmak, Vilâyet-i Muhammediyye'nin bir parçasına kavuşmaktır (Hâce Behâeddîn Buhârî)
![16hlv.gif](https://i.imgur.com/16hlv.gif)
Vilâyet-i Sugra:
Vehimden ve hayâlden kurtulamadan ilerlenen evliyâlık yolu Buna Vilâyet-i evliyâ da denir
Vilâyet-i sugrada, vehmden ve hayâlden kurtuluş yoktur Vilâyet-i kübrâda vehmden ve hayâlden kurtuluş vardır (İmâm-ı Rabbânî)