- Katılım
- 23 Nisan 2011
- Mesajlar
- 3,344
- Tepkime puanı
- 25
Peruk kullanmak caiz midir? Peruk takmak mübah mıdır?
İhtiyaç ve zorunluluk hallerinde peruk takılabilir, caizdir. Ancak peruk, insan saçından mâmul/yapılmış ise, kesinlikle haramdır, takılamaz. Zira insan değerli bir varlıktır, öyle iğreti şeyler takamaz.
Meselâ adamın başı keldir veya kadının saçları dökülmüştür... Dolayısiyle görüntü hoş değildir. Mevcut çirkin manzarayı gidermek için böyle suni bir peruk takmasında dinen bir mahzur söz konusu olmaz. Hadîs-i şerifte lânetlenen, insan saçından yapılmış olan peruk takanlardır; insan saçı olmazsa beis yani mahzur-zarar-sakınca yoktur.
Peygamberimiz (s.a.v), saçına insan saçı takan ve taktıran kadınlara da lânet etmiştir. (Örnek olarak bk. Buhârî, libas 83, 85; Müslim, libas 115. ) Çünkü bu da Allah'ın beğendigi yaratılışı bozma ve karşısındakini aldatmak demektir. Islâm'da bunların her ikisi de yasaktır.
Kullanılan perukun, insan saçından başka bir şeyden olması halinde câiz olacağı söylenmiştir. (Ibn Âbidin VI/373.) Ancak peruku kadının bir başörtüsü gibi kullanması ayrı bir olaydır. Çünkü kadının başını kapatma emri, saçının câzibesiyle fitneye sebep olacağı içindir. Peruk ise bu câzibeyi çoğu zaman eksiltmez, tersine artırır. Bu yüzden bu konunun iyi araştırılması gerekir. Yani kadının insan saçından başka bir şeyden (ipek, yün sentetik elyaf.) peruk kullanması câizdir.
Ama başörtüsü yokken, dışarıda bununla gezebilir mi? Bize gezemez gibi görünen bu konu iyi öğrenilmelidir. Çünkü başörtüsünü yasaklayanlara karşı böyle bir çare düşünenler vardır.
Bize göre, insan kılından başka şeylerden peruk takmanın caiz olması, başını örtmek şartıyla olmalıdır. Yani böyle bir peruk takan kadın ayrıca peruğun üzerini de kapatmalıdır.
İnsan kılından olmayan bir perukla dolaşmak saçı açık olmak hükmünde değildir. Ancak bir yerde çalışmanın tek sakıncası saçın görülmesi değildir. Yabancı erkeklerle bir arada bulunmak da bir sorundur. Çalışmaktan kaynaklanan, annelik veya hanımlık görevlerini aksatmak da bir sorundur. Bunları da düşünüp karar vermek gerekir.
Kadının, insan saçını, kendi saçı arasına örerek birleştirmeyip de, kendi saçına iplikle, bez şeritle bağlamasının ve hayvan kılları eklemesinin haram olmadığı, İbni Âbidîn, Hadîka ve Fetâvâ-i kübrâda yazılıdır. İnsan ve hayvan kılından, naylon gibi ipliklerden yapılmış olan, Peruk denilen takma saçları ve kirpikleri kullanmak caiz olduğu anlaşılıyor ise de, ihtiyaç ile ziyneti birbirine karıştırmamalıdır. İhtiyaç için caiz olan şeyi, süs, gösteriş için takmak caiz değildir. Erkekler arasında başını açmak zarureti olduğu zaman, kadının başını ve kendi saçlarını peruk takarak örtmesi caiz ve lazım olur. Zaruret olunca, avret yerlerini mümkün olan her şeyle örtmek lazımdır. Günahı yalnız saçını vermiş olana ve bakanadır. İnsanın saçını ve herhangi bir organını satması haramdır. Peruk takarak sokağa çıkmak, zaruret olmadan caiz değildir. Çünkü kadınların yabancılara süslenmeleri haramdır.
İhtiyaç ve zorunluluk hallerinde peruk takılabilir, caizdir. Ancak peruk, insan saçından mâmul/yapılmış ise, kesinlikle haramdır, takılamaz. Zira insan değerli bir varlıktır, öyle iğreti şeyler takamaz.
Meselâ adamın başı keldir veya kadının saçları dökülmüştür... Dolayısiyle görüntü hoş değildir. Mevcut çirkin manzarayı gidermek için böyle suni bir peruk takmasında dinen bir mahzur söz konusu olmaz. Hadîs-i şerifte lânetlenen, insan saçından yapılmış olan peruk takanlardır; insan saçı olmazsa beis yani mahzur-zarar-sakınca yoktur.
Peygamberimiz (s.a.v), saçına insan saçı takan ve taktıran kadınlara da lânet etmiştir. (Örnek olarak bk. Buhârî, libas 83, 85; Müslim, libas 115. ) Çünkü bu da Allah'ın beğendigi yaratılışı bozma ve karşısındakini aldatmak demektir. Islâm'da bunların her ikisi de yasaktır.
Kullanılan perukun, insan saçından başka bir şeyden olması halinde câiz olacağı söylenmiştir. (Ibn Âbidin VI/373.) Ancak peruku kadının bir başörtüsü gibi kullanması ayrı bir olaydır. Çünkü kadının başını kapatma emri, saçının câzibesiyle fitneye sebep olacağı içindir. Peruk ise bu câzibeyi çoğu zaman eksiltmez, tersine artırır. Bu yüzden bu konunun iyi araştırılması gerekir. Yani kadının insan saçından başka bir şeyden (ipek, yün sentetik elyaf.) peruk kullanması câizdir.
Ama başörtüsü yokken, dışarıda bununla gezebilir mi? Bize gezemez gibi görünen bu konu iyi öğrenilmelidir. Çünkü başörtüsünü yasaklayanlara karşı böyle bir çare düşünenler vardır.
Bize göre, insan kılından başka şeylerden peruk takmanın caiz olması, başını örtmek şartıyla olmalıdır. Yani böyle bir peruk takan kadın ayrıca peruğun üzerini de kapatmalıdır.
İnsan kılından olmayan bir perukla dolaşmak saçı açık olmak hükmünde değildir. Ancak bir yerde çalışmanın tek sakıncası saçın görülmesi değildir. Yabancı erkeklerle bir arada bulunmak da bir sorundur. Çalışmaktan kaynaklanan, annelik veya hanımlık görevlerini aksatmak da bir sorundur. Bunları da düşünüp karar vermek gerekir.
Kadının, insan saçını, kendi saçı arasına örerek birleştirmeyip de, kendi saçına iplikle, bez şeritle bağlamasının ve hayvan kılları eklemesinin haram olmadığı, İbni Âbidîn, Hadîka ve Fetâvâ-i kübrâda yazılıdır. İnsan ve hayvan kılından, naylon gibi ipliklerden yapılmış olan, Peruk denilen takma saçları ve kirpikleri kullanmak caiz olduğu anlaşılıyor ise de, ihtiyaç ile ziyneti birbirine karıştırmamalıdır. İhtiyaç için caiz olan şeyi, süs, gösteriş için takmak caiz değildir. Erkekler arasında başını açmak zarureti olduğu zaman, kadının başını ve kendi saçlarını peruk takarak örtmesi caiz ve lazım olur. Zaruret olunca, avret yerlerini mümkün olan her şeyle örtmek lazımdır. Günahı yalnız saçını vermiş olana ve bakanadır. İnsanın saçını ve herhangi bir organını satması haramdır. Peruk takarak sokağa çıkmak, zaruret olmadan caiz değildir. Çünkü kadınların yabancılara süslenmeleri haramdır.