Minerallerin İnsan Bedenindeki Önemi

hacı anne

Süper Kardeşimiz
Üyemiz
Mesajlar
1,045
Sizin yaratılışınızda ve türetip-yaydığı canlılarda kesin bilgiyle inanan bir kavim için ayetler vardır. (Casiye Suresi, 4)

* Mineraller neden hayati öneme sahiptir?
* Minerallerin eksikliğinde ortaya çıkan sağlık sorunları nelerdir?
* Hangi mineralleri nasıl alabiliriz?
* Minerallerin sağladığı faydalar nelerdir?


İnsan Bedenindeki Minerallerden Bazıları

Demir:

Demir, vücuttaki hemoglobin (kırmızı kan hücresi), miyoglobin (kas pigmenti) ve enzim üretimi için gereklidir. Demir, insan bedeninde büyümeye yardımcı olur. Kişiyi yorgunluğa ve hastalıklara karşı korur. Demir minerali özellikle kadınlar için büyük önem teşkil eder. Çünkü kadınlar 1 ay içerisinde erkeklerin kaybettiğinin iki katı kadar demir kaybederler. Bu sebeple demir eksikliği hastalığı kadınlarda en sık görülen hastalıklardan bir tanesidir. Ayrıca demir, vücuttaki B grubu vitaminlerinin kullanımlarını arttırmaktadır.

Kalsiyum:

Kalsiyum sağlıklı bir yaşam için en önemli minerallerden bir tanesidir. Bu mineral kemiklerimizde yüksek miktarda bulunur. Eksiklik çekildiği durumlarda ise diş ve sırtta ağrılar, kemiklerde zayıflama, çatlama ve kolay kırılmalar görülür. Kalsiyum, sadece kemiklerde değil vücudumuzdaki pek çok alanda etkindir. Özellikle vücuttaki demirin kullanımı ve alınan gıdaların hücre zarından geçebilmesi için gerekli olan bir mineraldir. Stres, egzersiz yetersizliği, mineral yağ, fazla yağ alımı gibi faktörler nedeniyle vücuttaki kalsiyum miktarı azalır.

Badem, süt ürünleri, soya fasulyesi ve sardalya balığı gibi gıdalar ise demir bakımından zengin ve sık tüketilmesi gereken yiyeceklerdir.

Bakır:

Bakır minerali karaciğerde depolanan önemli minerallerden bir tanesidir. Çünkü bakır, vücut dokusunun yeniden oluşması için gerekli enzimlerin hayati bileşenidir. Bunun yanı sıra hemoglobine bağlı demirin korunması ve C vitamininin kullanılması için gereklidir. Beyin sinirlerimiz ve bağ dokusu için de oldukça önemlidir.

Fosfor:

Fizyolojik kimyasal reaksiyonlara giren fosfor bunun yanısıra vücuttaki tüm hücrelerde bulunur. Sağlıklı kemik ve diş yapısı, kalp düzeni ve böbrek fonksiyonları için önem taşır. Özellikle süt ve deniz ürünlerinde yüksek miktarda bulunur.

İyot:

Metabolizmayı düzenlemekle görevli olan tiroid bezlerinin içeriğinde yer alan iyot minerali tiroid ve tiroid kontrol mekanizmasını düzenler, zihinsel fonksiyonlar, kilo ve enerji konularında önemli rol oynar.

Krom:

Krom minerali, vücuttaki basit şekerin parçalanması konusunda görev alır. İnsülin oluşumuna, kandaki şeker ve kolesterol düzeyinin kontrolüne yardım eder. Krom; vücuttaki enzim ve hormonlar için çok önemlidir. Yer fıstığı, üzüm suyu, peynir, buğday ve mayada bolca bulunur.

Potasyum:

Potasyum minerali, insan yaşamı için en önemli minerallerden biridir. Vücuttaki potasyumun yüzde 98'i hücre duvarlarının içinde bulunur ve sodyumla birlikte vücuttaki su dengesinin sağlanmasına yardımcı olarak gıdaların hücre içine geçişini sağlar. Potasyumun en önemli görevlerinden biri de sinir sistemindeki mesajları hücrelere iletmesidir. Her gün bu mineral vücutta kullanılır ve tekrar yeri doldurulur. Kalbimiz ve vücuttaki diğer kaslarımızın sağlıklı yapısını koruması potasyuma bağlıdır. Fazla şeker, diüretikler, laksatifler, fazla tuz ve stres bu mineralle birlikte vücuttan atılır. Bütün sebzelerde; kayısı, muz, patates, fındık, sardalye, avokado ve portakal gibi narenciye meyveler potasyum açısından zengin yiyeceklerdir.

Magnezyum:

Magnezyum minerali, vücudumuzun C vitamini, kalsiyum, fosfor, sodyum ve potasyumu daha etkili bir şekilde kullanabilmesi için gereklidir. Sağlıklı dişler ve sindirim sisteminin sorunsuz çalışması için gerekli olan bu mineral aynı zamanda sinir sisteminin ve kasların gevşemesini sağlar. Kandaki şekerin enerjiye dönüştürülmesinde büyük rol oynayan magnezyum, badem, soya fasulyesi ve yabani havuç gibi besinlerde bulunur.

Boron:

Vücudumuzda kalsiyum, magnezyum ve fosforun muhafazası için gerekli olan mineraldir. Boron bu üç mineralin vücutta maksimum şekilde kullanılmasını ve muhafazasını sağlayan yardımcı mineraldir.

Kükürt:

Saç, cilt ve tırnakların sağlıklı olması için gerekli olan kükürt, aynı zamanda vücuttaki oksijen dengesinin muhafazasına yardımcı olur, bu da beyin fonksiyonları için çok önemlidir. Kükürt aynı zamanda B-grubu vitaminlerinin işlevlerini yerine getirmesine ve karaciğerde safranın salgılanmasına yardımcı olur.

Selenyum:

Selenyum, vitamin E ile birlikte antioksidan ve hücre koruyucusu olarak çalışır. Erken yaşlanma ve dokuların oksidasyon nedeniyle zarar görmesini engeller. Erkeklerde bulunan selenyumun yarısı üreme sisteminde bulunur. Selenyum dokuların elastikiyetinin korunması için önemlidir.

Çinko:

Çinko minerali, vücudun sağlıklı bir yapıda tutulması için herşeyi harekete geçiren bir kıvılcım gibi çalışır. Vücuttaki pek çok fonksiyonda görev yapmaktadır. Özellikle RNA ve DNA oluşumu ve proteinlerin enerjiye dönüştürülmesi için çok önemlidir.

İnsan vücundaki her hücrede çinko vardır. Zihinsel fonksiyonlarda, vücudun kendi kendini iyileştirmesi ve yenilemesi gereken durumlarda, kanın stabilizasyonunda, vücuttaki alkali dengesinin muhafazasında önemli roller üstlenir. Bu mineralin varlığına en çok ihtiyaç duyan organlar kalp, beyin ve üreme sistemidir. Zencefil, süt, ayçiçeği, helvacı kabağı tohumu, Ringa balığı çinko bakımından zengin yiyeceklerdir.

Sodyum

Bu mineral sinir ve kas fonksiyonlarının devamı için çok önemlidir. Asıl görevi sıvı pompalanmasını ve gıdaların hücre zarından geçişini sağlamaktır. Sodyumun çok miktarda alınması, kan basıncının yükselmesine neden olur.
 
Üst Alt