İslamda Faiz Yasağı

Mekkavi

Başarılı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
11 Nisan 2012
Mesajlar
140
Tepkime puanı
1
Bismillahirrahmanirrahim
Esselamu aleykum


Konu : İslamda faiz yasağı

“Ey iman edenler! Eğer müminseniz Allah’tan korkun ve faizi bırakın. Eğer bırakmazsanız, Allah ve Resûlüne karşı harp ilan etmiş olursunuz. Tövbe ederseniz, ana paranız sizindir. Böylece zâlim olmazsınız, zulme de uğramazsınız.” (Bakara sûresi 278-279.âyetler)

“ Yok edici (Helâk edici) yedi husustan sakının Allah’a şirk koşmaktan, sihir yapmaktan, adam öldürmekten, faiz yemekten, yetimin malını yemekten, harpten kaçmaktan, iffetli ve namuslu kadınlara iftira atmaktan.” ( Faydul kadir hadis no 171 )

Yukarıdaki Ayeti kerimede ve sahih hadisi şerifte buyrulduğu gibi faiz, Cenabı Allah’a ve Resulüne harp ilân etmek ve insanın helâkine sebep olan yedi husustan biri olarak görünmektedir. Fâiz, geçmişte yaşamış insanları zor durumda bıraktığı gibi günümüzde de böyledir.

Faiz yasağı, İslâm’ın temel kurallarından birisidir. İslam dini ticarette hasıl olacak herhangi bir zarara veya kazanca müdahale etmemiştir, sadece yanlış ve haksız uygulamalar konusunda insanları uyarmış ve bu yönde bazı sınırlamalar getirmiştir.

Faiz yasağı da böyledir. Arapça’daki karşılığı riba olan faiz borç verilen bir paranın veya malın üzerine belirlenmiş bir süre sonra fark koyarak geri ödenmesidir. Bu alacağa gerekirse vade tanıyıp vade farkı ile birlikte katlayarak fazlalısıyla direk veya icra yoluyla geri almaktır. Ayrıca parasını faize yatırıp bu paranın faiz gelirinden de yararlanmak büyük günahtır.

Bu şekilde sağlanan kazanç tabii olmayan bir kazançtır. Sermayeyi ellerinde bulunduranların, hiçbir çaba göstermeksizin ve riske girmeksizin bu sermaye aracılığıyla haksız gelir elde etmekten başka bir şey değildir.

Faiz iflâs etme, fabrika kapatma, hacizler ve ticari hayatı sonlandırma gibi istenmeyen sonuçlara neden olduğu bilindiği halde ciddi bir şekilde yaygınlık kazanarak günümüzün hastalığı haline gelmiştir.

İslâm faiz yasağını getirdiğinde, Arap toplumunda da faiz bütün çeşitleriyle biliniyor ve uygulanıyordu. Bu yüzden sermaye belli kesimin elinde toplanmıştı, gittikçe katlanan faiz borcunu ödeyemeyen insanlar çocuklarını köle olarak satmışlardır.

Böylece az bir kesim büyük çıkar sağlamasına karşı geniş halk kesimi perişan olmuştur. Kuran’ı kerim bu yaygın âdeti aşamalı bir şekilde gerekli önlemleri alarak yasaklamıştır.

Fâiz, insanları çalışarak kazanç sağlamaktan alıkoyar. Ticaret sanayi ve ihracatın sekteye uğramasına yardımcı olur ve istihdamın da azalmasına neden olur.

Çünkü birazcık parası olan kişi ticareti sanatı bırakır ve zahmet çekmeden riziko almadan para kazanma yoluna başvurur. Ayrıca faizcilik, insanlar arasında Allah rızası için borç vermenin (kard hasana) yolunu da kapar.

Sonuçta faizcilik, toplumu helâk eden, ekonomik dengeleri bozan, ihtiyaç sahiplerini sömüren, zengini daha zengin, fakiri daha fakirleştiren bir müessesedir. dolayısıyla yüce Allah tarafından haram kılınan faizin hangi nedenle olursa olsun müminlerin teamülleri dışında kalması gerekir. Faiz günahının hiçbir hafifletici nedeni de yoktur.

Kuran’ı kerimde faiz yasağı ile ilgili birçok âyeti kerime vardır bazıları şöyledir :

“Fâiz yiyen kimseler (kabirlerinden) tıpkı şeytan çarpmış kimseler gibi çarpılmış olarak kalkarlar. Onların bu hâli ‘alışveriş ve ticarette fâiz gibidir’ demelerindendir. Oysa Allah ticareti helal, fâizi haram kılmıştır. Bundan sonra kime Rabbinden bir öğüt gelirde Fâizden vazgeçerse, geçmişte olan kendisinindir ve işi Allah’a kalmıştır (Allah dilerse onu affeder). Kim tekrar fâize dönerse, işte onlar ateşliktir, orada devamlı kalırlar .”(Bakara sûresi 275. âyet )

“Ancak bundan sonra tövbe edip ıslah olanlar müstesnadır. Çünkü Allah çok bağışlayıcı ve merhametlidir.” (Nur sûresi 5.âyet)

“İnsanların mallarında artış olsun diye verdikleri her hangi bir faiz, Allah katında artmaz. Allah rızasını isteyerek verdiğiniz zekata gelince, işte zekatı veren kimseler, evet onlar! (sevaplarını ve mallarını) kat kat arttıranlardır.”(Rum sûresi 39 âyet)

“Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, bir tanenin durumu gibidir ki, yedi başak bitirmiş ve her başakta yüz tane var. Allah, dilediğine daha da katlar. Allah'ın rahmeti geniştir.” (Bakara sûresi 261.âyet)

Faiz almak, faiz vermek aynı zamanda faiz muamelesinde herhangi bir şekilde bulunmak, yardım etmek, sebep olmakta yine Peygamberimiz s.a.v.’in Sahih hadisi şeriflerinde yasaklanmıştır :

“Faizi teşvik eden, kefil olan, yardım eden, yazan, faiz olduğunu bildiği halde şahitlik eden mel’undur. Ayrıca derisine dövme yaptıran ve yapan mel’undur.”
( Faydul kadir hadis no 13 )

“ Altın altın ile gümüş gümüş ile buğday buğday ile, arpa arpa ile, hurma hurma ile, tuz tuz ile aynı miktar ve aynı kalitede olması kaydı ile faize girmez. Aynı kalitede olup farklı miktarda geri alırsa faiz olur. Alan da veren de faize girmiştir.” (Faydul kadir hadis no 4355)

“ Öyle bir zaman gelecek ki faiz yemeyen kimse kalmayacak. Yemeyene ise tozu bulaşacaktır.”( Faydul kadir hadis no 7531)

“ Bilerek bir dirhem bile olsa faiz yiyen kişi otuz altı kez büyük günah işlemiş gibidir.” ( Faydul kadir hadis no 4193)

“ Yetmiş çeşit faizin en hafifi, en çirkin günahın işlenmesi gibidir.” (Faydul kadir hadis no 4507 )

Yaklaşık aradan on beş asır geçmiş olmasına rağmen Kura’nı Kerimde ki buyruklardan hiç biri bugünkü yaşantımıza ters düşmemektedir. O, insanlar için bir ışıktır. Tersini bekleyenlerin elleri hep boş kalmıştır. Yani insanoğlunun şimdi ve ileride ulaşacağı medeniyetler Kuranı Kerimi hiç aşamayacaktır.

Yüce Allah cümlemizi faiz almaktan ve vermekten kaçınmamızı nasip etsin.

Cenabı Allah müminleri Kuran’ı Kerimden ve peygamberimiz s.a.v.’in yolundan ayırmasın. Hepimize Dünyanın ve ahiretin güzellikleri nasip etsin. Hepimizi Peygamberimiz s.a.v.’ me Cennette komşu eylesin.

Sevgiler ve saygılar… Hoşçakalın… Mekkavi…
 

Firariyim

Süper Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
23 Şubat 2012
Mesajlar
705
Tepkime puanı
2
Allah razı olsun güzel paylaşımınız için fakat şuda var günümüzde kredi kartları vadeli alışverişler veya örn. ev almak vs gibi çekilen krediler faiz riski taşımıyormu? Nelere dikkat etmeliyiz!
 

Mekkavi

Başarılı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
11 Nisan 2012
Mesajlar
140
Tepkime puanı
1
Alıntı.

Allah razı olsun güzel paylaşımınız için fakat şuda var günümüzde kredi kartları vadeli alışverişler veya örn. ev almak vs gibi çekilen krediler faiz riski taşımıyor mu? Nelere dikkât etmeliyiz!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Esselâmu aleykum

Sayın kardeşim: İlgine çok teşekkür ederi Yüce Rabbim cümlemizi haramlardan sakınan kullarından eylesin.
Sorunuzun yanıtı şöyledir:
Ben şahsen kredi kartı kullanmıyorum, neden kullanmıyorum? Çünkü çok iyi biliyorum ki ticaretin ana kuralı olan yüklü peşin alılmada en az %20 indirim uygulanır. Dolayısıyla hiçbir şirket Büyük miktardaki para tahsilatını bir ay bekletmez. Derhal düşük bir faiz ödemek suretiyle nakite cevir. İşte bu düşük faizin ödenmesine bir milyonda bir bile olsa neden ve sebep olacağımı düşündüğüm içindir. Yukarıda yazılı olan hadisi şerifte ki faizin tozu da sanıyorum böyle konular için geçerlidir.

Diğer konular ise tamamen Faiz yasağı kapsamına girmektedir. Biz insanlar Kuran’ı kerimin buyruklarına her hangi bir yorum veya hafifletici bir neden koymamız Kesinlikle mümkün değildir.

Bakara süresindeki şu mübarek âyeti kerime, bizim bu konu ile ilgili olarak çok düşünmemizi, işimize geldiği gibi yorumlardan kaçınmamız gerektiğini hatırlatmaktadır.

Âyeti kerimede borç para verilirken veya alınırken yapılacak sözleşmenin detayını ve şahitliğini en ince ayrıntısına, hatta kimin dikte ettirerek yazdırmasına varıncaya kadar nasıl yapılması gerektiğini Yüce Rabbimiz kullarına açıkça bildirmektedir.

“Ey İnananlar! Birbirinize belirli bir süre için borçlandığınız zaman onu yazınız. İçinizden bir katip doğru olarak yazsın; katip onu Allah'ın kendisine öğrettiği gibi yazmaktan çekinmesin, yazsın. Borçlu olan da yazdırsın, Rabbi olan Allah'tan sakınsın, ondan bir şey eksiltmesin. Eğer borçlu, aptal veya aciz, ya da yazdıramayacak durumda ise, velisi, doğru olarak yazdırsın. Erkeklerinizden iki şahid tutun; eğer iki erkek bulunmazsa, şahidlerden razı olacağınız bir erkek, biri unuttuğunda diğeri ona hatırlatacak iki kadın olabilir. Şahidler çağırıldıklarında çekinmesinler. Borç büyük veya küçük olsun, onu süresiyle beraber yazmaya üşenmeyin; bu, Allah katında en doğru, şahidlik için en sağlam ve şüphelenmenizden en uzak olandır. Ancak aranızdaki alışveriş peşin olursa, onu yazmamanızda size bir sorumluluk yoktur. Alışveriş yaptığınızda şahid tutun. Katibe de şahide de zarar verilmesin; eğer zarar verirseniz, o zaman doğru yoldan çıkmış olursunuz.” (Bakara sûresi 282. âyet)

Eğer Cenabı Alla murad etseydi yukarıda haram kılınan Faiz buyruklarının ardından, eğer zor durumda kalırsanız alabilirsiniz, veya mecbur olursanız yapabilirsiniz gibi bazı kolaylıkları ve hafifletici nedenleri haşa getiremezmiydi. Tabi ki Yukarıdaki âyeti kerimenin içeriğinde kullarına en ince detaylarına kadar açıklama yapan Alemlerin Rabbi Bu hususlara da açıklık getire bilirdi.

Sevgiler ve saygılar… Hoşçakalın… Mekkavi…


 

oians

Yeni Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
29 Ocak 2013
Mesajlar
2
Tepkime puanı
0
Selamün Aleyküm

Kardeşim mekkavi internette bu gün araştırırken bu yazıyada yazmalıyım dedim ben bir hata ile büyük günah işlemiş aciz bir kulum yaptıgım şey kredi kartı ile faizli 3 taksitle nakit avans çektim ve burumu telafi edemedim sonradan iptali için ugraştım fakat geriye getiremedim çok üzüldüm halada öyle çok pişmanım AZİZ ALLAH affeder İNŞALLAH AMİN . kardeşlerim ben bu parayla telefon aldım ve bu telefonu kullanmamın hükmü nedir sakıncası nedir bu telefonu neyapmalıyım birinemi versem ne etsem bilemedim telefonu hiç kullanmadan aldıgım fiyata satıp bankanın parasını yatırmayı düşünüyorum lütfen yardımcı olurmusunuz birde bu günahımdan dolayı çok pişmanım benim için dua edin İnşallah ALLAH affeder. Selametle
 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
7,021
Tepkime puanı
425
Selamün Aleyküm

Kardeşim mekkavi internette bu gün araştırırken bu yazıyada yazmalıyım dedim ben bir hata ile büyük günah işlemiş aciz bir kulum yaptıgım şey kredi kartı ile faizli 3 taksitle nakit avans çektim ve burumu telafi edemedim sonradan iptali için ugraştım fakat geriye getiremedim çok üzüldüm halada öyle çok pişmanım AZİZ ALLAH affeder İNŞALLAH AMİN . kardeşlerim ben bu parayla telefon aldım ve bu telefonu kullanmamın hükmü nedir sakıncası nedir bu telefonu neyapmalıyım birinemi versem ne etsem bilemedim telefonu hiç kullanmadan aldıgım fiyata satıp bankanın parasını yatırmayı düşünüyorum lütfen yardımcı olurmusunuz birde bu günahımdan dolayı çok pişmanım benim için dua edin İnşallah ALLAH affeder. Selametle

Selamünaleyküm, Bankaların bu tür tuzaklarına düşmemek lazım, hele bu nakit avans çekmelerde şamarı acımasızca vuruyorlar, insanların mağduriyeti ve muhtaçlıkları üzerinden fahiş fiyatlara para satıyorlar. Bu tam manasıyla faiz alışverişidir. Fakat insan zaman zaman bu tür hatalara düşebiliyor. BİR musibet BİN Nasihattan iyidir. Belli ki yeterince pişman ve nadim olmuşsun. Bu pişmanlık senin iyi niyetini gösterir. Borcunu en kısa zamanda kapatırsın, tevbede bulunur bir daha aynı hataya düşmemeye dikkat edersin. Umulur ki Rahmeti sonsuz olan Rabbim seni ve aynı hataya düşenleri af ve mağfiret eder.
 
Üst Alt