En üstün sadaka

elifgibi

Uzman Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
28 Mart 2011
Mesajlar
2,125
Tepkime puanı
26
En üstün sadaka

Sual: En üstün sadaka nedir?
CEVAP
Bu, sadaka verenin veya verilenin durumuna göre değişir. Mesela, aç bir kimse varsa, onu doyurmak en üstün sadaka olur. Bir kimsenin, maddi imkânı olmayan, borçlu bir arkadaşı varsa, onun için en üstün sadaka bu arkadaşını borçtan kurtarmak olur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(En üstün sadaka, su vermektir.) [Nesai]

(En üstün sadaka, aç bir canlıyı doyurmaktır.) [Beyheki]

(En üstün sadaka, iki kişinin arasını bulmaktır.) [Taberani]

(En üstün sadaka, dilini tutmaktır.) [Deylemi]

(En üstün sadaka, gizli verilendir.) [Taberani]

(En üstün sadaka, ilmi yaymaktır.) [Taberani]

(En üstün sadaka, ilim öğrenip, başkasına da öğretmektir.) [İbni Mace]

(En üstün sadaka, kin güden yakınına verilendir.) [Taberani]

(En üstün sadaka, sağlıklı, mala tamahı çok olup, zenginliği umup fakirlikten korkarken verilen sadakadır.) [Müslim]

(En üstün sadaka, doğru sözü yerinde söylemektir.) [Hâkim]

(En üstün sadaka, Ramazan’da verilendir.) [Tirmizi]

Sadakada öncelik
Sual: Sadaka verirken, öncelik sırası nasıl olmalıdır?
CEVAP
Bu, kişinin durumuna göre değişir. Mesela, borcu olanın, önce borcunu ödemesi gerekir, fakat taksitli borcu olup da, günü gelince ödeyebilecek olan, borcu bitmeden de sadaka verebilir. Zekât borcu varken verilen sadaka da, kabul olmaz. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Zekât niyetiyle fakire bir altın vermek, yüz bin altın sadaka vermekten daha sevabdır, çünkü zekât vermek, farzı yapmaktır. Sadakalarsa, nafile ibadettir. Farz ibadetin yanında nafile ibadetlerin hiç kıymeti yoktur. Deniz yanında, damla bile değildir. Şeytan aldatarak, kazaları kıldırtmayıp ve zekât verdirmeyip, nafileleri güzel gösteriyor. (3/17)

Kendi ailesinin nafakasını temin etmeden de, başkasına sadaka verilmez. Sadaka verirken, kendi ailesinden sonra, salih olan fakir akrabalara öncelik vermelidir. Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Fakire verilen sadaka, bir sadakayken, akrabaya verilen sadaka, hem sadaka ve hem de sıla-i rahim olmak üzere, iki sadakadır.) [Nesai]

(Yakın akraba ve komşuya verilen sadakanın sevabı iki misli fazladır.) [Taberani]

Bir kadın da, Resulullaha, (Fakir kocama hediye versem, sadaka yerine geçer mi?) diye sual ettirdiğinde Peygamber efendimiz buyurdu ki:
(İki sevab vardır. Biri sadaka, diğeri de sıla-i rahim sevabı.) [Buhari]
 

Gönül sızım

Özel Kardeşimiz
Yönetici
Süper Mod
Moderatör
Katılım
26 Temmuz 2011
Mesajlar
19,432
Tepkime puanı
185
Amir.b.Ukbe(ra).Resulallah (sa)Efendimiz şöyle buyurdular...
"Âhirette insanlar arasındaki hak alış verişi yapılacağı güne kadar kişi, vermiş bulunduğu sadakaların gölgesindedir."
İnsan,Hak Teala için nefsinin hoşuna giden az bir şeyden vazgeçmesinin karşılığını böyle alıyorsa, nefsinin tamamından kurtulduğunda,bunun mükafatı nice olur.
Allah.cc.Davud(as) şöyle vahyettiği rivate olunur."Günahkarlara benim affedici olduğumun müjdesini ver.Özü,Sözü doğru kullarıma da benim esirgeyici olduğumu hatırlat.".......
 

nazlı00

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
14 Şubat 2014
Mesajlar
13
Tepkime puanı
0
Madem böyle bir konu var ben de bir şey sormak isterim. Bildiğim kadarıyla minimum ihtiyaçlara dair malların zekatı olmuyor.1 ev oturmak için ve bir araba. eğer 2. ev alınırsa bunun zekatı oluyor. Bu noktada başlıyor benim çelişkim.. Diyelim ev almak için bankada faizsiz olmak üzere bir birikim yapılıyor ama henüz gayri menkule dönüşmedi. Bu durumda bu zekat kapsamına giriyor mu? mesela o parayla ev alınmış olsa zekattan çıkacaktı. Ama para olarak kaldığı için zekatı var mı? ya da yanlış olan bildiğim doğru nedir burada?
 

beydeba

Başarılı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
285
Tepkime puanı
20
Madem böyle bir konu var ben de bir şey sormak isterim. Bildiğim kadarıyla minimum ihtiyaçlara dair malların zekatı olmuyor.1 ev oturmak için ve bir araba. eğer 2. ev alınırsa bunun zekatı oluyor. Bu noktada başlıyor benim çelişkim.. Diyelim ev almak için bankada faizsiz olmak üzere bir birikim yapılıyor ama henüz gayri menkule dönüşmedi. Bu durumda bu zekat kapsamına giriyor mu? mesela o parayla ev alınmış olsa zekattan çıkacaktı. Ama para olarak kaldığı için zekatı var mı? ya da yanlış olan bildiğim doğru nedir burada?

Merhaba, biriken paranız bir yılı doldurduğunda zekat miktarına ulaşırsa zekat ödüyorsunuz. Ev aldığınızda, evi kiraya vermişseniz yine aynı şekilde bir yıl beklenir kira geliri zekat miktarına ulaşmışsa zekatını ödersiniz. Evden bir gelir olmamışsa hesaba katılmaz. Kısaca son bir yıldır elinizde bulunan bütün parasal değerler, altın gümüş bilezik v.s toplanır değerleri belirlenir zekat miktarına ulaşmışsa zekatı verilir.

zekat miktarına ulaşması; 85gr altının değerine göre hesaplanır. 40%1, yani %2.5 oranında verilir. Zekatı kıtı kıtına hesaplamak yerine fazla fazla hesaplayıp vermek daha iyidir diye düşünüyorum.
 

nazlı00

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
14 Şubat 2014
Mesajlar
13
Tepkime puanı
0
Merhaba, biriken paranız bir yılı doldurduğunda zekat miktarına ulaşırsa zekat ödüyorsunuz. Ev aldığınızda, evi kiraya vermişseniz yine aynı şekilde bir yıl beklenir kira geliri zekat miktarına ulaşmışsa zekatını ödersiniz. Evden bir gelir olmamışsa hesaba katılmaz. Kısaca son bir yıldır elinizde bulunan bütün parasal değerler, altın gümüş bilezik v.s toplanır değerleri belirlenir zekat miktarına ulaşmışsa zekatı verilir.

zekat miktarına ulaşması; 85gr altının değerine göre hesaplanır. 40%1, yani %2.5 oranında verilir. Zekatı kıtı kıtına hesaplamak yerine fazla fazla hesaplayıp vermek daha iyidir diye düşünüyorum.

sevgili kardeşim cevabına teşekkür ederim. ancak kendi fikirlerimi belirtmek isterim. ev alınıp kiraya verildiyse demişsiniz. kendimden gerçek hayattan bir örnek vereyim. ben bir ev alıp onu o şehre gittiğim zaman kullanmak amaçlı hem de yatırım amaçlı almak istiyorum. yani kiraya vermeyeceğim. bu durumda dini kendince yorumlayan akıllılara bakarsak kendince zekattan muhaf oluyor. işin doğru kısmı şu ki biz elimizde olan parayı gayri menkule dönüşmemesine rağmen zekatını veriyoruz. ancak yakın çevrem bu ev örneğini verdi. yani "ev almış olsan zekata girmez, paranın zekatını vermek zorunda değilsin" dediler. ancak bizm içimiz rahat etmedi.en azından çevremizde de böyle insanlar varken 3-5 kuruştan mı olacağız dedik..keşke fazla fazla verip de mal mülk biriktirmeyecek erdeme ulaşabilsek. aslında hepsi yalan bize lazım olanlar sadece öbür dünyaya yapacağımız yatırımlar. işte gel gör ki nefs denen şey laf dinlemiyor.
şunu eklemek isterim. ev alma konusunda acelemiz olmadığından bankada olan para her yıl katlanarak gidiyorsa aslında yatırımlar da şahsi fikirse ben zekata dönüşmesi gerektiğini düşünüyorum dinen..sonuçta ev almak, repo, repo vs bunlar hep kişisel tercihe bağlı yatırımlar. sizler neler düşünüyorsunuz?
 
Üst Alt