Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
Emanet (2)
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ekrem" data-source="post: 2569" data-attributes="member: 3"><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span><p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">İslâm nazarında aile arasında cereyan eden meseleler kutsaldır Ailede kadın-erkek arasındaki bu hususlar, ne kadar yakın olurlarsa olsunlar hiç kimseye ifşâ edilmemelidir Bazı kendini bilmezler, aileleri ile olan meselelerini yayar dururlar Bu, Allah'ın haram kıldığı bir çirkinliktir Yezid'in kızı Esma Resulullah (sav)'tan yanında kadın ve erkekler bulunduğu halde şöyle rivayet eder:</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">"Bezen olur ki erkek hanımıyla yaptığını, hanımı da erkeğiyle yaptığını ifşa eder (Bu sırada oturanları bir sessizlik kapladı Ravi: "Evet Allah'a yemin ederim ki bu doğrudur Bunu, kadın ve erkekler yapıyor" dediğini söyler" Resulullah: Sakın böyle yapmayın, böyle yapanların misali, dişi ve erkek iki şeytanın herkesin önünde cinsî münasebette bulunmaları gibidir"(123) Allah indinde korunması gereken emanetlerden biri de kadın ve erkeğin cinsî ilişkilerinin muhafazası ve ifşa edilmemesidir</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Belirli bir zaman muhafaza edilmeleri için yanımıza bırakılan eşyalar da sorumlu bulunduğumuz emanet çeşitlerindendir Resulullah (sav) Hicret esnasında almış bulunduğu bazı emanetleri müşrik olan sahiplerine geri vermesi için Ali (ra)'yı yerine vekil tayin etmişti Halbuki emanetin sahibi olan bu müşrikler O'nu inancı için vatanından hicret etmeye zorlamış ve güç durumda bırakmışlardı Büyük insana yakışan küçüklerle kendini küçük düşürmemesidir Meymun b Mihran şöyle der: Üç şey, iyi- kötü herkese ödenir:</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">1 Emanet,</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">2 Verilen söz,</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">3 Akrabalık hakkı</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Emanet eşyayı, hazır ganimet olarak kabullenmek çirkin hırsızlıktan sayılır Abdullah b Mes'ud şöyle der: "Allah yolunda şehid olmak borç hâriç her şeyin affedilmesine sebep olur Biri Allah yolunda şehid olmuşsa ona "Emaneti sahibine ver" denilir O, "Allah'ım tüm dünyalık elimden çıkmış ben nasıl ödiyeyim?" deyince "Onu cehenneme atın" denilir Daha sonra almış olduğu emanet, teslim aldığı günkü şekliyle kendisine gösterilir O da onu tanır ve almak için peşine düşer, alır ve omuzuna yükler Onunla birlikte çıkacağını tahmin ederken omuzundan düşer, yine almak için eğilmek isterken devamlı azap görenlerin içine düşer ve kalır"</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Abdullah bin Mes'ud daha sonra şöyle devam eder: "Namaz emanettir, abdest emanettir, ölçü emanettir, tartı emanettir Bunlardan başka çok şey saydı Saydıkları şeylerin en şiddetlisi emanet olarak bırakılan eşyaydı" Bunu rivayet eden der ki: "Berra bin Azib'e gittim ve "Ibn Mes'ud'un söylediklerine ne dersin? dedim Ibn Mes'ud doğru söylemiştir Sen şu ayeti hiç duymadın mı? "Allah, size emanetleri ehline teslim etmenizi ve insanlar arasında hükmedeceğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder" (en-Nisâ: 58)</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Kişiyi haklara riayet ettiren, onu dünyanın kötülüğünden koruyan emanet, onun kanının her damlası ve vücudunun her hücresine işlemiş olan emanettir Bu da Huzeyfe bin Yemaninin Resulullah (sav)'dan rivayet ettiği şu hadisin mânâsıdır: "Emanet (şuuru) önce insanların kalbine indi, ondan sonra da Kur'an nazil oldu Onlar, hem Kur'an hem de sünnetten bunları öğrenmiş oldular "(124)</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">İslâm'ı öğrenip onu tatbik etmemek yeterli değildir Emanet Kur'an ve sünnetin anlaşılması için canlı bir rûhî çözüm yoludur İnsandaki bu ruh öldü mü, yani inancı aksiyona dönüştürmedi mi, emanet şuuru da ölür Böyle birinin Kur'an âyetlerini okuması veya sünneti öğretmeye çalışması ona ne kazandırır?</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">İslâm'ı kabul ettiklerini iddia edenler yani esasta kabul etmeyen mürâilerin bir kısmı emin bulunduklarını da iddia ediyorlar Heyhat Hakkı inkâr eden biri nasıl emin olduğunu veya emanetlere riayet ettiğini iddia edebilir?</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Huzeyfe (ra) içinde yakîni îmanın bulunmadığı kalplerden, îmanın sarsılmasıyla emanetin de kalkıp gideceğini beyan maksadıyla şu hadisi de rivayet eder:" Sonra Resulullah (sav) bize emanetin nasıl kalkacağı hususunda konuştu ve şöyle buyurdu:</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">"Bir zaman insanlar uykuya dalarlarken emanet kalplerinden çekilir ve kalplerinde sadece kağıt üzerindeki bir nokta izi kalır Sonra yine uyurlarken emanet kalblerinden çekilir Bu sefer kalblerinde sert bir maddenin değmesiyle vücut da meydana gelen kaşıntı gibi bir iz bırakır" Resulullah (sav) devamla şöyle buyurdu: "Daha sonra insanlar alışveriş ederler Fakat neredeyse, aldığı emaneti verecek kimse bulunmaz Öyle ki, "Falan kabilede emniyetli bir adam var Ve o, ne kadar da bahâdır, ne kadar nâzik, ne kadar akıllıdır" denilecek Halbuki bu kişinin kalbinde hardal tanesi kadar îman olmayacak" Bu hadis hâinlerin kalbinden emanetin nasıl çekileceğini ibretli bir şekilde canlandırmaktadır Bu durumlar, kötü birine söylenen hayırlı nasihatlar gibidir</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Bu nasihatlar onun ruhuna girer Fakat çok kalmadan tekrar çıkıp gider Sadece (sıcak bir demirin yere değmek suretiyle meydana getireceği) iz gibi bir te'sir bırakır Ne var ki bu nasihatlar adı geçen demirin geçtiği yeri diriltmediği gibi, ölü kalpleri diriltmez Böyle vicdan ve kalb sahibi, herkesi zevk ve keyfine göre ölçer, iman ve küfür nedir aldırış etmez</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Emanet, şüphesiz ki büyük bir fazilettir Basit insanlar bunu kaldıramamıştır Allah (cc) bunun büyüklüğünü bir mîsal vermek suretiyle îzah edip tüm kainata ağır gelecek bir yük olduğunu beyan etmiştir Onun için insanın onu hafife alması ve hakkında ihmalkâr davranması caiz olmaz Allah (cc) şöyle buyurur: "Biz, emaneti göklere, arz'a ve dağlara teklif ettik de onlar bunu yüklenmekten çekindiler Ondan korktular da onu insan yüklendi (Bu) insan cidden çok zâlim, çok câhil bulunuyor" (125)</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Zulüm ve cehalet insanın fıtratına musallat olmuş iki âfettir İnsan bu iki âfetle mücadele hususunda imtihana tabi tutulmuştur Kişinin îmanı, zulümden temizlenmeden ihlaslı bir îman sayılmaz" İman edip de imanlarına zulüm (ve şirk) bulaştırmayanlar (var ya) işte korkudan emin olmak onların hakkıdır Ve hidayete erenler de onlardır "(126)</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">İnsan cehaletten arınmadıkça kâmil bir takvaya sahip olamaz "Allah"ın kulları arasında, Ondan hakkıyla korkanlar, ancak âlimlerdir"(127) İnsana emaneti yükleyen ayeti okuduktan sonra anlarsın ki zulüm ve cehalete mağlup olanlar, hiyanet, nifak ve şirk pisliğine de bulaşmışlar ve azabı hak etmişlerdir</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Kurtuluş, ancak îman ve emanet ehli içindir "Çünkü Allah, emanete hiyanet eden münafıkların erkeğine, dişisine azab edecek (emanetin hakkını vermeye çalışan) erkek ve dişi mü'minlerin de tevbelerini kabul edecektir Allah Gafurdur, Rahimdir"(128)</span></p> <p style="margin-left: 20px"></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">__________________</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(105) Buhâri, Ahkam, l</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(106) Ebû Dâvud, K Sitte, 17</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(107) Kasas, 24-26</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(108) Müslim, imaret, 17</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(109) Yusuf, 55</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(110) Hâkim,</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(111) Hâkim</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(112) Buhâri, İlm, 2</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(113) Buhâri, Müslim, Cihad, 9-16</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(114) Müslim, Cihad, 16</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(115) Ebû Dâvud, Cihad-150</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(116) Al-i İmrân,161</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(117) Taberâni,</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(118) Müslim, K İmare, 30</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(119) Müslim, K İmare, 26</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(120) Enfal, 27-28</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(121-122) Ebû Dâvud, Edep, 37 4868-4869</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(123) Ebû Dâvud, Edep, 37</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(124) Müslim, İman, 230</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(125) Ahzâb, 72</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(126) En'am, 82</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(127) Fâtır, 28</span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">(128) Ahzâb, 73</span></p> <p style="margin-left: 20px"></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-size: 12px">Prof Muhammed Gazali</span></p> <p style="margin-left: 20px">(alıntı)</p> <p style="margin-left: 20px"></p> <p style="margin-left: 20px"></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ekrem, post: 2569, member: 3"] [SIZE=3] [/SIZE][INDENT][SIZE=3]İslâm nazarında aile arasında cereyan eden meseleler kutsaldır Ailede kadın-erkek arasındaki bu hususlar, ne kadar yakın olurlarsa olsunlar hiç kimseye ifşâ edilmemelidir Bazı kendini bilmezler, aileleri ile olan meselelerini yayar dururlar Bu, Allah'ın haram kıldığı bir çirkinliktir Yezid'in kızı Esma Resulullah (sav)'tan yanında kadın ve erkekler bulunduğu halde şöyle rivayet eder:[/SIZE] [SIZE=3]"Bezen olur ki erkek hanımıyla yaptığını, hanımı da erkeğiyle yaptığını ifşa eder (Bu sırada oturanları bir sessizlik kapladı Ravi: "Evet Allah'a yemin ederim ki bu doğrudur Bunu, kadın ve erkekler yapıyor" dediğini söyler" Resulullah: Sakın böyle yapmayın, böyle yapanların misali, dişi ve erkek iki şeytanın herkesin önünde cinsî münasebette bulunmaları gibidir"(123) Allah indinde korunması gereken emanetlerden biri de kadın ve erkeğin cinsî ilişkilerinin muhafazası ve ifşa edilmemesidir[/SIZE] [SIZE=3]Belirli bir zaman muhafaza edilmeleri için yanımıza bırakılan eşyalar da sorumlu bulunduğumuz emanet çeşitlerindendir Resulullah (sav) Hicret esnasında almış bulunduğu bazı emanetleri müşrik olan sahiplerine geri vermesi için Ali (ra)'yı yerine vekil tayin etmişti Halbuki emanetin sahibi olan bu müşrikler O'nu inancı için vatanından hicret etmeye zorlamış ve güç durumda bırakmışlardı Büyük insana yakışan küçüklerle kendini küçük düşürmemesidir Meymun b Mihran şöyle der: Üç şey, iyi- kötü herkese ödenir:[/SIZE] [SIZE=3]1 Emanet,[/SIZE] [SIZE=3]2 Verilen söz,[/SIZE] [SIZE=3]3 Akrabalık hakkı[/SIZE] [SIZE=3]Emanet eşyayı, hazır ganimet olarak kabullenmek çirkin hırsızlıktan sayılır Abdullah b Mes'ud şöyle der: "Allah yolunda şehid olmak borç hâriç her şeyin affedilmesine sebep olur Biri Allah yolunda şehid olmuşsa ona "Emaneti sahibine ver" denilir O, "Allah'ım tüm dünyalık elimden çıkmış ben nasıl ödiyeyim?" deyince "Onu cehenneme atın" denilir Daha sonra almış olduğu emanet, teslim aldığı günkü şekliyle kendisine gösterilir O da onu tanır ve almak için peşine düşer, alır ve omuzuna yükler Onunla birlikte çıkacağını tahmin ederken omuzundan düşer, yine almak için eğilmek isterken devamlı azap görenlerin içine düşer ve kalır"[/SIZE] [SIZE=3]Abdullah bin Mes'ud daha sonra şöyle devam eder: "Namaz emanettir, abdest emanettir, ölçü emanettir, tartı emanettir Bunlardan başka çok şey saydı Saydıkları şeylerin en şiddetlisi emanet olarak bırakılan eşyaydı" Bunu rivayet eden der ki: "Berra bin Azib'e gittim ve "Ibn Mes'ud'un söylediklerine ne dersin? dedim Ibn Mes'ud doğru söylemiştir Sen şu ayeti hiç duymadın mı? "Allah, size emanetleri ehline teslim etmenizi ve insanlar arasında hükmedeceğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder" (en-Nisâ: 58)[/SIZE] [SIZE=3]Kişiyi haklara riayet ettiren, onu dünyanın kötülüğünden koruyan emanet, onun kanının her damlası ve vücudunun her hücresine işlemiş olan emanettir Bu da Huzeyfe bin Yemaninin Resulullah (sav)'dan rivayet ettiği şu hadisin mânâsıdır: "Emanet (şuuru) önce insanların kalbine indi, ondan sonra da Kur'an nazil oldu Onlar, hem Kur'an hem de sünnetten bunları öğrenmiş oldular "(124)[/SIZE] [SIZE=3]İslâm'ı öğrenip onu tatbik etmemek yeterli değildir Emanet Kur'an ve sünnetin anlaşılması için canlı bir rûhî çözüm yoludur İnsandaki bu ruh öldü mü, yani inancı aksiyona dönüştürmedi mi, emanet şuuru da ölür Böyle birinin Kur'an âyetlerini okuması veya sünneti öğretmeye çalışması ona ne kazandırır?[/SIZE] [SIZE=3]İslâm'ı kabul ettiklerini iddia edenler yani esasta kabul etmeyen mürâilerin bir kısmı emin bulunduklarını da iddia ediyorlar Heyhat Hakkı inkâr eden biri nasıl emin olduğunu veya emanetlere riayet ettiğini iddia edebilir?[/SIZE] [SIZE=3]Huzeyfe (ra) içinde yakîni îmanın bulunmadığı kalplerden, îmanın sarsılmasıyla emanetin de kalkıp gideceğini beyan maksadıyla şu hadisi de rivayet eder:" Sonra Resulullah (sav) bize emanetin nasıl kalkacağı hususunda konuştu ve şöyle buyurdu:[/SIZE] [SIZE=3]"Bir zaman insanlar uykuya dalarlarken emanet kalplerinden çekilir ve kalplerinde sadece kağıt üzerindeki bir nokta izi kalır Sonra yine uyurlarken emanet kalblerinden çekilir Bu sefer kalblerinde sert bir maddenin değmesiyle vücut da meydana gelen kaşıntı gibi bir iz bırakır" Resulullah (sav) devamla şöyle buyurdu: "Daha sonra insanlar alışveriş ederler Fakat neredeyse, aldığı emaneti verecek kimse bulunmaz Öyle ki, "Falan kabilede emniyetli bir adam var Ve o, ne kadar da bahâdır, ne kadar nâzik, ne kadar akıllıdır" denilecek Halbuki bu kişinin kalbinde hardal tanesi kadar îman olmayacak" Bu hadis hâinlerin kalbinden emanetin nasıl çekileceğini ibretli bir şekilde canlandırmaktadır Bu durumlar, kötü birine söylenen hayırlı nasihatlar gibidir[/SIZE] [SIZE=3]Bu nasihatlar onun ruhuna girer Fakat çok kalmadan tekrar çıkıp gider Sadece (sıcak bir demirin yere değmek suretiyle meydana getireceği) iz gibi bir te'sir bırakır Ne var ki bu nasihatlar adı geçen demirin geçtiği yeri diriltmediği gibi, ölü kalpleri diriltmez Böyle vicdan ve kalb sahibi, herkesi zevk ve keyfine göre ölçer, iman ve küfür nedir aldırış etmez[/SIZE] [SIZE=3]Emanet, şüphesiz ki büyük bir fazilettir Basit insanlar bunu kaldıramamıştır Allah (cc) bunun büyüklüğünü bir mîsal vermek suretiyle îzah edip tüm kainata ağır gelecek bir yük olduğunu beyan etmiştir Onun için insanın onu hafife alması ve hakkında ihmalkâr davranması caiz olmaz Allah (cc) şöyle buyurur: "Biz, emaneti göklere, arz'a ve dağlara teklif ettik de onlar bunu yüklenmekten çekindiler Ondan korktular da onu insan yüklendi (Bu) insan cidden çok zâlim, çok câhil bulunuyor" (125)[/SIZE] [SIZE=3]Zulüm ve cehalet insanın fıtratına musallat olmuş iki âfettir İnsan bu iki âfetle mücadele hususunda imtihana tabi tutulmuştur Kişinin îmanı, zulümden temizlenmeden ihlaslı bir îman sayılmaz" İman edip de imanlarına zulüm (ve şirk) bulaştırmayanlar (var ya) işte korkudan emin olmak onların hakkıdır Ve hidayete erenler de onlardır "(126)[/SIZE] [SIZE=3]İnsan cehaletten arınmadıkça kâmil bir takvaya sahip olamaz "Allah"ın kulları arasında, Ondan hakkıyla korkanlar, ancak âlimlerdir"(127) İnsana emaneti yükleyen ayeti okuduktan sonra anlarsın ki zulüm ve cehalete mağlup olanlar, hiyanet, nifak ve şirk pisliğine de bulaşmışlar ve azabı hak etmişlerdir[/SIZE] [SIZE=3]Kurtuluş, ancak îman ve emanet ehli içindir "Çünkü Allah, emanete hiyanet eden münafıkların erkeğine, dişisine azab edecek (emanetin hakkını vermeye çalışan) erkek ve dişi mü'minlerin de tevbelerini kabul edecektir Allah Gafurdur, Rahimdir"(128)[/SIZE] [SIZE=3]__________________[/SIZE] [SIZE=3](105) Buhâri, Ahkam, l[/SIZE] [SIZE=3](106) Ebû Dâvud, K Sitte, 17[/SIZE] [SIZE=3](107) Kasas, 24-26[/SIZE] [SIZE=3](108) Müslim, imaret, 17[/SIZE] [SIZE=3](109) Yusuf, 55[/SIZE] [SIZE=3](110) Hâkim,[/SIZE] [SIZE=3](111) Hâkim[/SIZE] [SIZE=3](112) Buhâri, İlm, 2[/SIZE] [SIZE=3](113) Buhâri, Müslim, Cihad, 9-16[/SIZE] [SIZE=3](114) Müslim, Cihad, 16[/SIZE] [SIZE=3](115) Ebû Dâvud, Cihad-150[/SIZE] [SIZE=3](116) Al-i İmrân,161[/SIZE] [SIZE=3](117) Taberâni,[/SIZE] [SIZE=3](118) Müslim, K İmare, 30[/SIZE] [SIZE=3](119) Müslim, K İmare, 26[/SIZE] [SIZE=3](120) Enfal, 27-28[/SIZE] [SIZE=3](121-122) Ebû Dâvud, Edep, 37 4868-4869[/SIZE] [SIZE=3](123) Ebû Dâvud, Edep, 37[/SIZE] [SIZE=3](124) Müslim, İman, 230[/SIZE] [SIZE=3](125) Ahzâb, 72[/SIZE] [SIZE=3](126) En'am, 82[/SIZE] [SIZE=3](127) Fâtır, 28[/SIZE] [SIZE=3](128) Ahzâb, 73[/SIZE] [SIZE=3]Prof Muhammed Gazali[/SIZE] (alıntı) [/INDENT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günde beş vakit kıldığımız nedir?
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
Emanet (2)
Üst
Alt