bursa escort bursa escort beylikdüzü escort bursa escort escort bayan istanbul escort mersin escort bayan escort kayseri bursa escort bayan escort kayseri bursa escort Sakalndan Bir Tel, Dnyalara Bedel...! - islamiforumlar.net - islami forum






Burada her ey "NET"
islamiforumlar.net



Go Back   islamiforumlar.net - islami forum > SLAM PAYLAIMLAR > Hz. Muhammed (s.a.v) > Snnetleri
www.islamiforumlar.net
Kayt ol Yardm Ajanda Arama Son Mesajlar Forumlar Okundu Kabul Et
Anasayfa Soru cevap Dua kesi slami rya tabirleri Resimli Cuma Mesajlar Dk iini rahatla letiim

Sakalndan Bir Tel, Dnyalara Bedel...!

Snnetleri


Yeni Konu a CEVAPLA

 

Seenekler Deerlendirme
Alt   #1 (permalink)
elifgibi
Uzman Kardeimiz

Sakalndan Bir Tel, Dnyalara Bedel...!




Sakal-i erif, Lihye-i erif, Lihye-i Saadet…

Btn bu ifadelerde iki ana aktr bulunuyor. Birincisi, sakal teli. Ancak, kesinlikle sradan ve deersiz bir tel deil. te bu zellik ve ikinci ana aktr, hepimiz iin son derece sradan bir sakal telini, nice meliklerin ve sultanlarn bile paha biemedii derecelere karyor. te o yzden birer sayg ifadesi olan “erif” ve “Saadet” gibi nitelemelerle birlikte anlyor. Asrlardr bir tek tel bile olsa, zenle muhafaza ediliyor. Balmumuyla kapal ielere konuluyor; krk kat bohaya sarlarak saklanyor. Ya altn ereveli akikten yaplm ufak bir kutu, ya da zel yaplm ufak silindir biiminde billr bir zarf iine konuyor. En iyi cins aldan veya zeri srma ili, kenarlarna srma saak dikilmi, birbirinden farkl boyutlarda otuz kadar bohaya, nce en ufandan balamak zere sarlyor.

zellikle Kadir gecelerinde ziyarete alyor. Evlerde, kk veya konaklarda “Lihye-i Saadet Dairesi” alyor. Bu odalar duvarndan kapsna ok byk zenle boyanyor ve donatlyor.

te btn bunlar, Reslullah (a.s.m.) sevgisinin, Reslllah’a (a.s.m.) balln en dikkat ekici rnekleri arasnda yer alyor. Bir sakal telinde sembolleen bu muhabbet ve sadkat, nesiller boyunca bir manev miras olarak elden ele, gnlden gnle aktarlyor.

Peygamber sevgisinin kayna

nsanlar, yaratllarndan kaynaklanan bir zellikle, gzel, mkemmel ve eriilmez olan her eye kar mthi bir sevgi ve muhabbet besler. En dar dairede de en geni dairede de bu zellii her an kendisini gsterir. Hatt, karlat gzelliin ve mkemmelliin derecesi arttka, o eye kar duyulan sevginin derecesi ve iddeti de artar. Kk bir iekteki gzellie duyduu hayranlkla, btn kainatta gizli saysz gzelliklere duyduu sevgi elbette bir deildir.

Sevgi ve muhabbetin harekete getii yer insann kalbidir. nsandaki bu kck merkez, kklne ters orantl olarak, btn kinat sevecek, btn kainattaki gzelliklere ak derecesinde muhabbet duyacak kadar genitir.

Kinat geniliinde bir ak kuatabilecek bir kalbe sahip olan insan, bu potansiyeliyle bir adm daha ileri giderek, kinatn Sahibi ve Yaratcsna kar esiz ve snrsz bir muhabbeti de kalbinde barndrabilir. Zira Cenab- Hak, aslnda kalbe o yetenei de vermitir. nk insann asl grevi ALLAH’a kulluk olduuna gre, bu kulluun z ve ruhu olan Muhabbetullah, yani ALLAH sevgisi ve akn elde etmeye elverili yaratlm olmas gereklidir. Zaten yledir.

Dier ynden Cenab- Hak, bata insanlar olmak zere btn varlklar esiz bir sevgiyle sevdiini yaratt her eyle gstermitir. Yaratt her bir gzellik, akl almaz mkemmellikteki sanat eserleri ve harikulde mucize ilerle bu lah sevgi btn alemi kuatmtr. Bylesi esiz ve benzersiz bir muhabbete elbette muhabbetle mukabele etmek gerekir. Bunu yapan, bunu gerekletirebilen kullarn ALLAH, her eyden daha fazla sevecektir.

Cenab- Hak, kullarnn kendisini nasl seveceini, bu sevgilerini en nemli ve en gvenli bir yntemle nasl sergileyebileceklerini u yet-i kerimede bize bildirir

“De ki: Eer ALLAH’ seviyorsanz, bana uyun ki ALLAH da sizi sevsin.”1

Bedizzaman Said Nurs, Lem’alar isimli eserinde bu ayeti yorumlarken yle der;

“u ayet diyor ki: ALLAH’a (celle cellh) imannz varsa, elbette ALLAH’ seveceksiniz. Madem ALLAH’ seversiniz, ALLAH’n sevdii tarz yapacaksnz. Ve o sevdii tarz ise: ALLAH’n sevdii zta benzemelisiniz. Ona benzemek ise, ona ittib etmektir. Ne vakit ona ittib etseniz, ALLAH da sizi sevecek. Zaten siz ALLAH’ seversiniz, t ki ALLAH da sizi sevsin.”2

Bu yet-i kerimeyi mantkta kullanlan, ok kuvvetli ve kesin olarak kabul edilen bir metodla, “Kyas- stisn” yntemiyle ele almak mmkndr. Bir rnek eliinde aklayalm:

“Gne karsa gndz olur” cmlesi bir hkm ihtiva eder. Bu hkmden hareketle, eer “gne kt” denilmise anlalr ki, “imdi gndzdr.” Tam tersi olarak “gne yok” denilmise, peinden hemen “gndz deil” hkm verilecektir.

Bu kyas yntemi ve verdiimiz rnekten hareketle mezkr yet-i kerimeyi tekrar ele alalm:

Bir insan iin en mhim ve en yce maksat, aslnda Cenab- Hakkn muhabbetine mazhar olabilmektir. Bunun iin ALLAH’ sevmek,O’na muhabbet etmek arttr. Eer ALLAH’a muhabbet varsa, O’nun habibi, yani en sevgili kulu olan Hz. Muhammed’e (a.s.m.) tabi olunmas gerekir. Eer tabi olunmuyorsa ALLAH’ sevme sz konusu deildir. O halde bir kul ne lde Habibullah’a uyarsa, o lde ALLAH’ seviyor demektir.3

Sevgi yerine iman cihetinden de ayn balant kurulabilir. nk ALLAH’a iman eden kimse, elbette O’na itaat edecektir. O’na itaat yollar iinde en makbul, en istikametlisi, en ksas ve en gvenlisi hi phesiz Habibullah’n gsterdii ve bizzat takip ettii yoldur.

Hedef deil vesile

Yukarda da belirttiimiz gibi, slm tarihi boyunca Mslmanlar ALLAH ve Reslne olan muhabbetini, sevgi ve hrmetini her alanda olduu gibi, Reslllah’tan kalan bir sakal teline dahi en st seviyede sergilemilerdir. Ancak bu noktada, Peygamber sevgisi ve bu sevginin bir yansmas olan Sakal- erifler hakknda bazlarnca dillendirilen veya akllara taklan bir ksm sorular gz ard etmemekte fayda vardr. rnein bir sakal veya sa teline bu kadar hrmet gsterilmesi bazlarnca abartl veya hatal grlmektedir. Belki baz insanlarmz, bu saygnn mahiyetini ve derinliini idrak edemeyip, sadece zahir bir ballktan teye gemeyebilir. Belki bazlarnn zihninde, gnmze kadar ok sayda Sakal- erifin gelmesiyle ilgili baz soru iaretleri belirebilir.

Bedizzaman Said Nurs, Lem’alar isimli eserinde, bu konuda gayet nemli aklamalarda bulunur. “Hadse sabittir ki, Resul-i Ekrem Aleyhissalt Vesselm’n Lihye-i Saadetinden den salarn taneleri mahduddur (snrldr). Otuz-krk tane veya elli-altm tane gibi az bir miktarda iken, binler yerde Lihye-i Saadetin salar bulunmas, beni bir zaman ok dndrd” dedikten sonra, “Lihye” kavramyla ifade edilen mnnn sadece “sakal”dan ibaret olmadn, bu tellerin iinde salarn da bulunduunu ifade eder. Hz. Peygamber’in (a.s.m.) san ve sakaln tra ettirdii zaman, Sahabe-i Kiram tarafndan saklanarak muhafaza edildiini ve bu tellerin nesilden nesile, byk bir zenle aktarldn syler.

Said Nurs, bu aklamann ardndan, bu kez kendi zihnine gelen bir soruyu aktarr. Binlerce camide ve ziyaretgh zelliini tayan yerlerde bulunun sa veya sakal tellerinin gerekten Hz. Peygamber Efendimize ait olup olamayaca zerinde dnr. Bu yndeki sorgulamalarnn ardndan, genelde dikkatlerden kaan bir noktaya temas eder. Ona gre, sa ve sakal telleri ok nemli bir mnya ulatran bir “vesile” olma zelliine sahiptir. Reslllah’ (a.s.m.) hatrlamaya, ona salvat getirmeye, bir hrmet ve muhabbete medrdr. “Vesilelik ciheti o eyin zatna bakmaz, vesilelik cihetine bakar” genel hkmnden hareketle, bir sa veya sakal teli gerekten Peygamber Efendimize (a.s.m.) ait olmasa bile, zhir hle gre halk tarafndan byle telkki edildii; vesilelik vazifesini ifa ettii; hrmete, tevecche ve balla vesile olduu iin tad deerden hibir ey kaybetmeyeceini dile getirir. Ancak bu konunun ve yaklamnn bir istisnasna dikkat eker. O da, Lihye-i erif telakk edilen bir telin, gerekte Hz. Peygamber’e (a.s.m.) ait olmayabileceidir.

Snnete balln nemi

Bedizzaman’n bu yaklam tarz, aslnda sadece bu konuya mahsus deildir. zellikle “vesilelik” kriteriyle birlikte, iinde bulunduumuz artlar dikkate alarak, Snnet-i Seniyyeye tabi olma konusunda da eitli yorumlarda bulunur. “mmetin fesad zamannda kim benim snnetime smsk sarlrsa, yz ehidin sevabn kazanr”4 hadis-i erifine getirdii yorum, bu konudaki en ak ve dikkat ekici rneklerdendir.

Bu hadis-i eriften de anlalaca zere basit de olsa Snnet-i Seniyyeye tabi olmak, onun herhangi bir kuralna uymak hakikaten ok deerlidir. zellikle slmiyetin zne aykr bir takm uygulamalarn, yani bid’atlarn ortal adeta istil ettii bir ortamda sergilenen bir ballk ok nemlidir. Hatt Snnetin en kk bir adabn ve kuraln yerine getirmek dahi ileri seviyede bir takvy ve gl bir iman gerektireceinden, ok byk nem tayacaktr. Zira bu en kk uygulama, bylesi bir ortamda zihinlere Resl- Ekrem’i (a.s.m.) getirecektir. Byle bir hatrlama ise, insan zihnini dorudan doruya lah emirlerle muhatap klacaktr. Dolaysyla basit ve sradan, ama Snnet dairesinde olan bir davran sevap-gnah kavramlarn gndeme getirecektir. Snnetin kk bir adabna riayet eden, bu hassasiyeti gsteren bir kimse ise ALLAH’n emirlerine ve yasaklarna daha fazla dikkat edecektir.

Sonu

Cenab- Hakk’n rahmeti nasl btn lemi kuatmsa, muhabbeti ve sevgisi de btn kinat ihata etmitir. lah muhabbete mazhar olan saysz varlklar iindeki en yksek makam ise Hz. Muhammed’e (a.s.m.) mahsustur ki, bu yzden ona “Habbullah” unvan verilmitir.5 Muhabbetullaha, yani ALLAH sevgisine vsl olabilmek, O’nun en sevdii kulu ve Resln sevmeyi gerektirir. Reslllah sevgisinin gstergesi Snnet-i Seniyyesine tabi olmaktr. Habbullah’ sevmek, ondan gelen, ona ait olan her eyi sevmektir. Ondan miras kalan bir sa veya sakal teline gsterilen sevginin kayna ite budur. Bu ylesine ulv bir sevgi ve muhabbettir ki, o muhabbetle Mslmanlar gerektiinde o mukaddes emanet iin gzlerini krpmadan hayatlarn fed etmilerdir. te bu yzden, bir tek sakal sa telini “erif” demiler ve “Saadet” kayna olarak grmlerdir. O bir tek telin ardndaki Muhabbetullha erme emelini ve gayesini gtmlerdir. te o niyettendir ki, belki bir tek Lihye-i erif zerine byk devletler, muazzam medeniyetler kurmulardr.

Alnt:
1. l-i mrn Suresi, 3:31
2. Risale-i Nur Klliyat, Lem’alar
3. a.g.e.
4. bn Adiy, el-Kmil fi’d-Duaf
5. Mektubat

Veli Srm

PAYLA
Facebook Twitter Google

lginizi ekebilecek benzer konular


elifgibi isimli ye imdilik offline konumundadr  
Alnt ile Cevapla
Yeni Konu a CEVAPLA

Bookmarks

Seenekler
Konuyu deerlendir
Konuyu deerlendir:



Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
| islamiforumlar.net | Sitemap | Gizlilik Politikas | Kullanm artlar

Tm Haklar Sakldr.
Bu websitesinde Bulunan Yazlar
AKTF KAYNAK LNK belirtilmeden kullanlamaz.