Nasuh Tövbesi Et Bir Daha Yapmayacağına
Nasûh Tövbesi Nedir?
Nasûh, nush kökünden mübalağa kipidir. Çok öğüt veren demektir. Tövbe, çok öğüt verici olarak nitelendirilmiştir.
Yani sahibine, günahı bırakmasını öğütle yen, onu günahtan kurtaran sadık bir tövbe ile tövbe ediniz, Allaha dönünüz demektir.
O halde nasûh tövbesi; hemen günahı terk etmek, geçmişte olanlara pişman olmak, gele cekte günah işlememeye karar vermek ve üzerinde bulunan her hakkı sahibine ödemek demektir. (İbnül-Kayyım, Medâricüs-Sâlikîn, Kahire trs, I, 356.)
Efendimiz (s.a.s.), nasûh tövbesini; Kulun işlediği günahtan pişmanlık duyması, Allaha tam rucu edip, tıpkı sütün memeye dönmediği gibi, kişinin tekrar günaha dönmemesidir. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/446) şeklinde tanımlamıştır.
Gazalî, nasûh tövbesini tanımlarken şunlara yer vermiştir: Nasûh tövbesi yapan lar, tövbe edip ölünceye kadar tövbesinde duranlardır.
Bunlar geçmişteki eksiklerini tamamlar ve bir daha günaha dönmeyi hatırdan bile geçirmezler, zelle ve sürçmeler müs tesna.
İşte tövbede istikamet budur. Günahların sevaplarla değiştirilip hayırlarda müsabaka edenler bu tür tövbe sahipleridir. (Gazalî, İhyâ, IV, 78.)
Zina Eden Kimse Tevbe Etse Affedilir mi?
Zinanın hükmü İslam Dininde açıktır Suçunu Hakim'in huzurunda dört defa ayrı ayrı itiraf ederek cezanın verilmesini isteyen veya dört şahidi bulunan birisi hakkında karar verilir
Şayet bu insan evli ise recm cezası, yoksa bekar bir insan için verilecek karar recm değildir, yüz değnek sopa vurulur Fakat suçunu itiraf etmeyen veya yaptığı bu fiili kimse görüp şikayet etmemiş ise bu insanın yapacağı tek şey günahından dolayı pişmanlık gösterip bir daha yapmamak üzere tövbe etmektir
Ayrıca böyle bir suç işleyen kimse suçunu itiraf etse bile şu anda bunun cezasını uygulayacak bir merci yoktur
Geriye iki şey kalıyor Biri kul hakkıdır Varsa helalleşmek gerekir Diğeri de Allah hakkı için tövbe, istiğfar etmek ve bir daha o günaha girmemektir
İnsan hem iyilik hem de kötülük yapmaya uygun yaratılmıştır Onun için zaman zaman isteyerek veya istemeyerek günahlara girebiliyor
Bu konuda Kuranı Kerim de, Allah, kendisine şirk koşulmasının dışındaki istediği kimselerin bütün günahlarını bağışlar(Nisa Süresi,48;116) buyurarak hangi günah olursa olsun affedebileceğini bildirmektedir Kitaplarımız da canı gönülden yapılan tövbenin Allah tarafından kabul edileceği ifade edilir
Nitekim Allahu Teala, Ey iman edenler, nasuh tövbe ile tövbe edin ki Allah da sizin kabahatlerinizi affetsin ve altlarından ırmaklar akan cennetlerine koysun (Tahrim Suresi,8) buyurarak yapılan tövbelerin kabul edileceğini beyan eder
Ayette geçen nasuh tövbe ise şöyledir: 1-Allaha karşı günah işlediğini bilerek, bu günahtan dolayı Allaha sığınmak ve pişman olmak 2-Bu suçu işlediği için üzülmek, Yaratıcıya karşı böyle bir günah işlediğinden dolayı vicdanen rahatsız olmak 3-Bir daha böyle bir suça dönmeyeceğine dair bir karar içerisinde olmak 4-Kul hakkını ilgilendiriyorsa onunla helalleşmek
Bir hadiste Peygamberimiz şöyle buyurmuş Nasuh tövbe şudur: -Günahlara pişmanlık -Farz ibadetleri yapmak -Zulüm ve düşmanlık yapmamak -Kırgın ve küskünlerle barışmak -Bir daha o günaha dönmemek üzere karar vermek İnşallah bu şartları yerine getirirsek Allahın tövbelerimizi kabul edeceğinden ümitli oluruz
Ancak insan her zaman korku ve ümit içerisinde olmalı Ne ibadetlerimize güvenip övünebiliriz Ne de günahlarımızdan ümitsizliğe düşebiliriz Ben çok iyiyim, bu işi hallettim demek ne kadar yanlışsa; ben bittim, beni Allah kabul etmez demek de o kadar yanlıştır Ayrıca, suçunu anlayıp tövbe edip, Allaha sığınmak da büyük bir ibadettir
Kaynak: Sorularla İslamiyet