Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Tasavvuf
Tasavvuf
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="makes" data-source="post: 5532" data-attributes="member: 39"><p style="text-align: center"><span style="font-size: 18px"><strong>TASAVVUF</strong></span></p> <p style="text-align: center"> <span style="font-size: 18px"><strong>-3-</strong></span></p> <p style="text-align: center"></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 18px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 18px"></span></span></p><p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"></span></span></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px">Hadîs-i şeriflerde de aynı hususların sıklıkla ifade edildiği görülür: </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Dünyada bir garip veya yolcu gibi yaşa, kendini kabirde yatanlardan say"12 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Dünyaya karşı soğuk olanı Allah, halkın malına göz dikmeyeni insanlar sever"13 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Kabirleri ziyaret ediniz. Zira bu, sizi dünyadan soğutur, âhirete ısındırır"14 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Hz. Peygamber dünyanın gösteriş ve çekiciliğine kapılmanın muhtemel tehlikeleri konusunda ümmetini uyarmıştır.15 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Hz. Peygamber şahsen yukarıda anlatılan ilkelere uygun olarak yaşamış; dünya malına tamah etmemiş, maddî zevkler peşinde koşmamış, daima âhiret hayatına öncelik vermiş ve onu üstün tutmuştur. Şöyle buyurmuştur: "Uhud dağı kadar altınım olsa, borcumu ödemek için bundan ayıracağım miktar hariç, altınların üç günden fazla yanımda kalmasını arzu etmezdim"16 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Hz. Peygamber vefat edince altın, gümüş miras bırakmadı. Bıraktığı miras beyaz bir katır, bir silâh ve vakıf arazisinden ibaretti.17 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Hz. Peygamber sade ve mütevazi bir hayat yaşamış, hiçbir zaman dünya nimetlerinin cazibesine kapılmamış, ganimet malları sebebiyle müslümanların elleri az çok genişlediği halde o eski yaşama biçimini sürdürmüş, öbür müslümanlar düzeyinde bir hayata kavuşmak isteyen hanımlarını ikaz etmiş ve onlardan dünya ile kendisi arasında bir tercih yapmalarını istemişti18 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Dünyayı âhiretle bir ve eşit tutmak veya ondan üstün tutmamak zühddür. Zühd ilkesine bağlı olarak yaşayan kişilere de zâhid denir. Kur'an ve hadislerde zühde büyük önem verilmiş, bunun zıddı olan dünyaya düşkün olma, tamah, ihtiras ve çıkarcılık şiddetle yerilmiştir. Zühd tasavvufun temelidir.</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Âhiretin dünyadan üstün, oradaki nimetlerin buradaki servetten daha önemli olduğuna inanan bir müslüman daha nitelikli ve daha çok ibadet eder, hak hukuk gözetir, ahlâk kurallarına bağlı kalır, haram ve helâli bilir. Böyle bir hayat yaşamayan bir kimsenin dünyadan çok âhirete önem ve değer verdiği söylenemez. İbadet zühdün tabii bir sonucudur.</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Yüce Allah namaz, oruç, hac ve zekât gibi ibadetleri farz kılmıştır. Hz. Peygamber ise farz olan ibadetlerle yetinilmemesini, nâfile ve sünnet olanların da yerine getirilmesini tavsiye etmiştir. Farz namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler, teheccüd, evvâbin ve tahiyyetü'l-mescid gibi diğer nâfile namazlar, receb ve şâban gibi aylarda belli miktarda tutulan oruçlar, umre ve sadaka böyledir. İbadetlerin amacı nefsi disiplin altına alarak Allah'a yaklaşmaktır. Tasavvufta farz ve nâfile ibadetleri şartlarına uygun olarak huşû ve ihlâsla yerine getirmek esastır. Sûfîler özellikle farz olmayan ibadetleri belli düzen içinde yerine getirmeye özen gösterirler. İbadetsiz tasavvuf olmaz.</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> İslâm'da kalp temizliği önemlidir. Her şeyden önce Cebrâil Kur'ân-ı Kerîm'i Hz. Peygamber'in kalbine indirmiştir.19 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Vahiy de ilham da kalbe gelir. "Allah'ın huzuruna temiz (selim) bir kalple çıkmaktan başka hiçbir şeyin faydası yoktur"20 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Allah sekîneti (huzuru) müminlerin kalplerine indirmiştir"21 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Kalpler Allah'ı zikretmekle itminan bulur"22</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Onun için Allah'ı çok zikretmek tavsiye edilmiştir.23 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Her şeyin temeli olan iman kalbin tasdiklerinden ibarettir. Niyet bütün ibadetlerin temelidir. Halis niyet de kalpte gerçekleşir. İbadetlere kalbin temiz, niyetin iyi olması oranında sevap verilir.24 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Kur'an kalbin görme niteliğinden söz eder. Yeryüzünde dolaşıp ibret almayanları, düşünecek kalbi, işitecek kulağı olmayanları uyarır: </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Dikkat edin, baştaki gözler değil, göğüsteki kalpler kör olur"25</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Hassas, yufka ve temiz kalplerden bahseden Kur'an taş gibi katı, kirli ve kilit vurulmuş kalplerin bulunabileceğine de dikkat çeker. Kalbin kirlenmiş şekline bazan nefis de denir. Buna karşı nefsin arınmış şekli de kalptir, kalp hükmündedir. "Nefsini kirleten hüsrandadır, onu arındıran kurtuluşa erer"26 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Bir hadîs-i şerifte şöyle buyurulmuştur: </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "İnsanın bedeninde bir et parçası vardır. O iyi olursa beden tümüyle iyi, kötü olursa tamamıyla kötü olur. Dikkat, o kalptir"27 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> Bir hadiste; </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "Başkaları fetva verse de, sen fetvayı kalbine sor" 28</span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> denilerek vicdanın sesine kulak verilmesi istenmiştir. Hz. Peygamber: </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> "İyi, gönüle yatan, günah gönülü tırmalayan şeydir"29 </span></span></p> <p style="text-align: left"></p> <p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Arial'"><span style="font-size: 15px"> buyurarak şüpheli konularda kişinin kalbine başvurmasını, başkasının denetlemesinden önce kişinin kendi kendini denetlemesini tavsiye etmiştir. Kur'an'da ve hadislerde takvâya büyük önem verilmiştir. Hz. Peygamber kalbine işaret ederek, "Takvâ buradadır" demişti.30 </span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"> ….................................................</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">12-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25; İbn Mâce, "Zühd", 6 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">13-İbn Mâce, "Zühd", 1</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">14-İbn Mâce, "Cenâiz", 47</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">15-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">15-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">16-Buhârî, "Zekât", 4; Müslim, "Zekât", 31</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">17-Buhârî, "Vesâyâ", 1</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">18-Ahzâb 33/28; Buhârî, "Tefsîr", 66; Müslim, "Talâk", 5</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">19-Bakara 2/97; Şuarâ 26/194 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">20-Şuarâ 26/89; Saffât 37/84; Kaf 50/33</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">21-Feth 48/4 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">22-Yûnus 10/74 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">23-Ahzâb 33/41 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">24-Buhârî, "Îmân", 41; Müslim, "İmâret", 155</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">25-Hac 22/46</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">26-Şems 91/9-10</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">27-Buhârî, "Îmân", 39; Müslim, "Müsâkat", 107 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">28-Dârimî, "Buyû`", 2; Müsned, IV, 228 </span> </p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">29-Müsned, IV, 194, 228</span></p><p> <span style="font-family: 'Times New Roman'">30-Müsned, V, 379</span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="makes, post: 5532, member: 39"] [CENTER][SIZE=5][B]TASAVVUF[/B][/SIZE] [SIZE=5][B]-3-[/B][/SIZE] [/CENTER] [FONT=Times New Roman][SIZE=5] [/SIZE][/FONT] [LEFT][FONT=Arial][SIZE=4] Hadîs-i şeriflerde de aynı hususların sıklıkla ifade edildiği görülür: [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Dünyada bir garip veya yolcu gibi yaşa, kendini kabirde yatanlardan say"12 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Dünyaya karşı soğuk olanı Allah, halkın malına göz dikmeyeni insanlar sever"13 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Kabirleri ziyaret ediniz. Zira bu, sizi dünyadan soğutur, âhirete ısındırır"14 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Hz. Peygamber dünyanın gösteriş ve çekiciliğine kapılmanın muhtemel tehlikeleri konusunda ümmetini uyarmıştır.15 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Hz. Peygamber şahsen yukarıda anlatılan ilkelere uygun olarak yaşamış; dünya malına tamah etmemiş, maddî zevkler peşinde koşmamış, daima âhiret hayatına öncelik vermiş ve onu üstün tutmuştur. Şöyle buyurmuştur: "Uhud dağı kadar altınım olsa, borcumu ödemek için bundan ayıracağım miktar hariç, altınların üç günden fazla yanımda kalmasını arzu etmezdim"16 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Hz. Peygamber vefat edince altın, gümüş miras bırakmadı. Bıraktığı miras beyaz bir katır, bir silâh ve vakıf arazisinden ibaretti.17 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Hz. Peygamber sade ve mütevazi bir hayat yaşamış, hiçbir zaman dünya nimetlerinin cazibesine kapılmamış, ganimet malları sebebiyle müslümanların elleri az çok genişlediği halde o eski yaşama biçimini sürdürmüş, öbür müslümanlar düzeyinde bir hayata kavuşmak isteyen hanımlarını ikaz etmiş ve onlardan dünya ile kendisi arasında bir tercih yapmalarını istemişti18 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Dünyayı âhiretle bir ve eşit tutmak veya ondan üstün tutmamak zühddür. Zühd ilkesine bağlı olarak yaşayan kişilere de zâhid denir. Kur'an ve hadislerde zühde büyük önem verilmiş, bunun zıddı olan dünyaya düşkün olma, tamah, ihtiras ve çıkarcılık şiddetle yerilmiştir. Zühd tasavvufun temelidir.[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Âhiretin dünyadan üstün, oradaki nimetlerin buradaki servetten daha önemli olduğuna inanan bir müslüman daha nitelikli ve daha çok ibadet eder, hak hukuk gözetir, ahlâk kurallarına bağlı kalır, haram ve helâli bilir. Böyle bir hayat yaşamayan bir kimsenin dünyadan çok âhirete önem ve değer verdiği söylenemez. İbadet zühdün tabii bir sonucudur.[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Yüce Allah namaz, oruç, hac ve zekât gibi ibadetleri farz kılmıştır. Hz. Peygamber ise farz olan ibadetlerle yetinilmemesini, nâfile ve sünnet olanların da yerine getirilmesini tavsiye etmiştir. Farz namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler, teheccüd, evvâbin ve tahiyyetü'l-mescid gibi diğer nâfile namazlar, receb ve şâban gibi aylarda belli miktarda tutulan oruçlar, umre ve sadaka böyledir. İbadetlerin amacı nefsi disiplin altına alarak Allah'a yaklaşmaktır. Tasavvufta farz ve nâfile ibadetleri şartlarına uygun olarak huşû ve ihlâsla yerine getirmek esastır. Sûfîler özellikle farz olmayan ibadetleri belli düzen içinde yerine getirmeye özen gösterirler. İbadetsiz tasavvuf olmaz.[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] İslâm'da kalp temizliği önemlidir. Her şeyden önce Cebrâil Kur'ân-ı Kerîm'i Hz. Peygamber'in kalbine indirmiştir.19 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Vahiy de ilham da kalbe gelir. "Allah'ın huzuruna temiz (selim) bir kalple çıkmaktan başka hiçbir şeyin faydası yoktur"20 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Allah sekîneti (huzuru) müminlerin kalplerine indirmiştir"21 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Kalpler Allah'ı zikretmekle itminan bulur"22[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Onun için Allah'ı çok zikretmek tavsiye edilmiştir.23 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Her şeyin temeli olan iman kalbin tasdiklerinden ibarettir. Niyet bütün ibadetlerin temelidir. Halis niyet de kalpte gerçekleşir. İbadetlere kalbin temiz, niyetin iyi olması oranında sevap verilir.24 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Kur'an kalbin görme niteliğinden söz eder. Yeryüzünde dolaşıp ibret almayanları, düşünecek kalbi, işitecek kulağı olmayanları uyarır: [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Dikkat edin, baştaki gözler değil, göğüsteki kalpler kör olur"25[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Hassas, yufka ve temiz kalplerden bahseden Kur'an taş gibi katı, kirli ve kilit vurulmuş kalplerin bulunabileceğine de dikkat çeker. Kalbin kirlenmiş şekline bazan nefis de denir. Buna karşı nefsin arınmış şekli de kalptir, kalp hükmündedir. "Nefsini kirleten hüsrandadır, onu arındıran kurtuluşa erer"26 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Bir hadîs-i şerifte şöyle buyurulmuştur: [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "İnsanın bedeninde bir et parçası vardır. O iyi olursa beden tümüyle iyi, kötü olursa tamamıyla kötü olur. Dikkat, o kalptir"27 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] Bir hadiste; [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "Başkaları fetva verse de, sen fetvayı kalbine sor" 28[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] denilerek vicdanın sesine kulak verilmesi istenmiştir. Hz. Peygamber: [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] "İyi, gönüle yatan, günah gönülü tırmalayan şeydir"29 [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=4] buyurarak şüpheli konularda kişinin kalbine başvurmasını, başkasının denetlemesinden önce kişinin kendi kendini denetlemesini tavsiye etmiştir. Kur'an'da ve hadislerde takvâya büyük önem verilmiştir. Hz. Peygamber kalbine işaret ederek, "Takvâ buradadır" demişti.30 [/SIZE][/FONT][/LEFT] [FONT=Times New Roman] ….................................................[/FONT] [FONT=Times New Roman]12-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25; İbn Mâce, "Zühd", 6 [/FONT] [FONT=Times New Roman]13-İbn Mâce, "Zühd", 1[/FONT] [FONT=Times New Roman]14-İbn Mâce, "Cenâiz", 47[/FONT] [FONT=Times New Roman]15-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25[/FONT] [FONT=Times New Roman]15-Buhârî, "Rikak", 3; Tirmizî, "Zühd", 25[/FONT] [FONT=Times New Roman]16-Buhârî, "Zekât", 4; Müslim, "Zekât", 31[/FONT] [FONT=Times New Roman]17-Buhârî, "Vesâyâ", 1[/FONT] [FONT=Times New Roman]18-Ahzâb 33/28; Buhârî, "Tefsîr", 66; Müslim, "Talâk", 5[/FONT] [FONT=Times New Roman]19-Bakara 2/97; Şuarâ 26/194 [/FONT] [FONT=Times New Roman]20-Şuarâ 26/89; Saffât 37/84; Kaf 50/33[/FONT] [FONT=Times New Roman]21-Feth 48/4 [/FONT] [FONT=Times New Roman]22-Yûnus 10/74 [/FONT] [FONT=Times New Roman]23-Ahzâb 33/41 [/FONT] [FONT=Times New Roman]24-Buhârî, "Îmân", 41; Müslim, "İmâret", 155[/FONT] [FONT=Times New Roman]25-Hac 22/46[/FONT] [FONT=Times New Roman]26-Şems 91/9-10[/FONT] [FONT=Times New Roman]27-Buhârî, "Îmân", 39; Müslim, "Müsâkat", 107 [/FONT] [FONT=Times New Roman]28-Dârimî, "Buyû`", 2; Müsned, IV, 228 [/FONT] [FONT=Times New Roman]29-Müsned, IV, 194, 228[/FONT] [FONT=Times New Roman]30-Müsned, V, 379[/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Tasavvuf
Tasavvuf
Üst
Alt