Sigarayı bırakınca zararlarından kurtulabilir miyim?

ömr-ü diyar

Uzman Kardeşimiz
Üyemiz
Mesajlar
3,351
SİGARAYI BIRAKINCA ZARARLARINDAN KURTULABİLİR MİYİM?
Sigaranın neresinden dönülürse kârdır!
Sigaranın bırakılmasını takiben saatler, günler, yıllar içerisinde vücuttaki zararlı etkileri önemli ölçüde azalır. Sigarayı bıraktıktan sonraki zaman diliminde vücutta ortaya çıkan olumlu değişiklikler şöyledir:
İlk 20 dakika: Kan basıncı ve kalp hızı normale döner. Eller ve ayaklar dolaşım normale döndüğü için ısınmaya başlar.
8 saat: Kanda oksijen düzeyi normale döner. Kalp krizi riski düşmeye baslar.
24 saat: Karbon monoksit (egzoz gazi) vücuttan atılır. Akciğerlerdeki balgam ve diğer birikimler temizlenmeye baslar.
48 saat: Nikotin vücutta artık saptanamaz. Tat ve koku alma duyusu artmıştır.
72 saat: Solunum yolları gevşediği için nefes almak kolaylaşır. Vücut enerjisi artar.
2-12 hafta: Dolaşım butun vücutta düzelir. Yürümek kolaylaşır.
3-9 ay:Öksürük, nefes darlığı düzelir. Akciğer işlevi yüzde 5-10 oranında artar.
5 yıl: Kalp krizi riski sigara içenlerin riskinin yarısına iner.
10 yıl: Akciğer kanseri riski sigara içenlerin riskinin yarısına iner. Kalp krizi riski hiç sigara içmemiş biri ile eşit olur.(38)

SİGARA BİLANÇOSU
  • Bir günde imal edilen sigara sayısı dünya nüfusunun iki katı.
  • Kişi başına sigara tüketimi yönünden Türkiye Avrupa’da ikinci.
  • Sigara içen bin kişiden biri cinayet, altısı trafik kazası, 500′u sigaraya bağlı hastalıklar sonucu oluyor.
  • Her yıl sigaraya bağlı nedenlerle 3 000 000 kişi ölüyor.
  • Her 13 saniyede bir kişi sigaraya bağlı hastalık sonucu yaşamını yitiriyor.
  • İçilen her sigara ömrümüzden 5,5 dakika çalıyor.
  • Sigaranın yol açtığı bilinen 24 hastalık turu bulunuyor.
  • Sigaranın zararları, başladıktan 20 – 30 yıl sonra ortaya çıkıyor.
  • ABD’de yıllık tütün faturası:
  • Sigaraya 47 Milyar $
  • Sigaranın neden olduğu hastalıkların tedavisine 11 Milyar $
  • Sigaraya bağlı kazalar ve işgücü kaybına 36 Milyar $
  • Düşük nikotin ve katran içeren sigara içenlerin ölüm oranları sigara içmeyenlerden 9 kat fazladır

SİGARA VE KANSER
  • Sigara içenlerdeki kanserden ölüm oranı sigara içmeyenlerdekine göre 15 ile 25 kat fazla.
  • Kanser sıklığı (Her 100 000 kişide)
Hiç sigara içmeyenlerde3-4Günde bir paket içenlerde611-2 paket içenlerde1432 paket ya da daha fazla içenlerde217
  • Dünya sağlık örgütü istatistiklerine göre dünya ülkelerinin birçoğunda en çok rastlanan ve en çok ölüme yol açan nedenler arasında ilk sırayı akciğer kanseri alıyor.
  • Son 40 yılda %250oranında artış gösteren akciğer kanserine sadece ABD’de her yıl 170 bin kişi yakalanıyor ve 153.bin kişi ölüyor. Türkiye’de ise her yıl 30-40 bin kişide akciğer kanseri görülüyor.
  • Akciğer kanseri sıklığı (Her 100 000 kişide)
Hiç sigara içmeyenlerde0.1 – 0.2Günde bir paket içenlerde441-2 paket içenlerde582 paket ya da daha fazla72
  • Akciğer kanserinin %90-95′i sigaraya bağlı.
SİGARA ÖNLENEBİLİR KANSER NEDENİDİR
İÇTİĞİNİZ SİGARANIN NE ANLAMA GELDİĞİNİ BİLİYOR MUSUNUZ?

İçtiğiniz sigaradan dolayı:
  • Akciğer kanseri olma riskiniz 13-20 kat
  • Ağız kanseri olma riskiniz 3-30 kat
  • Dişeti kanseri olma riskiniz 5-14 kat
  • Dil kanseri olma riskiniz 4-33 kat
  • Bademcik kanseri olma riskiniz 7-11 kat
  • Gırtlak kanseri olma riskiniz 16 kat
  • Mesane kanseri olma riskiniz 2-3 kat
  • Pankreas kanseri olma riskiniz 2 kat
  • Böbrek kanseri olma riskiniz 5 kat
  • Prostat kanseri olma riskiniz 2 kat
  • Rahim ağzı kanseri olma riskiniz 17 kat
  • Kalp krizi olma riskiniz 2 kat
  • Felç olma riskiniz 2-22 kat
  • Ani ölüm riskiniz 10 kat
  • Kadın iseniz kısırlık riskiniz 10 kat
  • Ülser olma riskiniz 2 kat
  • Kronik bronşit olma riskiniz 2-24 kat artmaktadır!
Ayrıca;
  • İçtiğiniz sigaradan dolayı 8-10 yıl daha erken öleceksiniz.
  • İçtiğiniz sigaranın kötü kokusu nedeniyle çevrenizde istenmeyen kişi durumuna düşeceksiniz.
  • Günde iki paket sigara içiyorsanız 40 yılda bugünkü bedeliyle 24 Milyarınızı yakıyorsunuz! Bu para ile hayallerinizin ne kadarını gerçekleştirebileceğinizi düşünün.(39)


SİGARAYA KARŞI ZAFER KAZANMAK
Sigara içen insanların hemen hemen hepsi bu dertten kurtulmak ister. Yukarıda yazılmış olan her şeyi herkes az çok bilir. Sigara içen insanların tamamı sigaranın sağlıkları için ne büyük bir tehlike oluşturduğunu, çocuklarına ya da sevdiklerine ne kadar kötü bir örnek olduğunu, sigara içmeyenleri ne kadar rahatsız ettiğini ve de ne kadar çok para kaybına neden olduğunu bilir. Sigaradan kurtulmak gerçekten kolay bir iş değildir. Ama sonuçta milyonlarca insan da sigarayı tamamen bırakmayı başarmıştır. Birazcık iradesi olan bir insan, bu milyonların arasına çok rahat girebilir.
Peki sigarayı bırakmak sadece irade işi midir? Bir insanın herhangi bir hareketi yapması için, ya kendine göre mantıklı sebepler bulması lazım, ya da bu hareketi silah zoruyla yapması lazım. Kimse sizin başınıza silah dayayıp, sigarayı bıraktırmak istemediğine göre, kendinize mantıklı sebepler bulmanız lazım. Şurası bir gerçektir ki, akciğer kanseri olmak üzere olan biri ya da kangren olmak üzere olan birinin sigarayı bırakmak için çok mantıklı sebepleri vardır. Sizin de mantıklı sebepleriniz olması için illaki iş buraya kadar mı gelmeli? Lütfen aşağıdaki tavsiyelere bir göz atın.
Sigarayı hangi nedenlerden dolayı bırakmak istediğinizi bir kağıda yazın. Bu işin ne kadar zor bir iş olduğunu tamamen kafanızdan çıkarın. Zor kelimesi ile imkansız kelimesi çok farklı şeylerdir. Kafanızda herhangi bir tarih belirleyin ve bunu da kağıda yazın. Bu tarihe kadar asla elinizdeki sigara paketi tamamen bitmeden yeni bir paket almayın. Yanınızda çakmak taşımayı bırakın. Çakmağa ihtiyacınız olduğunda bunu başkalarından isteyin. Her sigara yakarken kendinizi mümkünse bir aynada izleyin. Kül tablanızı boşaltmayın.
Sigarayı bırakma tarihinden bir gün önce içebildiğiniz kadar çok sigara için. Ailenize, arkadaşlarınıza ve sevdiğiniz herkese sigarayı bırakacağınızı ilan edin.
Sigarayı bırakmayı ilan ettiğiniz günde elinizde kalmış olan bütün sigara paketlerini, kibritleri ve de çakmakları çöpe atın, kül tablalarını boşaltın. Sürekli, sigara içmemekle kazanacağınız şeyleri düşünün. Devamlı bir şeylerle meşgul olun. Sinemaya gidin, tiyatroya gidin, uzun yürüyüşler yapın, lokantanın sigara içilmeyen bölümünde yemek yiyin. Dişçiye gidip dişlerinizi temizletin.
Sigarayı bırakmayı hedeflediğiniz ilk günde ve sonraki günlerde, mümkün olduğunca sigara içmenin yasak olduğu yerlerde bulunun. Günde yaklaşık 4 litre su için. Her sigara içme isteği geldiğinde bir bardak su veya başka bir içecek için. Kahve ve de alkolden de kaçının. Elinizde sizi oyalayacak kalem veya başka bir şeyler tutun. Şekersiz sakız çiğnemeye çalışın. Dişlerinizi yemek yedikten hemen sonra uzun süre fırçalayın. Bir anda gelip giden, sizi sigara içmeye aşırı derecede teşvik eden durumlarla mücadele edin. Sigara içmemekle ulaşacağınız yeni dünyayı düşünün. Bir kaç gün sigara içmeyen arkadaşlarınızla birlikte bulunun. Başkalarının sigara içmesi ve sizin de buna seyirci kalmanız, sizi de teşvik edecektir. Bunu bilerekten sigara içen arkadaşlarınızın yanına gidin. Düzenli olarak egzersiz yapın. Sigara içenlerin yapmakta zorlandığı aktiviteleri yapmaya çalışın. Bu işi başardığınızda bu aktiviteleri tamamen yapabileceğinizi unutmayın. Bol bol dinlenin. Dış görünüşünüze çok önem verin. Bol bol aynada kendinize bakın.Hiç kimsenin evinizde sigara içmesine müsaade etmeyin.
Şayet sigara içme krizi gelirse, hemen bir şeyler için veya yiyin. Sakız çiğneyin veya bir elma yiyin veya biraz çekirdek çıtlatın. On kere çok derin nefes alın. Aldığınız onuncu nefesi bir süre tutun. Bu esnada bir kibrit yakın. Yavaşçana kibriti üfleyerek söndürün. Kriz çabuk geldiği gibi çabuk da kaybolur, yeter ki kendinizi gevşetmeyi bilin. Kendinizi serbest bırakın ve çok hoşunuza giden şeyler düşünün. Sadece o huzur dolu görüntüye konsantre olun. Hiç bir zaman bir taneden bir şey çıkmaz diye düşünmeyin. Hiç bir zaman bir tanenin kimseye zararı olmaz diye düşünmeyin -geri dönüşü olmayan bir hata bütün çabalarınıza son verebilir. Sigarayı bırakma sebeplerinizi yazmış olduğunuz kağıda, bu sefer de sigarayı bırakmakla ne kadar memnun olduğunuzu yazın.
Sigara içmekle neler kaybedersiniz?
Günde bir paket sigara içen
ve bu işe sadece iki dolar harcayan biri… (40)

Sigaraya harcadığınız parayı biriktirirseniz
kazanacağınız ödüller…


1-2 Gün ile Futbol maçına bilet

3 ay ile Antalya da 1 hafta tatil

14 Ay ile Hawaii’de 1 hafta tatil
 
Üst Alt