• Forumda Rüya yorumu YAPILMIYOR! Mesaj göndermeyiniz! Mesajınız silinir!

Satranç haram mıdır?

Sokullu

Yeni Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
2 Ocak 2017
Mesajlar
1
Tepkime puanı
0
Satranç oynamak caiz midir? Satranç haram mıdır? Satrançın dindeki hükmü nedir?
Satranç haram olması dayanağı nedir? buna anlam veremedim, 2016 başlarında suud müftüsünün satranç haram demesine gülmüştüm. Türkiyede de bir kesimi temsil edenler bunu ortaya attı. İslam da bu gibi fetvaların dayanağı nedir, bunu sorguluyorum. Hadislerle çıkıyorlar karşımıza o zaman ben hadisleri sorgularım sahih mi değil mi diye. Çünkü santranç 6. y.y. çıktı. Araplarda o dönem bilindiği bile şüphelidir. 650 yıllarında araplara satrançın ulaştığı bilinir.
 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
7,015
Tepkime puanı
423
Satranç hakkında hükümlerin ve görüşlerin neler olduğu defalarca yazıldı. Tekrar yazmaya gerek yok! Alttaki kaynakları okursan, zaten sorduklarının cevabı orada var.

Satranç, düşünme ve aklı kullanmağa sevk eden bir oyundur. Şartsız olduğu takdirde bazı sahabe ile Şafii mezhebine göre caiz ise de Hanefi Malıki ve Hanbeli mezheplerine göre haramdır. Şartlı olursa şüphesiz haramdır. (https://www.sevde.de/Fikhi/S/satranc_oynamanin.htm)

https://sorularlaislamiyet.com/satr...u-konudaki-hukum-mezheplere-gore-degisiyor-mu

https://www.sorusorcevapbul.com/soru-cevap/fikih/satranc-oynamak-caiz-midir
 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Katılım
22 Şubat 2011
Mesajlar
7,015
Tepkime puanı
423
Satranç oyununun daha ziyade sahâbe döneminde ortaya çıktığı söylenmektedir. Bu konuda sahâbeden değişik görüşler nakledilmektedir. Meselâ Hz. Ali, "Satranç, Acemler'in meysiridir" demiştir. (Şevkânî, Neylü'l-evtâr, VIII, 95)

Hanefî kaynaklarda satranç ile tavla genellikle birlikte değerlendirilmiş ve aynı hükme tâbi tutulmuştur. Hoş karşılamadığını hissettirmek suretiyle oynanmasına engel olmak düşüncesiyle, Ebû Yûsuf ve Muhammed, satranç oynayanlara selâm verilmesini doğru bulmamış, Ebû Hanîfe ise selâm vermek suretiyle onları bir müddet için de olsa oyundan alıkoymak düşüncesiyle, onlara selâm vermede bir sakınca olmadığını ileri sürmüştür.

Buna karşılık Şâfiî, kavramayı keskinleştirmesi, muhakemeyi güçlendirmesi, savaş taktiklerine ve hilelerine alıştırması itibariyle eğitici olduğunu ve bu yönüyle atıcılık ve biniciliğe benzediğini ileri sürerek satranç oynamaya ruhsat vermiştir. Şâfiî fakih Nevevî, satrancın haram değil mekruh olduğunu ifade etmiştir. İmam Mâlik ve Ahmed b. Hanbel, satrancın haram olduğunu söylemişlerdir. Mâlik ayrıca, satrancın nerdden daha kötü ve daha oyalayıcı olduğunu ileri sürmüştür.
 
Üst Alt