Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAM VE AİLE
Çocuk Terbiyesi ve eğitimi
Öğretmenlerin okulda öğrencilere yaklaşımı nasıl olmalıdır?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="ömr-ü diyar" data-source="post: 10412" data-attributes="member: 376"><p><span style="font-size: 12px">KUTSAL öğretmenlik mesleğinin en zor tarafı, sınıf yönetimidir. Öğretmen merkezli eski eğitimde sınıfta disiplini ve sessizliği sağlama<strong> “sınıf yönetimi” </strong>olarak algılanıyordu. Eğer bir sınıfta öğretmen anlatıyor, öğrenciler de sessizce dinliyorsa; öğretmen sınıf yönetiminde başarılı sayılırdı. Sınıfta disiplini sağlamak için öğretmenler çoğu zaman ceza ve dayak yöntemine başvuruyorlar, aileler de buna onay veriyorlardı.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"> Öğrenci merkezli yeni anlayışta sınıf yönetimi dendiğinde <strong>pozitif disiplin</strong> anlaşılmaktadır. <strong>Pozitif disiplinin amacı,</strong> yardımlaşmaya ve iş birliğine kapalı, saldırgan, iç denetimden yoksun, özgüven duygusu gelişmemiş, başarısızlığın suçunu başkalarına yükleyen, sorumluluktan kaçan, kurallara uymayan, ev ödevlerini yapmayan, yalan söyleyen, sınıfta ders dinlemeyen, okulu sevmeyen, hatalı anne baba tutumlarından dolayı çeşitli uyum ve davranış bozuklukları gösteren çocuklara rehberlik yapmaktır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"> Sınıf yönetimi sağduyu, bilgi ve sabır isteyen bir iştir. Pek çok anne baba ve öğretmen disiplin sorununu yalnız engelleyici, kontrol edilemeyen taşkın ve zarar veren davranışlardan ibaret sanmaktadır. Oysa aşırı çekingen, utangaç, yardımlaşmaya ve iş birliğine kapalı davranışlar da disiplin sorunudur. Disiplin sorunu kabul edilen davranış yalnızca öğrencilerle ilgili bir sorun olmayıp anne baba, öğretmen gibi yetişkinlerin de sıkça yaptığı yanlışlar yüzünden ortaya çıkan bir sorundur.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"> Pedagoji bilen tecrübeli bir öğretmen yeni girdiği sınıfta, çocukları gözlemleyerek, bir hafta içinde aileleri hakkında bilgi sahibi olabilir. Ancak tecrübeye dayalı bu bilgi ile yetinmemeli, başta problemli öğrenciler olmak üzere her öğrencinin ailesi ile görüşerek onları yakından tanımalıdır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"> Tecrübeli ve sınıf yönetiminde başarılı öğretmenler de ara sıra sınıf içinde uygunsuz davranışlarla karşı karşıya gelebilir. Uygunsuz davranışlar, kabul edilebilir sosyal davranış normlarına uymayan hareketlerdir. Bunlar, sınıfta bulunan diğer öğrenciler üzerinde fiziksel ya da psikolojik zararlara yol açar. Bazı durumlarda bu davranışlar öğretim programının uygulanmasını kesintiye uğratan grupça uygunsuz davranışlara da dönüşebilir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"> İster yalnızca bir öğrencinin dersi dinlememe, etkinliklere katılmama, başka bir şeyle uğraşma gibi bireysel uygunsuz davranışı olsun, ister bir grup öğrencinin grupça yaptığı uygunsuz davranış olsun, bunlar dersin hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyen istenmeyen davranışlardır. Bu tür davranışları gösterenler, daha çok düşük okul başarısı olan, psikolojik bazı sorunlar yaşayan, genellikle alt sosyoekonomik düzey ve düzensiz bir aile disiplininden gelen çocuklardır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>BAŞARILI ÖĞRETMENİN ÖZELLİKLERİ</strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencilerine karşı arkadaşça tutumlar geliştirir: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Eğer öğretmenle öğrenciler arasında güvene dayanan bir ilişki varsa, sınıf yönetimi kolaylaşır. Öğrenciler sevdikleri öğretmenle işbirliği yaparlar. Öğretmenini seven bir öğrenci onun dersini de severek çalışır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Disiplin sorunu yaratan öğrencilere karşı bile olumlu tavır geliştirir: </strong></span> <span style="font-size: 12px">En yaramaz öğrenciler bile kendilerine değer veren öğretmenlerin sözlerini dinler ve onlara saygı duyarlar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Sınıf yönetimi konusunda mantıklı ve iyimser bir yaklaşım geliştirir: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Etkili öğretmenler, sınıf yönetiminde ara sıra sorunlar yaşasalar bile, örnek kişilikleri ve iyimser yaklaşımları sayesinde uzun dönemde öğrencilerine olumlu davranışlar kazandırırlar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Uygun davranışa ilgi gösterir ve sınıfta iyi niyet oluşturur: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Davranışı kontrol etmenin en iyi yolu, öğrencinin olumsuz davranışlarına değil olumlu davranışlarına ilgi göstermektir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencilerini yöneticilere, anne ve babalara şikayet etmez:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Sınıfta düzeni sağlamak öncelikle öğretmenin sorumluluğudur. Öğretmen bazen sınıf düzenini bozan öğrencileri yöneticilere ve anne babalara şikayet etme eğilimindedir. Bu durum, öğretmenin yetersizliğinin bir sonucudur. Zaten öğrenciler, yöneticiler ve anne babalar bu tip öğretmenlere karşı olumlu duygular taşımazlar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Belli öğrencilere özel ilgi göstermekten sakınır: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Başarılı öğrenci kadar başarısız öğrencinin de öğretmen üzerinde hakkı vardır. Bazı öğretmenler çabuk anlayan, saygılı ve çalışkan öğrencilere sınıf içinde fazla ilgi göstererek onları şımartma eğilimindedir. Öğretmenin bu tutumu yavaş anlayan, okul başarısı düşük öğrencilerin adalet duygularını zedeler.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Kesintiye yol açan öğretim tekniklerini değiştirir: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Sınıf yönetiminde öğretim tekniğinin payı büyüktür. Yanlış öğretim teknikleri öğrencilerin sıkılmasına ve istenmeyen davranışların ortaya çıkmasına yol açabilir. Öğrencilerin derse ilgi göstermediğini gören bir öğretmen, öğrencileri suçlama yerine, öğrencilerin görüşünü alarak tekniğini değiştirmelidir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Sınıf kuralları oluştururken öğrencinin katılımını sağlar:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Okul yönetimi ve öğretmen tarafından dikte edilen kurallar öğrencilerin karşı koymasına yol açar. Öğrenci, belirlenmesinde katkıda bulunduğu kuralları benimser, onlara uymaya özen gösterir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Sınıf kurallarının nedenlerini açıklar:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğrenciler, nasıl davranmaları gerektiğini bilmekten öte niçin böyle davranmaları gerektiğini bilmek isterler.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Olabildiğince az kural koyar ve kuralın amacını açıklar:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Kuralların çok ve anlaşılmaz olması karışıklık yaratır. Fazla sayıda kural, bazılarının göz ardı edilmesine neden olur.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencinin kişiliği üzerine değil, kabul edilmeyen davranışı üzerinde durur:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğrenci istenmeyen bir davranış gösterdiğinde, öğretmen davranışın değil de öğrencinin kişiliği üzerine odaklanırsa <em>“öğretmen beni sevmiyor, öğretmen bana taktı” </em>duygusu uyandırır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— İstenmeyen davranışın olumsuz sonuçlarını açıklar:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğrencilere istenmeyen davranışlar sonucunda oluşacak bireysel zararlar, düzensizlikler ve başarısızlıklar abartılmadan, tehdit içermeden, kısa ve açık bir dille anlatılmalıdır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— İlgi çekmeye yönelik küçük yaramazlıkları göz ardı eder: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Söz almadan konuşma, arkadaşlarının sözünü kesme gibi küçük uygunsuz davranışlar genellikle ilgi çekmek için yapılır. Öğrencinin bu tür davranışlarına ilgi gösterilmediği zaman azalır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Disiplini sağlamak için bağırıp çağırmaz: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Öğretmen sınıfta disiplin sağlamak için <em>"Kes Sesini!", "Konuşma!", "Otur Yerine!", "Dön Önüne!" “Yeter artık!” </em>gibi zaman kaybettiren ve saygınlığına gölge düşüren hitaplar kullanmamalıdır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencileri not ve ceza ile tehdit etmez:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Tehdit ve gözdağı öğrencilerde inatlaşma, düşmanlık ve direnme duygularını harekete geçirir . Öğretmen tehdit ettiğinde öğrenciler öğretmenin ortamı kontrol edemediğini anlar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencilerle asla alay etmez:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Bir öğretmenin öğrencilerle alay etmesi, öğrenciler tarafından kişisel statülerine saldırı olarak görülür, düşmanlığa ve asiliğe yol açar. Öğretmeni adil olmayan biri olarak görürler ve uygunsuz davranışların sorumluluğunu üstlenmek istenmezler.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Olumsuz eleştiriden kaçınır:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Olumsuz eleştiriler öğrencilerin kendilerini kötü hissetmelerine ve motivasyonlarının kırılmasına yol açar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Vücut dilini iyi kullanır:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğretmen ders anlatırken öğrencilerin gürültü çıkarması ve birbirleriyle konuşması sık rastlanan bir durumdur. Bazen öğrenciler öğretmeni kızdırmak için gürültü yapar veya konu dışı şeyler sorarak dersi sabote ederler. Öğretmenin kızması, bağırıp çağırması bir işe yaramaz. Çünkü amaçları öğretmeni kızdırmaktır. Bu durumda en etkili yol susmaktır. Öğretmenin susması beklemedikleri bir tepki olduğu için öğrenciler de susacaktır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencileri etiketlemez:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğretmenler bazen<em> "aptal", "tembel", “yaramaz”, “geveze” </em>gibi terimlerle öğrencileri etiketleme yoluna giderler. Bu adlandırmaları kullanan öğretmenler, öğrencinin benlik kavramını olumsuz etkilemektedir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Ciddi ve uygunsuz bir davranışı, bire bir görüşme yoluyla düzeltmeye çalışır:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Öğrenciyi küçük düşürecek ciddi bir olumsuz davranışı diğer öğrencilerin önünde dile getirme durumunda, öğrenci savunmaya geçebilir. Öğretmen öğrenci ile özel olarak bire bir konuşursa öğrenci davranışlarını değerlendirmede daha objektif olur, öğretmenin önerilerine olumlu yanıtlar verir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrenciyi cezalandırmaktan kaçınır: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Öğrenciler ceza veren veya disiplin kuruluna gönderen öğretmene düşmanlık besler, bu da öğretmen-öğrenci ilişkilerini zedeler, öğretmenin sınıf yönetimini güçleştirir..</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Öğrencilerin duygularını ve tepkilerini dile getirmesine izin verir: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Öğrenci kimi zaman haksızlığa uğradığını veya ihmal edildiğini düşünerek tepkide bulunabilir. <em>“Öğretmenim, bu yaptığınız haksızlık!” </em>diye bağırabilir. Öğrencilerin olumlu tepkileri kadar olumsuz tepkilerini de dile getirmelerine izin vermelisiniz. Öğrenci haklı ise özür dilemek, gönlünü almak sizi küçültmez, aksine adil davrandığınız için öğrencinin gözünde büyürsünüz.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Normal yollardan sorunu çözemiyorsa uzman personelden yardım ister: </strong></span> <span style="font-size: 12px">Öğretmen, sınıfta sürekli olarak dersi kesintiye uğratan öğrencilere, sınıf yönetimi ilkelerini uyguladıkları halde sorunla baş edemiyorlarsa, okul rehber öğretmeninden ya da bir psikologdan yardım alabilir.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>— Ana babalarla, yöneticilerle, rehber öğretmenlerle işbirliği yapar:</strong></span> <span style="font-size: 12px"> Gerekiyorsa sınıf düzenini sürekli bozan öğrenciler için ana babalarla, yöneticilerle, rehber öğretmenlerle işbirliği yaparak bu çocuklar için alternatif etkinlikler plânlar.</span></p><p><span style="font-size: 12px"> Aşırı disiplin yanlısı, örgütleme gücü yeterince gelişmemiş, olumlu davranışlar sergileyemeyen, olumsuz eleştirmekten hoşlanan öğretmenler sınıf yönetiminde sorunlarla sık karşılaşır, branşlarında bilgili olsalar dahi zevkli bir ders işleyemezler. Sınıf içinde sağlanan düzenle öğrencilerin öğrenmeleri yakından ilişkilidir. Sınıfta düzen ancak kurallar koyarak, yanlış davranışa tepki vererek, olumlu davranışı destekleyerek, öğrencilerin benlik duygularını koruyarak sağlanabilir. Bütün bunları yaparken öğrencilerin görüşü alınmalı, katkıda bulunmaları sağlanmalıdır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>(Ali Çankırılı, Zafer Dergisi)</strong></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ömr-ü diyar, post: 10412, member: 376"] [SIZE=3]KUTSAL öğretmenlik mesleğinin en zor tarafı, sınıf yönetimidir. Öğretmen merkezli eski eğitimde sınıfta disiplini ve sessizliği sağlama[B] “sınıf yönetimi” [/B]olarak algılanıyordu. Eğer bir sınıfta öğretmen anlatıyor, öğrenciler de sessizce dinliyorsa; öğretmen sınıf yönetiminde başarılı sayılırdı. Sınıfta disiplini sağlamak için öğretmenler çoğu zaman ceza ve dayak yöntemine başvuruyorlar, aileler de buna onay veriyorlardı. Öğrenci merkezli yeni anlayışta sınıf yönetimi dendiğinde [B]pozitif disiplin[/B] anlaşılmaktadır. [B]Pozitif disiplinin amacı,[/B] yardımlaşmaya ve iş birliğine kapalı, saldırgan, iç denetimden yoksun, özgüven duygusu gelişmemiş, başarısızlığın suçunu başkalarına yükleyen, sorumluluktan kaçan, kurallara uymayan, ev ödevlerini yapmayan, yalan söyleyen, sınıfta ders dinlemeyen, okulu sevmeyen, hatalı anne baba tutumlarından dolayı çeşitli uyum ve davranış bozuklukları gösteren çocuklara rehberlik yapmaktır. Sınıf yönetimi sağduyu, bilgi ve sabır isteyen bir iştir. Pek çok anne baba ve öğretmen disiplin sorununu yalnız engelleyici, kontrol edilemeyen taşkın ve zarar veren davranışlardan ibaret sanmaktadır. Oysa aşırı çekingen, utangaç, yardımlaşmaya ve iş birliğine kapalı davranışlar da disiplin sorunudur. Disiplin sorunu kabul edilen davranış yalnızca öğrencilerle ilgili bir sorun olmayıp anne baba, öğretmen gibi yetişkinlerin de sıkça yaptığı yanlışlar yüzünden ortaya çıkan bir sorundur. Pedagoji bilen tecrübeli bir öğretmen yeni girdiği sınıfta, çocukları gözlemleyerek, bir hafta içinde aileleri hakkında bilgi sahibi olabilir. Ancak tecrübeye dayalı bu bilgi ile yetinmemeli, başta problemli öğrenciler olmak üzere her öğrencinin ailesi ile görüşerek onları yakından tanımalıdır. Tecrübeli ve sınıf yönetiminde başarılı öğretmenler de ara sıra sınıf içinde uygunsuz davranışlarla karşı karşıya gelebilir. Uygunsuz davranışlar, kabul edilebilir sosyal davranış normlarına uymayan hareketlerdir. Bunlar, sınıfta bulunan diğer öğrenciler üzerinde fiziksel ya da psikolojik zararlara yol açar. Bazı durumlarda bu davranışlar öğretim programının uygulanmasını kesintiye uğratan grupça uygunsuz davranışlara da dönüşebilir. İster yalnızca bir öğrencinin dersi dinlememe, etkinliklere katılmama, başka bir şeyle uğraşma gibi bireysel uygunsuz davranışı olsun, ister bir grup öğrencinin grupça yaptığı uygunsuz davranış olsun, bunlar dersin hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyen istenmeyen davranışlardır. Bu tür davranışları gösterenler, daha çok düşük okul başarısı olan, psikolojik bazı sorunlar yaşayan, genellikle alt sosyoekonomik düzey ve düzensiz bir aile disiplininden gelen çocuklardır. [B] BAŞARILI ÖĞRETMENİN ÖZELLİKLERİ[/B][/SIZE] [SIZE=3] [B]— Öğrencilerine karşı arkadaşça tutumlar geliştirir: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Eğer öğretmenle öğrenciler arasında güvene dayanan bir ilişki varsa, sınıf yönetimi kolaylaşır. Öğrenciler sevdikleri öğretmenle işbirliği yaparlar. Öğretmenini seven bir öğrenci onun dersini de severek çalışır. [B]— Disiplin sorunu yaratan öğrencilere karşı bile olumlu tavır geliştirir: [/B][/SIZE] [SIZE=3]En yaramaz öğrenciler bile kendilerine değer veren öğretmenlerin sözlerini dinler ve onlara saygı duyarlar. [B]— Sınıf yönetimi konusunda mantıklı ve iyimser bir yaklaşım geliştirir: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Etkili öğretmenler, sınıf yönetiminde ara sıra sorunlar yaşasalar bile, örnek kişilikleri ve iyimser yaklaşımları sayesinde uzun dönemde öğrencilerine olumlu davranışlar kazandırırlar. [B]— Uygun davranışa ilgi gösterir ve sınıfta iyi niyet oluşturur: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Davranışı kontrol etmenin en iyi yolu, öğrencinin olumsuz davranışlarına değil olumlu davranışlarına ilgi göstermektir. [B]— Öğrencilerini yöneticilere, anne ve babalara şikayet etmez:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Sınıfta düzeni sağlamak öncelikle öğretmenin sorumluluğudur. Öğretmen bazen sınıf düzenini bozan öğrencileri yöneticilere ve anne babalara şikayet etme eğilimindedir. Bu durum, öğretmenin yetersizliğinin bir sonucudur. Zaten öğrenciler, yöneticiler ve anne babalar bu tip öğretmenlere karşı olumlu duygular taşımazlar. [B]— Belli öğrencilere özel ilgi göstermekten sakınır: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Başarılı öğrenci kadar başarısız öğrencinin de öğretmen üzerinde hakkı vardır. Bazı öğretmenler çabuk anlayan, saygılı ve çalışkan öğrencilere sınıf içinde fazla ilgi göstererek onları şımartma eğilimindedir. Öğretmenin bu tutumu yavaş anlayan, okul başarısı düşük öğrencilerin adalet duygularını zedeler. [B]— Kesintiye yol açan öğretim tekniklerini değiştirir: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Sınıf yönetiminde öğretim tekniğinin payı büyüktür. Yanlış öğretim teknikleri öğrencilerin sıkılmasına ve istenmeyen davranışların ortaya çıkmasına yol açabilir. Öğrencilerin derse ilgi göstermediğini gören bir öğretmen, öğrencileri suçlama yerine, öğrencilerin görüşünü alarak tekniğini değiştirmelidir. [B]— Sınıf kuralları oluştururken öğrencinin katılımını sağlar:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Okul yönetimi ve öğretmen tarafından dikte edilen kurallar öğrencilerin karşı koymasına yol açar. Öğrenci, belirlenmesinde katkıda bulunduğu kuralları benimser, onlara uymaya özen gösterir. [B]— Sınıf kurallarının nedenlerini açıklar:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğrenciler, nasıl davranmaları gerektiğini bilmekten öte niçin böyle davranmaları gerektiğini bilmek isterler. [B]— Olabildiğince az kural koyar ve kuralın amacını açıklar:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Kuralların çok ve anlaşılmaz olması karışıklık yaratır. Fazla sayıda kural, bazılarının göz ardı edilmesine neden olur. [B]— Öğrencinin kişiliği üzerine değil, kabul edilmeyen davranışı üzerinde durur:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğrenci istenmeyen bir davranış gösterdiğinde, öğretmen davranışın değil de öğrencinin kişiliği üzerine odaklanırsa [I]“öğretmen beni sevmiyor, öğretmen bana taktı” [/I]duygusu uyandırır. [B]— İstenmeyen davranışın olumsuz sonuçlarını açıklar:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğrencilere istenmeyen davranışlar sonucunda oluşacak bireysel zararlar, düzensizlikler ve başarısızlıklar abartılmadan, tehdit içermeden, kısa ve açık bir dille anlatılmalıdır. [B]— İlgi çekmeye yönelik küçük yaramazlıkları göz ardı eder: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Söz almadan konuşma, arkadaşlarının sözünü kesme gibi küçük uygunsuz davranışlar genellikle ilgi çekmek için yapılır. Öğrencinin bu tür davranışlarına ilgi gösterilmediği zaman azalır. [B]— Disiplini sağlamak için bağırıp çağırmaz: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Öğretmen sınıfta disiplin sağlamak için [I]"Kes Sesini!", "Konuşma!", "Otur Yerine!", "Dön Önüne!" “Yeter artık!” [/I]gibi zaman kaybettiren ve saygınlığına gölge düşüren hitaplar kullanmamalıdır. [B]— Öğrencileri not ve ceza ile tehdit etmez:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Tehdit ve gözdağı öğrencilerde inatlaşma, düşmanlık ve direnme duygularını harekete geçirir . Öğretmen tehdit ettiğinde öğrenciler öğretmenin ortamı kontrol edemediğini anlar. [B]— Öğrencilerle asla alay etmez:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Bir öğretmenin öğrencilerle alay etmesi, öğrenciler tarafından kişisel statülerine saldırı olarak görülür, düşmanlığa ve asiliğe yol açar. Öğretmeni adil olmayan biri olarak görürler ve uygunsuz davranışların sorumluluğunu üstlenmek istenmezler. [B]— Olumsuz eleştiriden kaçınır:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Olumsuz eleştiriler öğrencilerin kendilerini kötü hissetmelerine ve motivasyonlarının kırılmasına yol açar. [B]— Vücut dilini iyi kullanır:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğretmen ders anlatırken öğrencilerin gürültü çıkarması ve birbirleriyle konuşması sık rastlanan bir durumdur. Bazen öğrenciler öğretmeni kızdırmak için gürültü yapar veya konu dışı şeyler sorarak dersi sabote ederler. Öğretmenin kızması, bağırıp çağırması bir işe yaramaz. Çünkü amaçları öğretmeni kızdırmaktır. Bu durumda en etkili yol susmaktır. Öğretmenin susması beklemedikleri bir tepki olduğu için öğrenciler de susacaktır. [B]— Öğrencileri etiketlemez:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğretmenler bazen[I] "aptal", "tembel", “yaramaz”, “geveze” [/I]gibi terimlerle öğrencileri etiketleme yoluna giderler. Bu adlandırmaları kullanan öğretmenler, öğrencinin benlik kavramını olumsuz etkilemektedir. [B]— Ciddi ve uygunsuz bir davranışı, bire bir görüşme yoluyla düzeltmeye çalışır:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Öğrenciyi küçük düşürecek ciddi bir olumsuz davranışı diğer öğrencilerin önünde dile getirme durumunda, öğrenci savunmaya geçebilir. Öğretmen öğrenci ile özel olarak bire bir konuşursa öğrenci davranışlarını değerlendirmede daha objektif olur, öğretmenin önerilerine olumlu yanıtlar verir. [B]— Öğrenciyi cezalandırmaktan kaçınır: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Öğrenciler ceza veren veya disiplin kuruluna gönderen öğretmene düşmanlık besler, bu da öğretmen-öğrenci ilişkilerini zedeler, öğretmenin sınıf yönetimini güçleştirir.. [B]— Öğrencilerin duygularını ve tepkilerini dile getirmesine izin verir: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Öğrenci kimi zaman haksızlığa uğradığını veya ihmal edildiğini düşünerek tepkide bulunabilir. [I]“Öğretmenim, bu yaptığınız haksızlık!” [/I]diye bağırabilir. Öğrencilerin olumlu tepkileri kadar olumsuz tepkilerini de dile getirmelerine izin vermelisiniz. Öğrenci haklı ise özür dilemek, gönlünü almak sizi küçültmez, aksine adil davrandığınız için öğrencinin gözünde büyürsünüz. [B]— Normal yollardan sorunu çözemiyorsa uzman personelden yardım ister: [/B][/SIZE] [SIZE=3]Öğretmen, sınıfta sürekli olarak dersi kesintiye uğratan öğrencilere, sınıf yönetimi ilkelerini uyguladıkları halde sorunla baş edemiyorlarsa, okul rehber öğretmeninden ya da bir psikologdan yardım alabilir. [B]— Ana babalarla, yöneticilerle, rehber öğretmenlerle işbirliği yapar:[/B][/SIZE] [SIZE=3] Gerekiyorsa sınıf düzenini sürekli bozan öğrenciler için ana babalarla, yöneticilerle, rehber öğretmenlerle işbirliği yaparak bu çocuklar için alternatif etkinlikler plânlar. Aşırı disiplin yanlısı, örgütleme gücü yeterince gelişmemiş, olumlu davranışlar sergileyemeyen, olumsuz eleştirmekten hoşlanan öğretmenler sınıf yönetiminde sorunlarla sık karşılaşır, branşlarında bilgili olsalar dahi zevkli bir ders işleyemezler. Sınıf içinde sağlanan düzenle öğrencilerin öğrenmeleri yakından ilişkilidir. Sınıfta düzen ancak kurallar koyarak, yanlış davranışa tepki vererek, olumlu davranışı destekleyerek, öğrencilerin benlik duygularını koruyarak sağlanabilir. Bütün bunları yaparken öğrencilerin görüşü alınmalı, katkıda bulunmaları sağlanmalıdır. [B](Ali Çankırılı, Zafer Dergisi)[/B][/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAM VE AİLE
Çocuk Terbiyesi ve eğitimi
Öğretmenlerin okulda öğrencilere yaklaşımı nasıl olmalıdır?
Üst
Alt