Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Sorularla Kuran-ı Kerim
Niçin Kur'an da hikmet ve felsefe'gibi kainattan bahsetmiyor?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Elifgül" data-source="post: 24779" data-attributes="member: 1043"><p><span style="font-size: 12px">DÖRDÜNCÜ KATRE: Kur'an'ın felsefi mesail-i kevniyenin bir kısmında ihmalle, bir kısmında iphamla, öteki kısmında icmal ile işaret ettiği derece-i i'cazı altı nükte zımnında izah ediyoruz. </span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px">Birinci nükte: </span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px">S: Niçin Kur'an da hikmet ve felsefe gibi kainattan bahsetmiyor? </span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px">C: Felsefe hakikattan udül etmiş, kainata mana-yı ismiyle bakarak, kainatı kainat hesabına istihdam ediyor. Kur'an ise, Haktan hakla nazil olmuş, hakikate gidiyor. Mevcudata mana-yı harfiyle bakarak Halıkının hesabına istihdam ediyor. </span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px">S: Ulvi ve süfli ecramın mahiyetleri, şekilleri, hareketleri hakkında fennin verdiği beyanat gibi beyan lazımken müphem bırakılmıştır. </span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px">C: Bu gibi meselelerde ipham daha mühimdir. Ve icmal daha cemil ve güzeldir. Çünkü, Kur'an, istitradi ve tebei olarak; Cenab-ı Hakkın zatına, sıfatına istidlal için kainattan bahsediyor. İstidlalin birinci şartı, delilin neticeden daha zahir ve malüm olması lazımdır. Eğer fencilerin iştahı gibi "şemsin sükünuna, arzın hareketine bakmakla Allah'ın azametini anlayınız" demiş olsaydı, delil müddeadan daha hafi olurdu. Ve insanların ekserisi, ekser zamanlarda fehmedemediklerinden inkara zehab ederlerdi. Halbuki, irşad ve hidayet zamanlarında cumhurun derece-i fehimleri nazara alınarak ona göre söz söylemek icab eder. Maahaza, ekseriyete yapılan müraattan, ekalliyette kalanın mahrumiyeti neş'et etmez. Çünkü onlar da istifade ediyorlar. Amma mesele maküse olursa, ekseriyet mahrum kalır, istifade edemez. Çünkü fehimleri kasırdır.</span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">MESAİL-İ KEVNİYE : Oluşla, yaratılışla ilgili meseleler.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">İPHAM<span style="font-family: 'Times New Roman TUR'">,MÜPHEM</span> : Mânâsını gizleme, belirsizleştirme.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: 'Times New Roman TUR'"><span style="color: darkslategray">İCMAL: özetini verme,kısaltma</span></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">UDUL : Yoldan çıkma, dönme, sapma. </span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">İSTİTRADÎ : İstitrad ile alâkalı. Asıl mevzudan olmayan.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">EKALLİYET : Azınlık.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">MÂKUSEN : Aksi olarak. Birbirine ters olarak.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: darkslategray">KÁSIR : Dar, kısa, noksan. </span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: 'Arial TUR'"><span style="color: darkslategray">Ekseriyet:çogunluk</span></span> </span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Elifgül, post: 24779, member: 1043"] [SIZE=3]DÖRDÜNCÜ KATRE: Kur'an'ın felsefi mesail-i kevniyenin bir kısmında ihmalle, bir kısmında iphamla, öteki kısmında icmal ile işaret ettiği derece-i i'cazı altı nükte zımnında izah ediyoruz. Birinci nükte: S: Niçin Kur'an da hikmet ve felsefe gibi kainattan bahsetmiyor? C: Felsefe hakikattan udül etmiş, kainata mana-yı ismiyle bakarak, kainatı kainat hesabına istihdam ediyor. Kur'an ise, Haktan hakla nazil olmuş, hakikate gidiyor. Mevcudata mana-yı harfiyle bakarak Halıkının hesabına istihdam ediyor. S: Ulvi ve süfli ecramın mahiyetleri, şekilleri, hareketleri hakkında fennin verdiği beyanat gibi beyan lazımken müphem bırakılmıştır. C: Bu gibi meselelerde ipham daha mühimdir. Ve icmal daha cemil ve güzeldir. Çünkü, Kur'an, istitradi ve tebei olarak; Cenab-ı Hakkın zatına, sıfatına istidlal için kainattan bahsediyor. İstidlalin birinci şartı, delilin neticeden daha zahir ve malüm olması lazımdır. Eğer fencilerin iştahı gibi "şemsin sükünuna, arzın hareketine bakmakla Allah'ın azametini anlayınız" demiş olsaydı, delil müddeadan daha hafi olurdu. Ve insanların ekserisi, ekser zamanlarda fehmedemediklerinden inkara zehab ederlerdi. Halbuki, irşad ve hidayet zamanlarında cumhurun derece-i fehimleri nazara alınarak ona göre söz söylemek icab eder. Maahaza, ekseriyete yapılan müraattan, ekalliyette kalanın mahrumiyeti neş'et etmez. Çünkü onlar da istifade ediyorlar. Amma mesele maküse olursa, ekseriyet mahrum kalır, istifade edemez. Çünkü fehimleri kasırdır. [COLOR=darkslategray]MESAİL-İ KEVNİYE : Oluşla, yaratılışla ilgili meseleler.[/COLOR] [COLOR=darkslategray]İPHAM[FONT=Times New Roman TUR],MÜPHEM[/FONT] : Mânâsını gizleme, belirsizleştirme.[/COLOR] [FONT=Times New Roman TUR][COLOR=darkslategray]İCMAL: özetini verme,kısaltma[/COLOR][/FONT] [COLOR=darkslategray]UDUL : Yoldan çıkma, dönme, sapma. [/COLOR] [COLOR=darkslategray]İSTİTRADÎ : İstitrad ile alâkalı. Asıl mevzudan olmayan.[/COLOR] [COLOR=darkslategray]EKALLİYET : Azınlık.[/COLOR] [COLOR=darkslategray]MÂKUSEN : Aksi olarak. Birbirine ters olarak.[/COLOR] [COLOR=darkslategray]KÁSIR : Dar, kısa, noksan. [/COLOR] [FONT=Arial TUR][COLOR=darkslategray]Ekseriyet:çogunluk[/COLOR][/FONT] [/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Sorularla Kuran-ı Kerim
Niçin Kur'an da hikmet ve felsefe'gibi kainattan bahsetmiyor?
Üst
Alt