Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Hz. Muhammed (s.a.v)
Hadis-i Şerifler
Kutub-i Sitte Hadis-i Şerifleri - 001 - 4190
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ekrem" data-source="post: 50246" data-attributes="member: 3"><p><strong>4161 - 4190</strong></p><p></p><p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4161 - Rebi' Bintu Muavviz radiyallahu anha'nin anlattigina gore, "Resulullah aleyhissalatu vesselamzamaninda, kocasindan muhala'a yoluyla ayrilmistir. Resulullah aleyhissalatu vesselamda ona bir hayiz muddetince iddet beklemesini emretmistir (veya kadina... emredilmistir.)"</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Tirmizi, Talak 10, (1185); Nesai, Talak 53, (5, 186).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>VEFAT IDDETI</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4162 - Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Beni Eslem'den Subey'a adinda bir kadin hamile iken kocasi olmustu. Beni Abdi'd-dar'dan Ebu's-Senabil Ibn Ba'kik, kadinla evlenmek istedi. Kadin onunla evlenmekten imtina etti. Adam: "Vallahi, iki muddetin sonuncusuna kadar iddet beklemedikce evlenmen caiz degil!" dedi. Kadin yirmi gun kadar bekledi, derken nifas oldu. Sonra da Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu arzetti. Aleyhissalatu vesselam: "Evlen!" buyurdu."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Talak 39, Tefsir, Talak 2; Muslim, Talak 57, (1485); Muvatta, Talak 83, (2, 589, 590); Tirmizi, Talak 17, (1193); Nesai, Talak 56, (6, 190, 191) .</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4163 - Muslim'deki rivayet soyledir: "Ummu Seleme radiyallahu anha dedi ki: "Subey'a, kocasinin vefatindan birkac gece sonra nifas oldu. Kadin, durumunu Resulullah'a zikretti. Aleyhissalatu vesselam evlenmesini soyledi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim, Talak 57, (1485).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4164 - Ebu Seleme Ibnu Abdurrahman anlatiyor: "Ben ve Ebu Hureyre, Ibn-i Abbas radiyallahu anhum'un yaninda iken, bir kadin gelerek: "Ben hamileyken kocam oldu, cocuk da kocamin olmesinden dort ay gecmeden dogdu. (Iddetim dolmus sayilir mi)?" diye sordu. Ibnu Abbas radiyallahu anhuma: "Iddetin iki muddetin sonuncusudur" dedi. Ebu Seleme: "Bana Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in Ashab'indan bir adam, boyle bir durumda Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in evlenmeyi emrettigini haber verdi" dedi. Ebu Hureyre der ki: "Buna ben de sehadet ederim."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Nesai, Talak 56, (6, 194).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4165 - Nafi' rahimehullah anlatiyor: "Hz. Ibni Omer radiyallahu anhuma'ya, hamile iken kocasi olen kadindan sorulmustu. "Cocugu dogurunca helal olur, (evlenebilir)" cevabini verdi. (Orada bulunan bir adam ilave etti) "Hz. Omer radiyallahu anh da: "Kocasi yatakta, henuz defnedilmemis iken dogum yapsa da kadin (evlenmeye) helaldir" demisti."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Talak 84, (2, 589).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4166 - Amr Ibnu'l-As radiyallahu anh dedi ki: "Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam'in sunnetini bize carpitmayin. Kocasi olen kadinin iddeti dort ay on gundur, yani ummu veled hakkinda."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Talak 48, (2308).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4167 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma diyordu ki: "Efendisi olan ummu veled'in iddeti bir hayiz devresidir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Talak 92, (2, 593).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>ISTIBRA</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4168 - Ebu Sa'id radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamHuneyn seferi sirasinda Evtas'a bir ordu gonderdi. Ordu dusmanla karsilasti ve carpistilar. Musluman askerler onlara galebe caldi, bir miktar kadini da esir etti. Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in Ashabindan bir kisimlari, ele gecirilen cariyelere temasi, musrik kocalari sebebiyle sanki gunah addettiler. Bunun uzerine aziz ve celil olan Allah su ayeti inzal buyurdu. (Mealen): "Evli kadinlarla evlenmeniz de haram kilindi. Maliki bulundugunuz cariyeler mustesna..." (Nisa 24). Yani "bunlar (esir aldiklariniz) iddetlerini doldurunca size helaldir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim, Rada' 33, (1456); Tirmizi, Nikah 36, (1132); Ebu Davud, Nikah 45, (2155, 2157) Nesai, Nikah 59, (6, 110).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4169 - Irbaz Ibnu Sariye radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam , karinlarindaki yuku vaz' etmedikce (dogurmadikca) esirelere temasta bulunmayi yasakladi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Tirmizi, Siyer 15, (1564).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4170 - Ruveyfi' Ibnu Sabit el-Ensari radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kimseye, suyunu baskasinin ekinine dokmesi, yani hamile (esire)ye temasi helal degildir. Keza Allah'a ve ahirete inanan mu'min kisiye, istibra hasil olmazdan once esire kadina temasi helal olmaz. Keza Allah'a ve ahirete inanan kimseye, taksim edilmezden once ganimet malindan satmasi helal degildir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Nikah 45, (2158, 2159); Tirmizi, Nikah 35, (1131). </span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4171 - Ebu'd-Derda radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamseferlerinin birinde, bir cadirin kapisinda, dogumu yakin olan hamile bir kadin gordu. Kadin hakkinda sual etti.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">"Falancanin cariyesi!" dediler.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Aleyhissalatu vesselam: "Herhalde o, cariyeye temas etmek istiyor!" buyurdu. Muhataplari "Evet!" deyince: "Ona, kabre kadar onunla beraber olacak bir lanetle lanet etmek icimden geldi. O nasil olur da kendine helal olmadigi halde (kadinin karnindaki cocugu) kendine varis kilar veya nasil olur da kendine helal olmayan (bebegi) hizmetci kilar?" buyurdular."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim, Nikah 139, (1441); Ebu Davud, Nikah 45, (2156).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4172 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma demistir ki: "Temas edilmis bulunan bir cariye hediye edilir veya satilir veya azad edilirse onun rahmi bir hayiz muddetince istibra edilsin. Bakirenin istibrasi aranmaz."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Rezin tahric etmistir. Buhari, bu rivayeti muallak olarak zikretmistir. (Buyu, 111).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>SUKNA VE NAFAKA</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4173 - Fatima Bintu Kays radiyallahu anha'nin anlattigina gore, "kocasi kendisini talak-i bette ile bosamistir. Kocasi ortalikta olmadigi halde, vekilini (bir miktar) arpa ile Fatima'ya gondermis. Fatima da bunu pek az bulmustu. Veya vekile kizmisti). Vekil: "Vallahi bizim uzerimizde (nafaka hakki olarak) bir seyin yok!" demistir. Fatima da Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu anlatimis, aleyhissalatu vesselam da: "Senin onun uzerinde nafakan yok" buyurmus ve Ummu Serik el-Ensariyye radiyallahu anha'nin yaninda iddetini gecirmesini emretmistir. Sonra, Fatima'ya: " Bu kadin, ashabimin cokca ugradiklari birisidir. Sen iddetini Ibnu Ummi Mektum'un yaninda gecir. Zira o, ama birisidir, ortunu de (onun yaninda) cikarabilirsin. (Iddetin bitip) helal oldun mu bana haber ver!" buyurdu. (Fatima der ki): "Helal hale geldigim zaman, Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelip Muaviye Ibnu Ebi Sufyan ve Ebu Cehm radiyallahu anhuma'nin benimle evlenmek istediklerini haber verdim. Aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Ebu Cehm, sopasini omuzundan indirmez. Muaviye ise fakirdir, parasi yoktur. Sen Usame Ibnu Zeyd radiyallahu anhuma ile evlen!"</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Usame hosuma gitmedi. (Resulullah aleyhissalatu vesselam bunu sezmis olacak ki tekrar): "Sen Usame'yle evlen!" buyurdu. Ben de onunla evlendim. Allah Teala hazretleri onu bana hayirli kildi. Onunla mes'ud oldum."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim, Talak 36, (1480); Muvatta, Talak 23, (2, 580, 581); Ebu Davud, Talak 39, 40, (2284, 2291); Tirmizi, Nikah 38, (1135), Talak 5, (1180); Nesai, Nikah 21, (6, 74); Talak 69, (6, 207), 71, 72, (6, 210).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4174 - Nafi' rahimehullah anlatiyor: "Sa'id Ibnu Zeyd'in kizi Abdullah Ibnu Amr Ibni Osman'in nikahi altinda idi. Kadini, kocasi talak-i bette ile bosadi. Kadin, kocasinin evini (iddeti dolmadan) terketti. Onun bu davranisini Abdullah Ibnu Omer radiyallahu anh hos karsilamadi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Talak 64, (2, 579).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4175 - Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Teyzemi kocasi (uc talakla) bosamisti. Teyzem hurmalarinin meyvesini kesmek istedi. Bir adam onu evden cikmaktan men etti. Teyzem de Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gelip durumunu arzetti. Aleyhissalatu vesselam: "Tabii, hurmalarini devsir, ondan dilersen tasadduk eder, dilersen ma'ruf uzere tasarruf edersin!" buyurdu."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim, Talak 55, (1483); Ebu Davud, Talak 41, (2297); Nesai, Talak 70, (6, 209).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4176 - Mucahid rahimehullah, "Icinizden olenlerin birakmis oldugu esler kendi kendilerine dort ay on gun beklerler" (Bakara 234) mealindeki ayetle ilgili olarak demistir ki: "Kadinin, bu iddeti, kocasinin yaninda beklemesi vaciptir. Bunun uzerine Allah Teala Hazretleri su ayeti inzal buyurdu: "Icinizden olup, esler birakacak olanlar, evlerinden cikarilmaksizin senesine kadar eslerinin gecimini saglayacak seyi vasiyet etsinler. Eger kadinlar cikarlarsa kendilerinin mesru olarak yaptiklarindan dolayi size sorumluluk yoktur" (Bakara 240).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Mucahid devamla der ki: "Allah Teala Hazretleri boylece kadina tam bir yil (iddet) kildi, bunun yedi ay yirmi gunu vasiyet yoluyla taninacak. Kadin dilerse bu vasiyet muddetinde kocasinin evinde kalacak, dilerse terkedecek. Ayette gecen "evlerinden cikarilmaksizin... Eger cikarlarsa... size sorumluluk yoktur" ibaresinin manasi budur. Esas iddet ise, onu beklemesi kadina vacibtir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ibnu Abbas radiyallahu anhuma der ki: "Bu ayet, kadinin kocasi yaninda iddet gecirme mecburiyetini neshetmistir, kadin diledigi yerde iddetini gecirir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ata der ki: "Sonra miras ayeti geldi, o da, suknayi neshetti. Boylece kadinin, koca yanindaki suknasi kalkti, artik diledigi yerde iddetini gecirir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Tefsir, Bakara 41, Talak 50; Ebu Davud, Talak 42, 45, (2298, 2301); Nesai, Talak 60, (6, 200).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4177 - Yahya Ibnu Said rahimehullah anlatiyor: "Bir kadin, Ibnu Omer radiyallahu anhuma'ya gelip kocasinin oldugunu ve kendilerinin (Medine'nin) Kanat nam mevkiinde bir ekinlerinin oldugunu soyledi ve geceyi orada gecirmesinin kendisini icin caiz olup olmadigini sordu.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ibnu Omer radiyallahu anhuma kadini bundan nehyetti. Bu sebeple kadin, erkenden oraya gider, orada golgelenir,sonra aksama Medine'ye doner, evinde gecelerdi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Talak 88, (2, 592).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>IHDAD (MATEM)</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4178 - Humeyd Ibnu Nafi' anlatiyor: "Bana Zeyneb Bintu Ebi Seleme su uc hadisi haber verdi:</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Dedi ki: "Babasi Ebbu Sufyan Ibnu Harb vefat edince, Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in zevce-i pakleri Ummu Habibe'nin yanina girdim. (Ben yaninda iken Ummu Habibe icerisinde sari renk bulunan bir surunme maddesi (tiyb) getirtti, bu haluk veya bir baskasi idi. Ondan bir cariyeye surdu, sonra da yanaklarina surundu. Sonra dedi ki: "Vallahi benim surunup suslenmeye ihtiyacim yok. Ancak Resulullah aleyhissalatu vesselam'in soyle soyledigini isittim. "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kadina, bir olu uzerine uc geceden fazla matem tutmasi helal olmaz. Fakat kocasi mustesna, ona dort ay on gun matem tutar."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Zeyneb dedi ki: "Kardesi oldugu zaman Zeyneb Bintu Cahs radiyallahu anha'nin yanina girdim. O da bir tiyb istedi ve ondan surundu. Sonra dedi ki: "Dogrusu, vallahi surunmeye bir ihtiyacim yok. Ancak Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in soyle soyledigini isittim: "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kadina..." diye baslayan onceki hadisi aynen zikretti."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Zeyneb (ucuncu rivayetinde) dedi ki: "Annem Ummu Seleme'yi isittim, diyordu ki: "Bir kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek: "Kizimin kocasi oldu. Gozunden de hasta, gozune (ilac niyetiyle) surme cekebilir miyiz?" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Hayir!" dedi. Kadin iki veya uc sefer ayni talebte bulundu. Aleyhissalatu vesselam her seferinde "Hayir!" dedi ve sonuncuda ilave etti: "Onun matem muddeti dort ay on gundur. Cahiliye devrinde sizden biri, sene basina mayis atardi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">(Ravi Humeyd der ki: "Zeyneb'e "Senenin basina mayis atma" nedir?" diye sordum) Zeyneb radiyallahu anha dedi ki: "Kocasi olen bir kadin hifs (denen hucres)ine cekilir, en kotu elbisesini giyer, uzerinden bir yil gecmedikce tiyb surunmez (yikanmaz, tirnak kesmez, hicbir temizlik ameliyesinde bulunmaz sonra bir yil tamam olunca berbat bir manzara ile cikar)di. Sonra ona bir hayvan getirilirdi. Bu esek veya koyun veya bir kus olabilirdi. Bu (hayvani onune surmek suretiyle iddet halini) kirardi. Iddetini kirmada kullandigi hayvan hemen hemen olurdu. Sonra (iddetten) cikardi, kendisine mayis verilirdi, o da bunu (onune) atardi. (Boylece evlenmeye helal olurdu.) Iste bundan sonra tiyb ve diger (suslenme ve baska) seylere muracaat ederdi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Talak 46, 47, 50, Cenaiz 31; Muslim, Talak 58, (1486-1489); Muvatta, Talak 101, (2, 596-598); Ebu Davud, Talak 43, (2299) Tirmizi, Talak 18, (1195, 1196, 1197); Nesai, Talak 61, (6, 201), 60, (6, 205).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4179 - Ummu Atiyye radiyallahu anha anlatiyor: "Biz, kocalimiz haric, herhangi bir olu uzerine uc gunden fazla matem tutmaktan men edilmistik. Kocalarimiz icin dort ay on gun matem tutmaliydik. Bu esnada ne surme cekerdir, ne tiyb surunurduk, ne de boyali elbise giyerdik. Giyebildigimiz sadece asb (denen daha dokunmazdan once boyanmis kumaslardan mamul) elbise idi. Matemli kadina, hayiz halinden cikip temizlik donemine girince, yaptigi yikanmada azicik koku kullanmasina izin verildi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Talak 48, 49, Hayiz 12, Cenaiz 30, 31; Muslim, Cenaiz 34, (938), Talak 66, (938); Ebu Davud, Talak 46, (2302, 2303); Nesai, Talak 63, 646, (6, 203, 204).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4180 - Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Kocasi olen kadin sariya boyanmis veya kirmiziya boyanmis elbise giymez, zinet takinmaz, kina yakinmaz, surmelenmez, basini tararken kokulu madde kullanmaz, basini sidre ile kaplar."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Talak 46, (2304); Nesai, Talak 65, (6, 203); Muvatta, Talak 104-108, (2, 598, 600). </span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4181 - Ibnu'l-Museyyeb ve Suleyman Ibnu Yesar rahimehumullah anlatiyor: "Tuleyha el-Esediyye, Resid es-Sakafi'nin nikahi altinda idi. Resid, Tuleyha'yi bosadi. Kadin, iddeti icerisinde iken evlendi. Hz. Omer radiyallahu anh, ona da kocasina da degnekle cokca vurdu ve aralarini ayirdi. Sonra sunu soyledi: "Iddeti icerisinde hangi kadin evlenirse, onun evlenen kocasi, gerdek yapmamis bile olsa aralari ayrilacak ve kadin, onceki iddetinden geri kalan kismi tamamlayacak. Sonra ikincisi, taliblerden bir talib olacak. Eger erkek, kadinla gerdek yapmis idiyse, aralari ayrilir, kadin onceki iddetini tamamlar. Sonra ikinciden dolayi yeniden iddet bekler. Bunlar ebediyyen evlenemezler."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ibnu'l-Museyyeb der ki: "Erkek, kadini kendine helal addettigi icin ona tam mehir oder."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Nikah 27, (2, 536).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4182 - Nafi' anlatiyor: "Safiyye Bintu Ebi Ubeyd, kocasi Ibnu Omer'den iddet beklerken gozlerinden hastalandi. Gozleri nerdeyse capaklaniyordu, yine de surme cekmedi."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muvatta, Talak 107, (2, 599).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4183 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh kendi anlattigina gore, su ayeti okumustu. (Mealen): "Bosanan kadinlar, kendi kendilerine, uc aybasi hali beklerler..." (Bakara 228). Ve su ayeti (mealen): "Ey peygamber! Kadinlari bosayacaginizda, onlari, iddetlerini gozeterek bosayin ve iddeti sayin. Rabbiniz olan Allah'tan sakinin. Onlari, -apaciak bir hayasizlik yapmalari hali bir yana- evlerinden cikarmayin, onlar da cikmasinlar. Bunlar, Allah'in sinirlaridir. allah'in sinirlarini kim asarsa, suphesiz, kendine yazik etmis olur. Bilmezsin, olur ki, Allah bunun ardindan (gonlunuzde sevgi gibi) bir hal meydana getirir. Kadinlarin iddet sureleri biteceginde, onlari ya uygun bir sekilde alikoyun, ya da uygun bir sekilde onlardan ayrilin; icinizden de iki adil sahid getirin, sahidligi Allah icin yapin. Iste bu, allah'a ve ahiret gunune inanan kimseye verilen oguttur. Allah kendisine karsi gelmekten sakinan kimseye kurtulus yolu saglar, ona beklemedigi yerden rizik verir. Allah'a guvenen kimseye O yeter. Allah buyurdugunu yerine getirendir. Allah her sey icin bir olcu var etmistir. Kadinlariniz icinde ay hali gormekten kesilenler ile, henuz ay hali gormemis olanlarin iddetleri hususunda supheye duserseniz, bilin ki, onlarin iddet beklemesi uc aydir..." (Talak 1-4).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ve dedi ki: "Bu, bosanan kadinlarin iddetleridir. Allah Teala Hazretleri bundan henuz temas edilmemis olan kadinlari, "Ey iman edenler, mu'min kadinlarla nikahlanip, onlari, temasta bulunmadan bosadiginizda artik onlar icin size iddet saymaya luzum yoktur. Kendilerine bagista bulunarak onlari guzellikle serbest birakin" (Ahzab 49) me'alindeki ayetle istisna etmistir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Yine Allah Teala buyurur ki, (mealen): "Icinizden olenlerin birakmis oldugu esler, kendi kendilerine dort ay on gun beklerler; muddetleri sona erdiginde, onlarin kendi haklarinda uygun sekilde yaptiklarindan dolayi size sorumluluk yoktur" (Bakara 134). Sonra Allah Teala Hazretleri, kadinlardan hamile olanlarin ruhsatini su ayetle indirmistir. (Mealen): "(Bosanan veya kocasi olen kadinlardan) gebe olanlarin iddeti dogumlari ile tamamlanir..." (Talak 4).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Rezin tahric etmistir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>ARIYET BOLUMU</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4184 - Safvan Ibnu Umeyye radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Huneyn savasi sirasinda benden bir miktar zirhi ariyet olarak istedi. Ben de: "Zorla (gasbederek) mi almak istiyorsun?" dedim. "Hayir!" dedi, "garantili olarak taleb ediyorum!"</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Buyu' 90, (3562).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4185 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambir tabak istiare etmisti, kap ziyana ugradi. Sahiplerine tazmin etti."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Tirmizi, Ahkam 23, (1360).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4186 - Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Aldigi seyi sahibine odemek "el'e vecibedir." Katade der ki: "Hasan (bunu rivayet ettigini) unuttu ve dedi ki: "O, (yani ariyet) emanetindir. (Zayi olmasi halinde) sana tazmin gerekmez."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Buyu' 90, (3561); Tirmizi, Buyu 39, (1266)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4187 - Ebu Umame radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Ariyet (sahibine) verilecektir. Kefil borcludur, borc odenmelidir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Tirmizi, Buyu 39, Vesaya 5, (2121), (1265); Ebu Davud, Buyu' 90, (3569).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4188 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Baskasina sutunden istifade etmesi icin verilecek bir hayvan olarak, sutlu deve ve bol sutlu koyun ne muvafiktir. Sabah bir kap, aksam bir kap sut verir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Hibe 35, Esribe 14; Muslim, Zekat 73, (1019).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><strong>UMRA VE RUKBA</strong></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4189 - Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki: "Kim bir baskasina hayat boyu ev bagisinda bulunursa, artik bu ev onun ve varislerinin olur. Bu soz, o maldaki hakkini keser. Ev, kendine omur boyu bagislanana ve onun varislerine aittir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Buhari, Hibe 32, Muslim, Hibat 21, (1625); Muvatta, Akdiye 43, (2, 752); Ebu Davud, Buyu 87, 88, 89, (3550-3558); Tirmizi, Ahkam 15, (1350); Nesai, Umra 2, 3, 4, (6, 272-278).</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Sahiheyn'de gelen bir diger hadiste: "Resulullah aleyhissalatu vesselam umra hakkinda "kendisine bagislananin lehinde hukmetti" seklinde gelmistir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bir baska rivayette: "Umra caizdir" denmistir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Muslim'in bir rivayetinde: "Umra onun ehline mirastir" denmistir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">4190 - Zeyd ibnu Sabit radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki: "Kim bir seyi umra kilarsa o sey artik mu'mer'e (umre kilinan sahsa) aittir, hayatta iken de olmus iken de. Mali rukba kilmayin. Kim de rukba kilarsa (bu mal miras) yolundadir."</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu Davud, Buyu 89, (3559); Nesai, Rukba 1, (6, 269). </span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ekrem, post: 50246, member: 3"] [b]4161 - 4190[/b] [INDENT][FONT=Georgia][SIZE=3]4161 - Rebi' Bintu Muavviz radiyallahu anha'nin anlattigina gore, "Resulullah aleyhissalatu vesselamzamaninda, kocasindan muhala'a yoluyla ayrilmistir. Resulullah aleyhissalatu vesselamda ona bir hayiz muddetince iddet beklemesini emretmistir (veya kadina... emredilmistir.)" Tirmizi, Talak 10, (1185); Nesai, Talak 53, (5, 186). [B]VEFAT IDDETI[/B] 4162 - Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Beni Eslem'den Subey'a adinda bir kadin hamile iken kocasi olmustu. Beni Abdi'd-dar'dan Ebu's-Senabil Ibn Ba'kik, kadinla evlenmek istedi. Kadin onunla evlenmekten imtina etti. Adam: "Vallahi, iki muddetin sonuncusuna kadar iddet beklemedikce evlenmen caiz degil!" dedi. Kadin yirmi gun kadar bekledi, derken nifas oldu. Sonra da Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu arzetti. Aleyhissalatu vesselam: "Evlen!" buyurdu." Buhari, Talak 39, Tefsir, Talak 2; Muslim, Talak 57, (1485); Muvatta, Talak 83, (2, 589, 590); Tirmizi, Talak 17, (1193); Nesai, Talak 56, (6, 190, 191) . 4163 - Muslim'deki rivayet soyledir: "Ummu Seleme radiyallahu anha dedi ki: "Subey'a, kocasinin vefatindan birkac gece sonra nifas oldu. Kadin, durumunu Resulullah'a zikretti. Aleyhissalatu vesselam evlenmesini soyledi." Muslim, Talak 57, (1485). 4164 - Ebu Seleme Ibnu Abdurrahman anlatiyor: "Ben ve Ebu Hureyre, Ibn-i Abbas radiyallahu anhum'un yaninda iken, bir kadin gelerek: "Ben hamileyken kocam oldu, cocuk da kocamin olmesinden dort ay gecmeden dogdu. (Iddetim dolmus sayilir mi)?" diye sordu. Ibnu Abbas radiyallahu anhuma: "Iddetin iki muddetin sonuncusudur" dedi. Ebu Seleme: "Bana Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in Ashab'indan bir adam, boyle bir durumda Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in evlenmeyi emrettigini haber verdi" dedi. Ebu Hureyre der ki: "Buna ben de sehadet ederim." Nesai, Talak 56, (6, 194). 4165 - Nafi' rahimehullah anlatiyor: "Hz. Ibni Omer radiyallahu anhuma'ya, hamile iken kocasi olen kadindan sorulmustu. "Cocugu dogurunca helal olur, (evlenebilir)" cevabini verdi. (Orada bulunan bir adam ilave etti) "Hz. Omer radiyallahu anh da: "Kocasi yatakta, henuz defnedilmemis iken dogum yapsa da kadin (evlenmeye) helaldir" demisti." Muvatta, Talak 84, (2, 589). 4166 - Amr Ibnu'l-As radiyallahu anh dedi ki: "Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam'in sunnetini bize carpitmayin. Kocasi olen kadinin iddeti dort ay on gundur, yani ummu veled hakkinda." Ebu Davud, Talak 48, (2308). 4167 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma diyordu ki: "Efendisi olan ummu veled'in iddeti bir hayiz devresidir." Muvatta, Talak 92, (2, 593). [B]ISTIBRA[/B] 4168 - Ebu Sa'id radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamHuneyn seferi sirasinda Evtas'a bir ordu gonderdi. Ordu dusmanla karsilasti ve carpistilar. Musluman askerler onlara galebe caldi, bir miktar kadini da esir etti. Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in Ashabindan bir kisimlari, ele gecirilen cariyelere temasi, musrik kocalari sebebiyle sanki gunah addettiler. Bunun uzerine aziz ve celil olan Allah su ayeti inzal buyurdu. (Mealen): "Evli kadinlarla evlenmeniz de haram kilindi. Maliki bulundugunuz cariyeler mustesna..." (Nisa 24). Yani "bunlar (esir aldiklariniz) iddetlerini doldurunca size helaldir." Muslim, Rada' 33, (1456); Tirmizi, Nikah 36, (1132); Ebu Davud, Nikah 45, (2155, 2157) Nesai, Nikah 59, (6, 110). 4169 - Irbaz Ibnu Sariye radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam , karinlarindaki yuku vaz' etmedikce (dogurmadikca) esirelere temasta bulunmayi yasakladi." Tirmizi, Siyer 15, (1564). 4170 - Ruveyfi' Ibnu Sabit el-Ensari radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kimseye, suyunu baskasinin ekinine dokmesi, yani hamile (esire)ye temasi helal degildir. Keza Allah'a ve ahirete inanan mu'min kisiye, istibra hasil olmazdan once esire kadina temasi helal olmaz. Keza Allah'a ve ahirete inanan kimseye, taksim edilmezden once ganimet malindan satmasi helal degildir." Ebu Davud, Nikah 45, (2158, 2159); Tirmizi, Nikah 35, (1131). 4171 - Ebu'd-Derda radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamseferlerinin birinde, bir cadirin kapisinda, dogumu yakin olan hamile bir kadin gordu. Kadin hakkinda sual etti. "Falancanin cariyesi!" dediler. Aleyhissalatu vesselam: "Herhalde o, cariyeye temas etmek istiyor!" buyurdu. Muhataplari "Evet!" deyince: "Ona, kabre kadar onunla beraber olacak bir lanetle lanet etmek icimden geldi. O nasil olur da kendine helal olmadigi halde (kadinin karnindaki cocugu) kendine varis kilar veya nasil olur da kendine helal olmayan (bebegi) hizmetci kilar?" buyurdular." Muslim, Nikah 139, (1441); Ebu Davud, Nikah 45, (2156). 4172 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma demistir ki: "Temas edilmis bulunan bir cariye hediye edilir veya satilir veya azad edilirse onun rahmi bir hayiz muddetince istibra edilsin. Bakirenin istibrasi aranmaz." Rezin tahric etmistir. Buhari, bu rivayeti muallak olarak zikretmistir. (Buyu, 111). [B]SUKNA VE NAFAKA[/B] 4173 - Fatima Bintu Kays radiyallahu anha'nin anlattigina gore, "kocasi kendisini talak-i bette ile bosamistir. Kocasi ortalikta olmadigi halde, vekilini (bir miktar) arpa ile Fatima'ya gondermis. Fatima da bunu pek az bulmustu. Veya vekile kizmisti). Vekil: "Vallahi bizim uzerimizde (nafaka hakki olarak) bir seyin yok!" demistir. Fatima da Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu anlatimis, aleyhissalatu vesselam da: "Senin onun uzerinde nafakan yok" buyurmus ve Ummu Serik el-Ensariyye radiyallahu anha'nin yaninda iddetini gecirmesini emretmistir. Sonra, Fatima'ya: " Bu kadin, ashabimin cokca ugradiklari birisidir. Sen iddetini Ibnu Ummi Mektum'un yaninda gecir. Zira o, ama birisidir, ortunu de (onun yaninda) cikarabilirsin. (Iddetin bitip) helal oldun mu bana haber ver!" buyurdu. (Fatima der ki): "Helal hale geldigim zaman, Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelip Muaviye Ibnu Ebi Sufyan ve Ebu Cehm radiyallahu anhuma'nin benimle evlenmek istediklerini haber verdim. Aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Ebu Cehm, sopasini omuzundan indirmez. Muaviye ise fakirdir, parasi yoktur. Sen Usame Ibnu Zeyd radiyallahu anhuma ile evlen!" Usame hosuma gitmedi. (Resulullah aleyhissalatu vesselam bunu sezmis olacak ki tekrar): "Sen Usame'yle evlen!" buyurdu. Ben de onunla evlendim. Allah Teala hazretleri onu bana hayirli kildi. Onunla mes'ud oldum." Muslim, Talak 36, (1480); Muvatta, Talak 23, (2, 580, 581); Ebu Davud, Talak 39, 40, (2284, 2291); Tirmizi, Nikah 38, (1135), Talak 5, (1180); Nesai, Nikah 21, (6, 74); Talak 69, (6, 207), 71, 72, (6, 210). 4174 - Nafi' rahimehullah anlatiyor: "Sa'id Ibnu Zeyd'in kizi Abdullah Ibnu Amr Ibni Osman'in nikahi altinda idi. Kadini, kocasi talak-i bette ile bosadi. Kadin, kocasinin evini (iddeti dolmadan) terketti. Onun bu davranisini Abdullah Ibnu Omer radiyallahu anh hos karsilamadi." Muvatta, Talak 64, (2, 579). 4175 - Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Teyzemi kocasi (uc talakla) bosamisti. Teyzem hurmalarinin meyvesini kesmek istedi. Bir adam onu evden cikmaktan men etti. Teyzem de Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gelip durumunu arzetti. Aleyhissalatu vesselam: "Tabii, hurmalarini devsir, ondan dilersen tasadduk eder, dilersen ma'ruf uzere tasarruf edersin!" buyurdu." Muslim, Talak 55, (1483); Ebu Davud, Talak 41, (2297); Nesai, Talak 70, (6, 209). 4176 - Mucahid rahimehullah, "Icinizden olenlerin birakmis oldugu esler kendi kendilerine dort ay on gun beklerler" (Bakara 234) mealindeki ayetle ilgili olarak demistir ki: "Kadinin, bu iddeti, kocasinin yaninda beklemesi vaciptir. Bunun uzerine Allah Teala Hazretleri su ayeti inzal buyurdu: "Icinizden olup, esler birakacak olanlar, evlerinden cikarilmaksizin senesine kadar eslerinin gecimini saglayacak seyi vasiyet etsinler. Eger kadinlar cikarlarsa kendilerinin mesru olarak yaptiklarindan dolayi size sorumluluk yoktur" (Bakara 240). Mucahid devamla der ki: "Allah Teala Hazretleri boylece kadina tam bir yil (iddet) kildi, bunun yedi ay yirmi gunu vasiyet yoluyla taninacak. Kadin dilerse bu vasiyet muddetinde kocasinin evinde kalacak, dilerse terkedecek. Ayette gecen "evlerinden cikarilmaksizin... Eger cikarlarsa... size sorumluluk yoktur" ibaresinin manasi budur. Esas iddet ise, onu beklemesi kadina vacibtir." Ibnu Abbas radiyallahu anhuma der ki: "Bu ayet, kadinin kocasi yaninda iddet gecirme mecburiyetini neshetmistir, kadin diledigi yerde iddetini gecirir." Ata der ki: "Sonra miras ayeti geldi, o da, suknayi neshetti. Boylece kadinin, koca yanindaki suknasi kalkti, artik diledigi yerde iddetini gecirir." Buhari, Tefsir, Bakara 41, Talak 50; Ebu Davud, Talak 42, 45, (2298, 2301); Nesai, Talak 60, (6, 200). 4177 - Yahya Ibnu Said rahimehullah anlatiyor: "Bir kadin, Ibnu Omer radiyallahu anhuma'ya gelip kocasinin oldugunu ve kendilerinin (Medine'nin) Kanat nam mevkiinde bir ekinlerinin oldugunu soyledi ve geceyi orada gecirmesinin kendisini icin caiz olup olmadigini sordu. Ibnu Omer radiyallahu anhuma kadini bundan nehyetti. Bu sebeple kadin, erkenden oraya gider, orada golgelenir,sonra aksama Medine'ye doner, evinde gecelerdi." Muvatta, Talak 88, (2, 592). [B]IHDAD (MATEM)[/B] 4178 - Humeyd Ibnu Nafi' anlatiyor: "Bana Zeyneb Bintu Ebi Seleme su uc hadisi haber verdi: Dedi ki: "Babasi Ebbu Sufyan Ibnu Harb vefat edince, Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in zevce-i pakleri Ummu Habibe'nin yanina girdim. (Ben yaninda iken Ummu Habibe icerisinde sari renk bulunan bir surunme maddesi (tiyb) getirtti, bu haluk veya bir baskasi idi. Ondan bir cariyeye surdu, sonra da yanaklarina surundu. Sonra dedi ki: "Vallahi benim surunup suslenmeye ihtiyacim yok. Ancak Resulullah aleyhissalatu vesselam'in soyle soyledigini isittim. "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kadina, bir olu uzerine uc geceden fazla matem tutmasi helal olmaz. Fakat kocasi mustesna, ona dort ay on gun matem tutar." Zeyneb dedi ki: "Kardesi oldugu zaman Zeyneb Bintu Cahs radiyallahu anha'nin yanina girdim. O da bir tiyb istedi ve ondan surundu. Sonra dedi ki: "Dogrusu, vallahi surunmeye bir ihtiyacim yok. Ancak Resulullah aleyhissalatu vesselam 'in soyle soyledigini isittim: "Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kadina..." diye baslayan onceki hadisi aynen zikretti." Zeyneb (ucuncu rivayetinde) dedi ki: "Annem Ummu Seleme'yi isittim, diyordu ki: "Bir kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek: "Kizimin kocasi oldu. Gozunden de hasta, gozune (ilac niyetiyle) surme cekebilir miyiz?" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Hayir!" dedi. Kadin iki veya uc sefer ayni talebte bulundu. Aleyhissalatu vesselam her seferinde "Hayir!" dedi ve sonuncuda ilave etti: "Onun matem muddeti dort ay on gundur. Cahiliye devrinde sizden biri, sene basina mayis atardi." (Ravi Humeyd der ki: "Zeyneb'e "Senenin basina mayis atma" nedir?" diye sordum) Zeyneb radiyallahu anha dedi ki: "Kocasi olen bir kadin hifs (denen hucres)ine cekilir, en kotu elbisesini giyer, uzerinden bir yil gecmedikce tiyb surunmez (yikanmaz, tirnak kesmez, hicbir temizlik ameliyesinde bulunmaz sonra bir yil tamam olunca berbat bir manzara ile cikar)di. Sonra ona bir hayvan getirilirdi. Bu esek veya koyun veya bir kus olabilirdi. Bu (hayvani onune surmek suretiyle iddet halini) kirardi. Iddetini kirmada kullandigi hayvan hemen hemen olurdu. Sonra (iddetten) cikardi, kendisine mayis verilirdi, o da bunu (onune) atardi. (Boylece evlenmeye helal olurdu.) Iste bundan sonra tiyb ve diger (suslenme ve baska) seylere muracaat ederdi." Buhari, Talak 46, 47, 50, Cenaiz 31; Muslim, Talak 58, (1486-1489); Muvatta, Talak 101, (2, 596-598); Ebu Davud, Talak 43, (2299) Tirmizi, Talak 18, (1195, 1196, 1197); Nesai, Talak 61, (6, 201), 60, (6, 205). 4179 - Ummu Atiyye radiyallahu anha anlatiyor: "Biz, kocalimiz haric, herhangi bir olu uzerine uc gunden fazla matem tutmaktan men edilmistik. Kocalarimiz icin dort ay on gun matem tutmaliydik. Bu esnada ne surme cekerdir, ne tiyb surunurduk, ne de boyali elbise giyerdik. Giyebildigimiz sadece asb (denen daha dokunmazdan once boyanmis kumaslardan mamul) elbise idi. Matemli kadina, hayiz halinden cikip temizlik donemine girince, yaptigi yikanmada azicik koku kullanmasina izin verildi." Buhari, Talak 48, 49, Hayiz 12, Cenaiz 30, 31; Muslim, Cenaiz 34, (938), Talak 66, (938); Ebu Davud, Talak 46, (2302, 2303); Nesai, Talak 63, 646, (6, 203, 204). 4180 - Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Kocasi olen kadin sariya boyanmis veya kirmiziya boyanmis elbise giymez, zinet takinmaz, kina yakinmaz, surmelenmez, basini tararken kokulu madde kullanmaz, basini sidre ile kaplar." Ebu Davud, Talak 46, (2304); Nesai, Talak 65, (6, 203); Muvatta, Talak 104-108, (2, 598, 600). 4181 - Ibnu'l-Museyyeb ve Suleyman Ibnu Yesar rahimehumullah anlatiyor: "Tuleyha el-Esediyye, Resid es-Sakafi'nin nikahi altinda idi. Resid, Tuleyha'yi bosadi. Kadin, iddeti icerisinde iken evlendi. Hz. Omer radiyallahu anh, ona da kocasina da degnekle cokca vurdu ve aralarini ayirdi. Sonra sunu soyledi: "Iddeti icerisinde hangi kadin evlenirse, onun evlenen kocasi, gerdek yapmamis bile olsa aralari ayrilacak ve kadin, onceki iddetinden geri kalan kismi tamamlayacak. Sonra ikincisi, taliblerden bir talib olacak. Eger erkek, kadinla gerdek yapmis idiyse, aralari ayrilir, kadin onceki iddetini tamamlar. Sonra ikinciden dolayi yeniden iddet bekler. Bunlar ebediyyen evlenemezler." Ibnu'l-Museyyeb der ki: "Erkek, kadini kendine helal addettigi icin ona tam mehir oder." Muvatta, Nikah 27, (2, 536). 4182 - Nafi' anlatiyor: "Safiyye Bintu Ebi Ubeyd, kocasi Ibnu Omer'den iddet beklerken gozlerinden hastalandi. Gozleri nerdeyse capaklaniyordu, yine de surme cekmedi." Muvatta, Talak 107, (2, 599). 4183 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh kendi anlattigina gore, su ayeti okumustu. (Mealen): "Bosanan kadinlar, kendi kendilerine, uc aybasi hali beklerler..." (Bakara 228). Ve su ayeti (mealen): "Ey peygamber! Kadinlari bosayacaginizda, onlari, iddetlerini gozeterek bosayin ve iddeti sayin. Rabbiniz olan Allah'tan sakinin. Onlari, -apaciak bir hayasizlik yapmalari hali bir yana- evlerinden cikarmayin, onlar da cikmasinlar. Bunlar, Allah'in sinirlaridir. allah'in sinirlarini kim asarsa, suphesiz, kendine yazik etmis olur. Bilmezsin, olur ki, Allah bunun ardindan (gonlunuzde sevgi gibi) bir hal meydana getirir. Kadinlarin iddet sureleri biteceginde, onlari ya uygun bir sekilde alikoyun, ya da uygun bir sekilde onlardan ayrilin; icinizden de iki adil sahid getirin, sahidligi Allah icin yapin. Iste bu, allah'a ve ahiret gunune inanan kimseye verilen oguttur. Allah kendisine karsi gelmekten sakinan kimseye kurtulus yolu saglar, ona beklemedigi yerden rizik verir. Allah'a guvenen kimseye O yeter. Allah buyurdugunu yerine getirendir. Allah her sey icin bir olcu var etmistir. Kadinlariniz icinde ay hali gormekten kesilenler ile, henuz ay hali gormemis olanlarin iddetleri hususunda supheye duserseniz, bilin ki, onlarin iddet beklemesi uc aydir..." (Talak 1-4). Ve dedi ki: "Bu, bosanan kadinlarin iddetleridir. Allah Teala Hazretleri bundan henuz temas edilmemis olan kadinlari, "Ey iman edenler, mu'min kadinlarla nikahlanip, onlari, temasta bulunmadan bosadiginizda artik onlar icin size iddet saymaya luzum yoktur. Kendilerine bagista bulunarak onlari guzellikle serbest birakin" (Ahzab 49) me'alindeki ayetle istisna etmistir. Yine Allah Teala buyurur ki, (mealen): "Icinizden olenlerin birakmis oldugu esler, kendi kendilerine dort ay on gun beklerler; muddetleri sona erdiginde, onlarin kendi haklarinda uygun sekilde yaptiklarindan dolayi size sorumluluk yoktur" (Bakara 134). Sonra Allah Teala Hazretleri, kadinlardan hamile olanlarin ruhsatini su ayetle indirmistir. (Mealen): "(Bosanan veya kocasi olen kadinlardan) gebe olanlarin iddeti dogumlari ile tamamlanir..." (Talak 4). Rezin tahric etmistir. [B]ARIYET BOLUMU[/B] 4184 - Safvan Ibnu Umeyye radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Huneyn savasi sirasinda benden bir miktar zirhi ariyet olarak istedi. Ben de: "Zorla (gasbederek) mi almak istiyorsun?" dedim. "Hayir!" dedi, "garantili olarak taleb ediyorum!" Ebu Davud, Buyu' 90, (3562). 4185 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambir tabak istiare etmisti, kap ziyana ugradi. Sahiplerine tazmin etti." Tirmizi, Ahkam 23, (1360). 4186 - Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Aldigi seyi sahibine odemek "el'e vecibedir." Katade der ki: "Hasan (bunu rivayet ettigini) unuttu ve dedi ki: "O, (yani ariyet) emanetindir. (Zayi olmasi halinde) sana tazmin gerekmez." Ebu Davud, Buyu' 90, (3561); Tirmizi, Buyu 39, (1266) 4187 - Ebu Umame radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Ariyet (sahibine) verilecektir. Kefil borcludur, borc odenmelidir." Tirmizi, Buyu 39, Vesaya 5, (2121), (1265); Ebu Davud, Buyu' 90, (3569). 4188 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Baskasina sutunden istifade etmesi icin verilecek bir hayvan olarak, sutlu deve ve bol sutlu koyun ne muvafiktir. Sabah bir kap, aksam bir kap sut verir." Buhari, Hibe 35, Esribe 14; Muslim, Zekat 73, (1019). [B]UMRA VE RUKBA[/B] 4189 - Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki: "Kim bir baskasina hayat boyu ev bagisinda bulunursa, artik bu ev onun ve varislerinin olur. Bu soz, o maldaki hakkini keser. Ev, kendine omur boyu bagislanana ve onun varislerine aittir." Buhari, Hibe 32, Muslim, Hibat 21, (1625); Muvatta, Akdiye 43, (2, 752); Ebu Davud, Buyu 87, 88, 89, (3550-3558); Tirmizi, Ahkam 15, (1350); Nesai, Umra 2, 3, 4, (6, 272-278). Sahiheyn'de gelen bir diger hadiste: "Resulullah aleyhissalatu vesselam umra hakkinda "kendisine bagislananin lehinde hukmetti" seklinde gelmistir. Bir baska rivayette: "Umra caizdir" denmistir. Muslim'in bir rivayetinde: "Umra onun ehline mirastir" denmistir. 4190 - Zeyd ibnu Sabit radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki: "Kim bir seyi umra kilarsa o sey artik mu'mer'e (umre kilinan sahsa) aittir, hayatta iken de olmus iken de. Mali rukba kilmayin. Kim de rukba kilarsa (bu mal miras) yolundadir." Ebu Davud, Buyu 89, (3559); Nesai, Rukba 1, (6, 269). [/SIZE][/FONT][/INDENT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Hz. Muhammed (s.a.v)
Hadis-i Şerifler
Kutub-i Sitte Hadis-i Şerifleri - 001 - 4190
Üst
Alt