- Katılım
- 25 Temmuz 2011
- Mesajlar
- 7,319
- Tepkime puanı
- 118
Kur'an ve kurban
Hz. ıbrahim ve Hz. ısmail arasında geçen kurban diyaloğunu ele alan şu âyetleri okuyalım önce:
Rabbim! Bana erdemli bir (evlat) bağışla!
Bunun üzerine ona uyumlu ve olgun bir oğlan çocuğu müjdeledik.
Derken çocuk onun çaba ve tasasına ortak olacak olgunluğa eriştiğinde,
(ıbrahim) şöyle dedi:
Yavrucuğum! Kendimi rüyada seni kurban ederken görüyorum; bir bak bakalım, sen bu işe ne dersin?
Babacığım! dedi, Sana emredileni yap; inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın!
Sonunda o ikisi Allaha teslimiyetlerinin bir gereği olarak (vardıkları sonuca) uydular ve (babası) onu yüzüstü yatırınca, Biz kendisine Ey ıbrahim! diye seslendik, Rüyayı tasdik ettin.
Nitekim Biz, iyilik yapanları işte böyle ödüllendiririz.
Hiç şüphesiz bu, elbet apaçık bir sınavdı; ve Biz ona fidye olarak muhteşem bir kurban verdik; geriden gelen herkesin zihninde ona ilişkin (örnek) bir hatıra bıraktık: Selam olsun ıbrahime! (Saffat, 100-109)
Pasajın girişindeki duaya dikkat. Naçizane, bana öyle geliyor ki, işin sırrı bu duada. Evlat hasretiyle geçmiş bir ömür. Dağların taşıyamayacağı vahyi taşıma sorumluluğunun omuzlarına çöken ağır yükü. ılahi risaleti insanlara taşıma görevi? Yanına bir yoldaş aramak onun değilse kimin hakkı Hz. ıbrahim işte bu duygularla istiyor evladı. Öyle bir dua ediyor ki, tüm hücreleri dua kesiliyor.
Ömürlük bir evlat hasreti, sorumluluk duygusuyla birleşince, talep dergâh-ı ehadiyyette kabul görüyor. Bu duayı biz Kuran da iki yerde daha görüyoruz. ıkisinin de hikâyesi Ali ımran Sûresinde anlatılıyor. (33-41)
Birincisi, ımranın karısında. O da evlat hasretiyle yananlardan. Çocuksuz geçen bir ömrün ardından, bir gün, bir kuşun gagasında getirdiği yiyecekle yavrusunu beslediğine şahit oluyor. Hannenin kalbi Allahla konuşuyor ve dua yerini buluyor.
Hamile kalan Hanne, Rabbine teşekkür etmek istiyor. Fakat elinde avucunda hiçbir şey yok. Daha yavrusunu doğurmadan kocasını da kaybediyor. Rabbim! diyor, Henüz doğmamış olan yavrumu, tüm iç ve dış ayartmalardan azade olarak sana adıyorum, benden kabul buyur! Hanne?nin adağı kabul ediliyor.
Bu adak kim, biliyor musunuz? Hz. Meryem?in ta kendisi. Yani, o duanın sahibi Hz. ısanın anne annesi. ışte kurtuluş müjdecisi Hz. ısa, böyle bir adayış sürecinin ürünüdür. Yani tesadüf ve tevafuk değildir. Benzer bir duayı Hz. Zekeriyya da yapıyor. ?Rabbim diyor, bana katından temiz bir nesil ikram et!.
Oysa ki Hz. Zekeriyya da tıpkı Hz. ıbrahim gibi, ımran-Hanne çifti gibi ihtiyarlamıştır. Kalbin duası kabul görüyor. Kendisine Yahya müjdeleniyor. Bu kez Hz. Zekeriyya şöyle diyor: Rabbim benim nasıl bir oğlum olur; benim yaşım geçmiştir, eşim de kısırdır.
ıyi de, biraz önce Allah?tan evlat isteyen kendisi değil miydi
O duayı ederken bunları bilmiyor muydu? Ne değişti Değişen bir şey yok aslında. Tek değişen, Hz. Zekeriyya nın yürek modu. Duayı aşk modunda etmişti, soruyu akıl modunda soruyor; hepsi bu .
Özetleyecek olursak: Adayanlar Hz. ıbrahim, Hz. Hanne, Hz. Zekeriyya. Üçü de uzun bir evlat hasretinden sonra yürekten bir naz u niyaz ile evlada kavuşuyorlar: Hz. ısmail, Hz. Meryem, Hz. Yahya. Birincisi son anda bıçak altından alınıyor ve Âlemlere Rahmet olanı getirecek zincirin ilk halkası oluyor. ıkincisi, adak olarak doğup mabede adanıyor ve ısaya annelik ediyor. Üçüncüsü, şer işi için istediği fetvayı alamayan zalim kral tarafından koç gibi kellesi kestirilerek şehit ediliyor.
Bu üç örneğe Allah Rasûlünün babasını da eklemek gerek. O da bir duanın, Abdulmuttalibin gökleri sallayan duasının mahsulü. Kâbenin hazinelerini gasbetmek isteyen eşkıya çetesine karşı koyamayınca, ellerini semaya kaldırıp dua ediyor. Allah on evlat verince de, adağını yerine getirmek için kurban ediyor. O da büyük dedesi Hz. ısmail gibi son anda bıçak altından alınıyor. Allah Rasûlü Ben iki kurbanlığın oğluyum derken bunu kastediyor.
Kıssadan hisse: Büyük dualar, büyük icabetlere medar oluyor. Büyük icabetler, ısmail, Meryem, Yahya gibi büyük kurbanlar ortaya çıkarıyor. Dua sahiplerinin duaları karşılıksız bırakılmıyor. Fakat imtihan yine bitmiyor. Bu kez sınavın şekli değişiyor. Her biri yolunu beklediği evladıyla başka bir biçimde sınanıyor. Bütün bu örnekler adeta Hayat bu, Allah?ın sünneti bu, büyük olmak bu, gök kubbeye kalıcı bir ses koyvermek bu! diyor. Ve bize Allaha adanmış bir hayatın ödülünün büyüklüğünü öğretiyor hepsi de? Bilvesile okurlarımın ve tüm müminlerin Kurban Bayramını tebrik ederim. Kurbanımız kurban, bayramımız bayram olsun. ınna lillahi ve inna ileyhi raciun: şimdi haber aldım, omuzlarım çöktü. Prizrenin gülü gitmiş; can dostum, Balkanları n ilim çeşmesi, yiğit âlim Dr. Yakub Hasîbî bir yolculuk sırasında Hakka yürümüş. Balkan Müslümanlarını öksüz bırakmış. Rabbim mekânını cennet etsin, yerini doldursun.
Hz. ıbrahim ve Hz. ısmail arasında geçen kurban diyaloğunu ele alan şu âyetleri okuyalım önce:
Rabbim! Bana erdemli bir (evlat) bağışla!
Bunun üzerine ona uyumlu ve olgun bir oğlan çocuğu müjdeledik.
Derken çocuk onun çaba ve tasasına ortak olacak olgunluğa eriştiğinde,
(ıbrahim) şöyle dedi:
Yavrucuğum! Kendimi rüyada seni kurban ederken görüyorum; bir bak bakalım, sen bu işe ne dersin?
Babacığım! dedi, Sana emredileni yap; inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın!
Sonunda o ikisi Allaha teslimiyetlerinin bir gereği olarak (vardıkları sonuca) uydular ve (babası) onu yüzüstü yatırınca, Biz kendisine Ey ıbrahim! diye seslendik, Rüyayı tasdik ettin.
Nitekim Biz, iyilik yapanları işte böyle ödüllendiririz.
Hiç şüphesiz bu, elbet apaçık bir sınavdı; ve Biz ona fidye olarak muhteşem bir kurban verdik; geriden gelen herkesin zihninde ona ilişkin (örnek) bir hatıra bıraktık: Selam olsun ıbrahime! (Saffat, 100-109)
Pasajın girişindeki duaya dikkat. Naçizane, bana öyle geliyor ki, işin sırrı bu duada. Evlat hasretiyle geçmiş bir ömür. Dağların taşıyamayacağı vahyi taşıma sorumluluğunun omuzlarına çöken ağır yükü. ılahi risaleti insanlara taşıma görevi? Yanına bir yoldaş aramak onun değilse kimin hakkı Hz. ıbrahim işte bu duygularla istiyor evladı. Öyle bir dua ediyor ki, tüm hücreleri dua kesiliyor.
Ömürlük bir evlat hasreti, sorumluluk duygusuyla birleşince, talep dergâh-ı ehadiyyette kabul görüyor. Bu duayı biz Kuran da iki yerde daha görüyoruz. ıkisinin de hikâyesi Ali ımran Sûresinde anlatılıyor. (33-41)
Birincisi, ımranın karısında. O da evlat hasretiyle yananlardan. Çocuksuz geçen bir ömrün ardından, bir gün, bir kuşun gagasında getirdiği yiyecekle yavrusunu beslediğine şahit oluyor. Hannenin kalbi Allahla konuşuyor ve dua yerini buluyor.
Hamile kalan Hanne, Rabbine teşekkür etmek istiyor. Fakat elinde avucunda hiçbir şey yok. Daha yavrusunu doğurmadan kocasını da kaybediyor. Rabbim! diyor, Henüz doğmamış olan yavrumu, tüm iç ve dış ayartmalardan azade olarak sana adıyorum, benden kabul buyur! Hanne?nin adağı kabul ediliyor.
Bu adak kim, biliyor musunuz? Hz. Meryem?in ta kendisi. Yani, o duanın sahibi Hz. ısanın anne annesi. ışte kurtuluş müjdecisi Hz. ısa, böyle bir adayış sürecinin ürünüdür. Yani tesadüf ve tevafuk değildir. Benzer bir duayı Hz. Zekeriyya da yapıyor. ?Rabbim diyor, bana katından temiz bir nesil ikram et!.
Oysa ki Hz. Zekeriyya da tıpkı Hz. ıbrahim gibi, ımran-Hanne çifti gibi ihtiyarlamıştır. Kalbin duası kabul görüyor. Kendisine Yahya müjdeleniyor. Bu kez Hz. Zekeriyya şöyle diyor: Rabbim benim nasıl bir oğlum olur; benim yaşım geçmiştir, eşim de kısırdır.
ıyi de, biraz önce Allah?tan evlat isteyen kendisi değil miydi
O duayı ederken bunları bilmiyor muydu? Ne değişti Değişen bir şey yok aslında. Tek değişen, Hz. Zekeriyya nın yürek modu. Duayı aşk modunda etmişti, soruyu akıl modunda soruyor; hepsi bu .
Özetleyecek olursak: Adayanlar Hz. ıbrahim, Hz. Hanne, Hz. Zekeriyya. Üçü de uzun bir evlat hasretinden sonra yürekten bir naz u niyaz ile evlada kavuşuyorlar: Hz. ısmail, Hz. Meryem, Hz. Yahya. Birincisi son anda bıçak altından alınıyor ve Âlemlere Rahmet olanı getirecek zincirin ilk halkası oluyor. ıkincisi, adak olarak doğup mabede adanıyor ve ısaya annelik ediyor. Üçüncüsü, şer işi için istediği fetvayı alamayan zalim kral tarafından koç gibi kellesi kestirilerek şehit ediliyor.
Bu üç örneğe Allah Rasûlünün babasını da eklemek gerek. O da bir duanın, Abdulmuttalibin gökleri sallayan duasının mahsulü. Kâbenin hazinelerini gasbetmek isteyen eşkıya çetesine karşı koyamayınca, ellerini semaya kaldırıp dua ediyor. Allah on evlat verince de, adağını yerine getirmek için kurban ediyor. O da büyük dedesi Hz. ısmail gibi son anda bıçak altından alınıyor. Allah Rasûlü Ben iki kurbanlığın oğluyum derken bunu kastediyor.
Kıssadan hisse: Büyük dualar, büyük icabetlere medar oluyor. Büyük icabetler, ısmail, Meryem, Yahya gibi büyük kurbanlar ortaya çıkarıyor. Dua sahiplerinin duaları karşılıksız bırakılmıyor. Fakat imtihan yine bitmiyor. Bu kez sınavın şekli değişiyor. Her biri yolunu beklediği evladıyla başka bir biçimde sınanıyor. Bütün bu örnekler adeta Hayat bu, Allah?ın sünneti bu, büyük olmak bu, gök kubbeye kalıcı bir ses koyvermek bu! diyor. Ve bize Allaha adanmış bir hayatın ödülünün büyüklüğünü öğretiyor hepsi de? Bilvesile okurlarımın ve tüm müminlerin Kurban Bayramını tebrik ederim. Kurbanımız kurban, bayramımız bayram olsun. ınna lillahi ve inna ileyhi raciun: şimdi haber aldım, omuzlarım çöktü. Prizrenin gülü gitmiş; can dostum, Balkanları n ilim çeşmesi, yiğit âlim Dr. Yakub Hasîbî bir yolculuk sırasında Hakka yürümüş. Balkan Müslümanlarını öksüz bırakmış. Rabbim mekânını cennet etsin, yerini doldursun.