Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Sorularla Kuran-ı Kerim
Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Elifgül" data-source="post: 24783" data-attributes="member: 1043"><p><em>Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri </em></p><p></p><p> </p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Üslûb,</span><span style="font-family: 'Verdana'"> ifade tarzı demektir. Her hatibin bir konuşma tarzı vardır. Üslûbu teşekkül etmiş bir insan, nerede olursa olsun, ifadelerinden hemen tanınır.”(1) </span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Kur'ân’ın Üslûbu;</span><span style="font-family: 'Verdana'"> cümlelerinin teşkilinde, kelimelerinin seçilmesinde kendisine mahsus olan anlatım tarzı demektir. Kelimeler ve sentaks kaideleri lisanda değişmediği halde, söyleyenler veya yazanlar ayrı ayrı üslûplara sahip bulunurlar. İşte Kur’ân-ı mu’cizü’l-beyan da kelimeleri ve cümle yapıları bakımından Arapçanın dışına çıkmadığı halde, başkalarından hemen ayırt edilebilen kendine has bir ifade tarzına sahiptir.(2) </span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">İstilahî</span><span style="font-family: 'Verdana'"> mânâsına gelince üslûp yeni bir istilah olduğu</span><span style="font-family: 'Verdana'"> (</span><span style="font-family: 'Verdana'"> Hasan Tabl, Üslûbu'l-İltifat, bas. y.y. trs. s. 33, 35.) </span><span style="font-family: 'Verdana'">için, eski mustalahât kitapları ve eski ansiklopedik eserler ona yer vermemektedir. Yeni âlimlerden ez-Zerkanî üslûbun istilahî mânâsını şöyle kaydeder: Konuşmacının konuşmasını oluştururken ve kelime ve cümlelerin diziliş biçimlerini seçerken izlediği yoldur. (ez-Zerkânî, II. 199.</span><span style="font-family: 'Verdana'">)</span><span style="font-family: 'Verdana'"> (3)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">1- Mevcut edebî türlerden ayrı olması. </span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">2- Kur'ân'ın eşsiz âhengi. </span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">3- Mânâ ile lâfız dengesi.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">4- Edebî türlerin hepsinden mükemmel oluşu.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">5- Aynı anda farklı seviyelere hitap etmesi.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">6- Edebî türlerin iç içe olması.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">7- Tekrarların bulunması.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">8- Beyan tarzının çeşitliliği. </span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">9- Akla ve duyguya dengeli hitab etmesi.(4)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Bütün semavi dinler, bütün peygamberler tek bir vazife ve tek bir mesaj getirmişlerdir ve Kur’ân-ı Kerim bütün bunları bir üslup da hulasa etmiştir.”(5)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Üstad Bediüzzaman’ın Kur’ân’ın fesâhatinin mükemmelliği ve üslûbunun üstünlüğü hakkındaki tespitleri ise şu şekildedir:</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Lâfzındaki fesâhat-i hârikasıdır.</span><span style="font-family: 'Verdana'"> Evet, Kur'ân mânen üslup-u beyân cihetiyle fevkalâde beliğ olduğu gibi, lâfzında gayet selîs bir fesâhati vardır. Fesâhatin katî vücuduna usandırmaması delildir ve fesâhatin hikmetine fenn-i beyân ve maânînin dâhî ulemâsının şehâdetleri bir bürhan-ı bâhirdir.”(6)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Üslûbundaki bedâat-i hârikadır.</span><span style="font-family: 'Verdana'"> Evet, Kur'ân'ın üslûpları hem gariptir, hem bedîdir, hem acîbdir, hem muknîdir. Hiçbir şeyi, hiçbir kimseyi taklid etmemiş; hiç kimse de onu taklid edemiyor. Nasıl gelmiş, öyle o üsluplar tarâvetini, gençliğini, garâbetini dâimâ muhâfaza etmiş ve ediyor.”(7)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Meselâ, Sûre-i Amme'ye dikkat edilse, öyle bir üslub-u bedî ile âhireti, haşri, Cennet ve Cehennemin ahvâlini öyle bir tarzda gösteriyor ki, şu dünyadaki ef'âl-i İlâhiyeyi, âsâr-ı Rabbâniyeyi o ahvâl-i uhreviyeye birer birer bakar ispat eder gibi kalbi iknâ eder.”(8)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“</span><span style="font-family: 'Verdana'">Kur’ân, üslûb ve manâ olarak o derece harikulâde ve özlü, ayrıca o derece kapsamlıdır ki, bilhassa belli uzunlukta olanlardan bir tanesi, kâinatı ihtiva eden bütün bir Kur’ân okyanusunu içine alır; uzun olsun kısa olsun her bir sûre, Kur’ân’ın ana maksatlarını kendinde taşır. Hattâ her bir âyet, en azından âyetlerin pek çoğu ise, doğrudan veya işareten, remzen, zımnen, yani şu veya bu şekilde, yine Kur’ân’ın tamamına bir fihrist gibidir. Kur’ân’ın çok az sözle bir manâ okyanusunu ifade etme şeklindeki bu mucizevî yanı, Cenab-ı Allah’ın kullarına büyük bir nimetidir ki, Kur’ân’ın tamamını her zaman okumaya muvaffak olamayanlar, onun bir sûresini okumakla Kur’ân’ın tamamını okumuş gibi olurlar.” (9)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">“Üslûb, genelde üç mertebe olarak ele alınır:</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">1- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Mücerred</span><span style="font-family: 'Verdana'"> (sade) üslûb.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">2- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Müzeyyen</span><span style="font-family: 'Verdana'"> (süslü) üslûb.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">3- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Alî</span><span style="font-family: 'Verdana'"> (yüce) üslûb.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Mücerred üslûb,</span><span style="font-family: 'Verdana'"> mananın sade ifadelerle anlatılmasıdır. Günlük konuşmalar, resmi yazışmalar, ders kitapları genelde bu üslûb çerçevesindedir.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Müzeyyen üslûb,</span><span style="font-family: 'Verdana'"> manayı süslendirerek anlatmaktır. Şairlerin, hatiplerin ifadeleri ekseriya bu üslûbla olur.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">Alî üslûb</span><span style="font-family: 'Verdana'"> ise, yüksek manaların muhteşem ifadelerle anlatılmasıdır. Kur’an’ın üslûbu, baştan sona âlî bir üslûbtur. Belağatın zirvesinde yer alan bazı zatların bazı kelamları da, bu üslûb çerçevesinde mütalaa edilebilir.”(10)</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="color: maroon"><span style="font-family: 'Verdana'">DİPNOTLAR</span></span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">1- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Şadi Eren, Kur’ân’da Teşbih ve Temsiller, Yeni Akademi Yayınları, İzmir, 2006.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">2- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Suat Yıldırım, Anahatlarıyla Kur’ân-ı Kerim ve Kur’ân İlimlerine Giriş, Ensar, İstanbul,</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">2009.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">3- </span><span style="font-family: 'Verdana'">M.Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yay.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">4- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Suat Yıldırım, Anahatlarıyla Kur’ân-ı Kerim ve Kur’ân İlimlerine Giriş, Ensar, İstanbul, 2009.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">5- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Ferid el-Ensarî, Risale-i Nur’un Anahtar Kavramları, Nesil Yayınları, İstanbul, 2007.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">6- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">7- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">8- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">9- </span><span style="font-family: 'Verdana'">Ali Ünal, Allah Kelâmı Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Define Yayınları, İzmir, 2007.</span></em></p><p><em></em></p><p><em><span style="font-family: 'Verdana'">10-Şadi Eren, Kur’ân’da Teşbih ve Temsiller, Yeni Akademi Yayınları, İzmir, 2006.</span></em></p><p><em></em></p><p><em></em></p><p><em></em><span style="font-family: 'Verdana'"><em>Kaynak : Cevaplar.org</em></span></p><p><span style="font-family: 'Verdana'"><em>Alıntı.</em></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Elifgül, post: 24783, member: 1043"] [I]Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri [/I] [FONT=Verdana][/FONT] [FONT=Verdana][/FONT] [I][FONT=Verdana]“Üslûb,[/FONT][FONT=Verdana] ifade tarzı demektir. Her hatibin bir konuşma tarzı vardır. Üslûbu teşekkül etmiş bir insan, nerede olursa olsun, ifadelerinden hemen tanınır.”(1) [/FONT] [FONT=Verdana]Kur'ân’ın Üslûbu;[/FONT][FONT=Verdana] cümlelerinin teşkilinde, kelimelerinin seçilmesinde kendisine mahsus olan anlatım tarzı demektir. Kelimeler ve sentaks kaideleri lisanda değişmediği halde, söyleyenler veya yazanlar ayrı ayrı üslûplara sahip bulunurlar. İşte Kur’ân-ı mu’cizü’l-beyan da kelimeleri ve cümle yapıları bakımından Arapçanın dışına çıkmadığı halde, başkalarından hemen ayırt edilebilen kendine has bir ifade tarzına sahiptir.(2) [/FONT] [FONT=Verdana]İstilahî[/FONT][FONT=Verdana] mânâsına gelince üslûp yeni bir istilah olduğu[/FONT][FONT=Verdana] ([/FONT][FONT=Verdana] Hasan Tabl, Üslûbu'l-İltifat, bas. y.y. trs. s. 33, 35.) [/FONT][FONT=Verdana]için, eski mustalahât kitapları ve eski ansiklopedik eserler ona yer vermemektedir. Yeni âlimlerden ez-Zerkanî üslûbun istilahî mânâsını şöyle kaydeder: Konuşmacının konuşmasını oluştururken ve kelime ve cümlelerin diziliş biçimlerini seçerken izlediği yoldur. (ez-Zerkânî, II. 199.[/FONT][FONT=Verdana])[/FONT][FONT=Verdana] (3)[/FONT] [FONT=Verdana]Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri[/FONT] [FONT=Verdana]1- Mevcut edebî türlerden ayrı olması. [/FONT] [FONT=Verdana]2- Kur'ân'ın eşsiz âhengi. [/FONT] [FONT=Verdana]3- Mânâ ile lâfız dengesi.[/FONT] [FONT=Verdana]4- Edebî türlerin hepsinden mükemmel oluşu.[/FONT] [FONT=Verdana]5- Aynı anda farklı seviyelere hitap etmesi.[/FONT] [FONT=Verdana]6- Edebî türlerin iç içe olması.[/FONT] [FONT=Verdana]7- Tekrarların bulunması.[/FONT] [FONT=Verdana]8- Beyan tarzının çeşitliliği. [/FONT] [FONT=Verdana]9- Akla ve duyguya dengeli hitab etmesi.(4)[/FONT] [FONT=Verdana]“Bütün semavi dinler, bütün peygamberler tek bir vazife ve tek bir mesaj getirmişlerdir ve Kur’ân-ı Kerim bütün bunları bir üslup da hulasa etmiştir.”(5)[/FONT] [FONT=Verdana]Üstad Bediüzzaman’ın Kur’ân’ın fesâhatinin mükemmelliği ve üslûbunun üstünlüğü hakkındaki tespitleri ise şu şekildedir:[/FONT] [FONT=Verdana]“Lâfzındaki fesâhat-i hârikasıdır.[/FONT][FONT=Verdana] Evet, Kur'ân mânen üslup-u beyân cihetiyle fevkalâde beliğ olduğu gibi, lâfzında gayet selîs bir fesâhati vardır. Fesâhatin katî vücuduna usandırmaması delildir ve fesâhatin hikmetine fenn-i beyân ve maânînin dâhî ulemâsının şehâdetleri bir bürhan-ı bâhirdir.”(6)[/FONT] [FONT=Verdana]“Üslûbundaki bedâat-i hârikadır.[/FONT][FONT=Verdana] Evet, Kur'ân'ın üslûpları hem gariptir, hem bedîdir, hem acîbdir, hem muknîdir. Hiçbir şeyi, hiçbir kimseyi taklid etmemiş; hiç kimse de onu taklid edemiyor. Nasıl gelmiş, öyle o üsluplar tarâvetini, gençliğini, garâbetini dâimâ muhâfaza etmiş ve ediyor.”(7)[/FONT] [FONT=Verdana]“Meselâ, Sûre-i Amme'ye dikkat edilse, öyle bir üslub-u bedî ile âhireti, haşri, Cennet ve Cehennemin ahvâlini öyle bir tarzda gösteriyor ki, şu dünyadaki ef'âl-i İlâhiyeyi, âsâr-ı Rabbâniyeyi o ahvâl-i uhreviyeye birer birer bakar ispat eder gibi kalbi iknâ eder.”(8)[/FONT] [FONT=Verdana]“[/FONT][FONT=Verdana]Kur’ân, üslûb ve manâ olarak o derece harikulâde ve özlü, ayrıca o derece kapsamlıdır ki, bilhassa belli uzunlukta olanlardan bir tanesi, kâinatı ihtiva eden bütün bir Kur’ân okyanusunu içine alır; uzun olsun kısa olsun her bir sûre, Kur’ân’ın ana maksatlarını kendinde taşır. Hattâ her bir âyet, en azından âyetlerin pek çoğu ise, doğrudan veya işareten, remzen, zımnen, yani şu veya bu şekilde, yine Kur’ân’ın tamamına bir fihrist gibidir. Kur’ân’ın çok az sözle bir manâ okyanusunu ifade etme şeklindeki bu mucizevî yanı, Cenab-ı Allah’ın kullarına büyük bir nimetidir ki, Kur’ân’ın tamamını her zaman okumaya muvaffak olamayanlar, onun bir sûresini okumakla Kur’ân’ın tamamını okumuş gibi olurlar.” (9)[/FONT] [FONT=Verdana]“Üslûb, genelde üç mertebe olarak ele alınır:[/FONT] [FONT=Verdana]1- [/FONT][FONT=Verdana]Mücerred[/FONT][FONT=Verdana] (sade) üslûb.[/FONT] [FONT=Verdana]2- [/FONT][FONT=Verdana]Müzeyyen[/FONT][FONT=Verdana] (süslü) üslûb.[/FONT] [FONT=Verdana]3- [/FONT][FONT=Verdana]Alî[/FONT][FONT=Verdana] (yüce) üslûb.[/FONT] [FONT=Verdana]Mücerred üslûb,[/FONT][FONT=Verdana] mananın sade ifadelerle anlatılmasıdır. Günlük konuşmalar, resmi yazışmalar, ders kitapları genelde bu üslûb çerçevesindedir.[/FONT] [FONT=Verdana]Müzeyyen üslûb,[/FONT][FONT=Verdana] manayı süslendirerek anlatmaktır. Şairlerin, hatiplerin ifadeleri ekseriya bu üslûbla olur.[/FONT] [FONT=Verdana]Alî üslûb[/FONT][FONT=Verdana] ise, yüksek manaların muhteşem ifadelerle anlatılmasıdır. Kur’an’ın üslûbu, baştan sona âlî bir üslûbtur. Belağatın zirvesinde yer alan bazı zatların bazı kelamları da, bu üslûb çerçevesinde mütalaa edilebilir.”(10)[/FONT] [COLOR=maroon][FONT=Verdana]DİPNOTLAR[/FONT][/COLOR] [FONT=Verdana]1- [/FONT][FONT=Verdana]Şadi Eren, Kur’ân’da Teşbih ve Temsiller, Yeni Akademi Yayınları, İzmir, 2006.[/FONT] [FONT=Verdana]2- [/FONT][FONT=Verdana]Suat Yıldırım, Anahatlarıyla Kur’ân-ı Kerim ve Kur’ân İlimlerine Giriş, Ensar, İstanbul,[/FONT] [FONT=Verdana]2009.[/FONT] [FONT=Verdana]3- [/FONT][FONT=Verdana]M.Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yay.[/FONT] [FONT=Verdana]4- [/FONT][FONT=Verdana]Suat Yıldırım, Anahatlarıyla Kur’ân-ı Kerim ve Kur’ân İlimlerine Giriş, Ensar, İstanbul, 2009.[/FONT] [FONT=Verdana]5- [/FONT][FONT=Verdana]Ferid el-Ensarî, Risale-i Nur’un Anahtar Kavramları, Nesil Yayınları, İstanbul, 2007.[/FONT] [FONT=Verdana]6- [/FONT][FONT=Verdana]Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.[/FONT] [FONT=Verdana]7- [/FONT][FONT=Verdana]Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.[/FONT] [FONT=Verdana]8- [/FONT][FONT=Verdana]Bediüzzaman Said Nursi, Sözler, Zehra Yayıncılık, İstanbul, 2007.[/FONT] [FONT=Verdana]9- [/FONT][FONT=Verdana]Ali Ünal, Allah Kelâmı Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Define Yayınları, İzmir, 2007.[/FONT] [FONT=Verdana]10-Şadi Eren, Kur’ân’da Teşbih ve Temsiller, Yeni Akademi Yayınları, İzmir, 2006.[/FONT] [/I][FONT=Verdana][I]Kaynak : Cevaplar.org Alıntı.[/I][/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Sorularla Kuran-ı Kerim
Kur'ân Üslûbunun Başlıca Özellikleri
Üst
Alt