Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
İslami Soru ve Cevaplar
Kimlerin kestiği yenir?
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ekrem" data-source="post: 37034" data-attributes="member: 3"><p><strong>Besmeleyi Şart Görmeyen Şafii’nin Delilleri</strong></p><p></p><p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="font-size: 18px"><span style="color: red"><strong>Besmeleyi Şart Görmeyen Şafii’nin Delilleri</strong></span></span><span style="color: #333333">: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333"><strong>Şafii</strong> <em>(r.a)</em> şöyle demiştir: “</span><strong><span style="color: purple">Ayetteki bu yasak, putlar adına kesilen hayvanlara muhsustur</span></strong><span style="color: #333333">. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Bunun böyle olduğunun delili şunlardır: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">a) ALLAH Teala’nın “Çünkü bu, muhakkak ki bir fısktır” buyruğudur. Müslamanlar, hayvanı keserken besmeleyi terkeden müslümanın kestiği hayvanın etini yemenin bir fısk <em>(günah)</em> olmadığı hususunda ittifak etmişlerdir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">b) ALLAH Teala’nın “</span><strong><span style="color: blue">Hakikatte şeytanlar sizinle mücadele etmeleri için kendi dostlarına mutlaka telkinde bulunurlar</span></strong><span style="color: #333333">” ifadesi, bu mücadele ancak meyte <em>(leş)</em> meselesi üzerinde olmuştu. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">Rivayet edildiğine göre, müşriklerden bir kısmı müslümanlara, “</span><span style="color: navy">Doğan kuşunun ve köpeğin yakalayıp öldürdüğü avı yiyorsunuz, Ama ALLAH ’ın öldürdüğünü yemiyorsunuz</span><span style="color: #333333">” demişlerdi.</span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">İbn Abbas <em>(r.a)</em> yine o müşriklerin “</span><span style="color: navy">Kendinizin öldürdülerini yiyorsunuz, ama ALLAH ’ın öldürdüklerini yemiyorsunuz</span><span style="color: #333333">.” dediklerini rivayet etmiştir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Binanealeyh ayette bahsidilen bu mücadele ve münakaşa, meyte eti yeme ile ilgilidir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">c) Alah Teala’nın, “</span><strong><span style="color: blue">Eğer onlara itaat ederseniz, şüphesiz ki siz de müşrik olur çıkarsınız</span></strong><span style="color: #333333">.” buyruğu. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Bu ifade de, putlar adına kurban edilen şeylerle ilgilidir. Yani “<strong>Eğer putlar adına kesilen o hayvanların etini yemeye razı olursanız bu, sizlerin de o putların ilahlığına razı olduğunuz manasına gelir. Bu ise şirki gerektirir</strong>.” demektir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><strong>İmam Şafii</strong> sözüne şöyle devam eder: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">“Her ne kadar ayetin başı, sigası itibari ile umumi bir ifade ise de sonunda şu 3 kayıt yer aldığı için, bu umumi ifadeden hususi mana murad edilmiş olduğunu anlıyoruz. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">Ayetteki, “</span><strong><span style="color: blue">Üzerlerine ALLAH ’ın ismi anılmayanlardan yemeyin. Çünkü bu muhakkak ki bir fısktır</span></strong><span style="color: #333333">.” ifadesi bu manayı güçlendirmektedir. Binaenaleyieh bu yasak bu işin bir fısk olması haline has kılınmış olur. Sonra, ALLAH ’ın kitabından, bunun ne zaman fısk olacağı meselesini araştırdık ve gördük ki bu fısk, ALLAH Teala’nın “</span><strong><span style="color: blue">De ki: “Bana vahyolunanlar arasında, yiyen bir kimsenin, yiyeceği için meyte, dökülen kan, domuz eti -</span></strong><span style="color: blue"><em> ki bu şüphesiz bir pisliktir</em> <strong>- veya</strong> <em>(ALLAH ’a)</em><strong> itaat yolundan çıkarak ALLAH ’dan başkası adına keselin hayvanlardan başkasının yemenin haram olduğuna dair bir emir görmüyorum</strong></span><span style="color: #333333">.” (En’am: 145) ayet-i kerimesinde açıklanmıştır. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">Binaenaleyh bu ayette fıskın, ALLAH ’dan başkası adına <em>(yani onun adı anılarak) </em>kesilen hayvan olduğu açıklanmıştır. Durum böyle olunca, ayettiki “</span><strong><span style="color: blue">Üzerlerine ALLAH ’ın ismi anılmayanlardan yemeyin. Çünkü bu, muhakkak ki bir fısktır</span></strong><span style="color: #333333">” <strong>buyruğu ALLAH ’tan başkası adına boğazlanmış hayvanlarla ilgili olur</strong>. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Bu hususta ikinci bir izah da şudur: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Bu tahsis edici ifadelere tutunmayı bırakırız. Fakat deriz ki: “<strong>Niçin. “Bu meselede ALLAH ’ın isminin anılması söz konusu değildir.” diyorsunuz?</strong> Halbuki kesmede besmelenin şart olmadığının delili Hz. Peygamber <em>(s.a.v)</em>’den gelen şu hadis-i şeriftir: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">“</span><strong><span style="color: darkgreen">Müslüman ister</span></strong><span style="color: darkgreen"><em> (açıktan)</em><strong> söylesin, ister söylemesin, ALLAH ’ı zikir</strong> <em>(hatırlama)</em><strong> hep müslümanla beraberdir. Onun içindedir.</strong></span><span style="color: #333333">” </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Binaenaleyh ayette geçen “zikretme” <em>(anma)</em> kalb ile anma manasına anlaşılır. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Üçüncü bir izah yolu olarak da şöyle diyebiliriz: </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Farzet ki bu delil haram oluşu göstermektedir. Fakat bu mesele hakkında zikredilen diğer deliller de, bunun helal olduğunu göstermektedir. Bir meseledeki deliller birbiriyle çatışınca, helalliği ifade edenlerin tercih edilmesi gerekir. Çünkü yiyeceklerde aslolan helalliliktir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Yine bunu yemenin ve istifade etmenin helalliliğini gerektiren diğer bütün umumi deliller de delalet eder. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">Bu deliller, mesela, ”</span><strong><span style="color: blue">O</span></strong><span style="color: blue"> <em>(ALLAH )</em><strong> yerede ne varsa hepsini sizin için yaratandır</strong></span><span style="color: #333333">.” (Bakara:29) ayeti ile, </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">“</span><strong><span style="color: blue">Yiyiniz ve içiniz</span></strong><span style="color: #333333">.” (Araf: 31) ayetidir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"><span style="color: #333333">Bir de bu duyularımız açısından da güzel kabul edilen bir husustur. Binanaleyh <em>(bu kesilen hayvanın),</em> Cenab-ı Hakk’ın, “</span><strong><span style="color: blue">Size bütün iyi ve temiz</span></strong><span style="color: blue"><em> (şeyler)</em><strong> helal kılındı</strong></span><span style="color: #333333">. “ (Maide: 5) ayetinden dolayı helal sayılması gerekir. </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> <span style="color: #333333"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'">Hem sonra bu bir maldır. Çünkü insanın gönlü bunlara meyleder. Rasulullah malları zayi etmeyi yasakladığı için, bunun etinin haram olmaması gerekir. Bu meselede yapılacak olan izahın tamamı budur. Bununla beraber diyoruz ki: Müslümana en uygun olan bundan sakınmasıdır. Çünkü ayetin zahiri manası kuvvetlidir.( ) </span></span></span></span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="color: #000000"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Palatino Linotype'"> </span></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ekrem, post: 37034, member: 3"] [b]Besmeleyi Şart Görmeyen Şafii’nin Delilleri[/b] [INDENT][COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][SIZE=5][COLOR=red][B]Besmeleyi Şart Görmeyen Şafii’nin Delilleri[/B][/COLOR][/SIZE][COLOR=#333333]: [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333][B]Şafii[/B] [I](r.a)[/I] şöyle demiştir: “[/COLOR][B][COLOR=purple]Ayetteki bu yasak, putlar adına kesilen hayvanlara muhsustur[/COLOR][/B][COLOR=#333333]. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Bunun böyle olduğunun delili şunlardır: [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]a) ALLAH Teala’nın “Çünkü bu, muhakkak ki bir fısktır” buyruğudur. Müslamanlar, hayvanı keserken besmeleyi terkeden müslümanın kestiği hayvanın etini yemenin bir fısk [I](günah)[/I] olmadığı hususunda ittifak etmişlerdir. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]b) ALLAH Teala’nın “[/COLOR][B][COLOR=blue]Hakikatte şeytanlar sizinle mücadele etmeleri için kendi dostlarına mutlaka telkinde bulunurlar[/COLOR][/B][COLOR=#333333]” ifadesi, bu mücadele ancak meyte [I](leş)[/I] meselesi üzerinde olmuştu. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]Rivayet edildiğine göre, müşriklerden bir kısmı müslümanlara, “[/COLOR][COLOR=navy]Doğan kuşunun ve köpeğin yakalayıp öldürdüğü avı yiyorsunuz, Ama ALLAH ’ın öldürdüğünü yemiyorsunuz[/COLOR][COLOR=#333333]” demişlerdi.[/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]İbn Abbas [I](r.a)[/I] yine o müşriklerin “[/COLOR][COLOR=navy]Kendinizin öldürdülerini yiyorsunuz, ama ALLAH ’ın öldürdüklerini yemiyorsunuz[/COLOR][COLOR=#333333].” dediklerini rivayet etmiştir. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Binanealeyh ayette bahsidilen bu mücadele ve münakaşa, meyte eti yeme ile ilgilidir. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]c) Alah Teala’nın, “[/COLOR][B][COLOR=blue]Eğer onlara itaat ederseniz, şüphesiz ki siz de müşrik olur çıkarsınız[/COLOR][/B][COLOR=#333333].” buyruğu. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Bu ifade de, putlar adına kurban edilen şeylerle ilgilidir. Yani “[B]Eğer putlar adına kesilen o hayvanların etini yemeye razı olursanız bu, sizlerin de o putların ilahlığına razı olduğunuz manasına gelir. Bu ise şirki gerektirir[/B].” demektir. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][B]İmam Şafii[/B] sözüne şöyle devam eder: [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]“Her ne kadar ayetin başı, sigası itibari ile umumi bir ifade ise de sonunda şu 3 kayıt yer aldığı için, bu umumi ifadeden hususi mana murad edilmiş olduğunu anlıyoruz. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]Ayetteki, “[/COLOR][B][COLOR=blue]Üzerlerine ALLAH ’ın ismi anılmayanlardan yemeyin. Çünkü bu muhakkak ki bir fısktır[/COLOR][/B][COLOR=#333333].” ifadesi bu manayı güçlendirmektedir. Binaenaleyieh bu yasak bu işin bir fısk olması haline has kılınmış olur. Sonra, ALLAH ’ın kitabından, bunun ne zaman fısk olacağı meselesini araştırdık ve gördük ki bu fısk, ALLAH Teala’nın “[/COLOR][B][COLOR=blue]De ki: “Bana vahyolunanlar arasında, yiyen bir kimsenin, yiyeceği için meyte, dökülen kan, domuz eti -[/COLOR][/B][COLOR=blue][I] ki bu şüphesiz bir pisliktir[/I] [B]- veya[/B] [I](ALLAH ’a)[/I][B] itaat yolundan çıkarak ALLAH ’dan başkası adına keselin hayvanlardan başkasının yemenin haram olduğuna dair bir emir görmüyorum[/B][/COLOR][COLOR=#333333].” (En’am: 145) ayet-i kerimesinde açıklanmıştır. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]Binaenaleyh bu ayette fıskın, ALLAH ’dan başkası adına [I](yani onun adı anılarak) [/I]kesilen hayvan olduğu açıklanmıştır. Durum böyle olunca, ayettiki “[/COLOR][B][COLOR=blue]Üzerlerine ALLAH ’ın ismi anılmayanlardan yemeyin. Çünkü bu, muhakkak ki bir fısktır[/COLOR][/B][COLOR=#333333]” [B]buyruğu ALLAH ’tan başkası adına boğazlanmış hayvanlarla ilgili olur[/B]. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Bu hususta ikinci bir izah da şudur: [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Bu tahsis edici ifadelere tutunmayı bırakırız. Fakat deriz ki: “[B]Niçin. “Bu meselede ALLAH ’ın isminin anılması söz konusu değildir.” diyorsunuz?[/B] Halbuki kesmede besmelenin şart olmadığının delili Hz. Peygamber [I](s.a.v)[/I]’den gelen şu hadis-i şeriftir: [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]“[/COLOR][B][COLOR=darkgreen]Müslüman ister[/COLOR][/B][COLOR=darkgreen][I] (açıktan)[/I][B] söylesin, ister söylemesin, ALLAH ’ı zikir[/B] [I](hatırlama)[/I][B] hep müslümanla beraberdir. Onun içindedir.[/B][/COLOR][COLOR=#333333]” [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Binaenaleyh ayette geçen “zikretme” [I](anma)[/I] kalb ile anma manasına anlaşılır. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Üçüncü bir izah yolu olarak da şöyle diyebiliriz: [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Farzet ki bu delil haram oluşu göstermektedir. Fakat bu mesele hakkında zikredilen diğer deliller de, bunun helal olduğunu göstermektedir. Bir meseledeki deliller birbiriyle çatışınca, helalliği ifade edenlerin tercih edilmesi gerekir. Çünkü yiyeceklerde aslolan helalliliktir. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Yine bunu yemenin ve istifade etmenin helalliliğini gerektiren diğer bütün umumi deliller de delalet eder. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]Bu deliller, mesela, ”[/COLOR][B][COLOR=blue]O[/COLOR][/B][COLOR=blue] [I](ALLAH )[/I][B] yerede ne varsa hepsini sizin için yaratandır[/B][/COLOR][COLOR=#333333].” (Bakara:29) ayeti ile, [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]“[/COLOR][B][COLOR=blue]Yiyiniz ve içiniz[/COLOR][/B][COLOR=#333333].” (Araf: 31) ayetidir. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [SIZE=4][FONT=Palatino Linotype][COLOR=#333333]Bir de bu duyularımız açısından da güzel kabul edilen bir husustur. Binanaleyh [I](bu kesilen hayvanın),[/I] Cenab-ı Hakk’ın, “[/COLOR][B][COLOR=blue]Size bütün iyi ve temiz[/COLOR][/B][COLOR=blue][I] (şeyler)[/I][B] helal kılındı[/B][/COLOR][COLOR=#333333]. “ (Maide: 5) ayetinden dolayı helal sayılması gerekir. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [COLOR=#333333][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype]Hem sonra bu bir maldır. Çünkü insanın gönlü bunlara meyleder. Rasulullah malları zayi etmeyi yasakladığı için, bunun etinin haram olmaması gerekir. Bu meselede yapılacak olan izahın tamamı budur. Bununla beraber diyoruz ki: Müslümana en uygun olan bundan sakınmasıdır. Çünkü ayetin zahiri manası kuvvetlidir.( ) [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR] [COLOR=#000000][SIZE=4][FONT=Palatino Linotype] [/FONT][/SIZE][/COLOR] [/INDENT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
İslami Soru ve Cevaplar
Kimlerin kestiği yenir?
Üst
Alt