Kalbin Hastalıkları (Haset,Kibir ,Riya)

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Mesajlar
6,674
Bu üç şey, insanlığın genel hastalığıdır Bunları bilirsen tedbirini alırsın Bunlar aslında insanı helake götüren şeylerdir ve kalp kaynaklı diğer bütün kötülüklerin anasıdır Bunlar çekememezlik, gösteriş ve kendini beğenmedir
Kalbini bu üç şeyden arındırmaya gayret et! Bunda başarılı olursan diğer kalp hastalıklarından nasıl kurtulacağını da öğrenirsin Bunları tedavi etmede başarılı olamazsan diğerlerini hiç tedavi edemezsin Sanma ki kalbinde haset, riya ve kendini beğenme hastalıkları varken ilim öğrenmede iyi niyet sahibi olmakla kurtulursun
Hz Peygamber (sav): “Üç şey var ki helake götürür; Baş edilmeyen cimrilik, ardına düşülen kötü arzular ve kişinin kendini beğenmesi” buyurmuştur
Haset
Hasetin kökeninde cimrilik vardır Çünkü cimri olan, elindekinin başkasında olmasını istemez Aşırı cimri olan ise kendi elinde olanı değil, Allah’ın hazinelerinde olan nimetleri Allah’ın kullarına vermek istemez Dolayısıyla bunun cimriliği ötekiden daha büyüktür
Hasetçi ise Allah’ın kendi kudret hazinelerinden; kullarından herhangi birine ilim, mal veya kalplerine sevgi ya da herhangi bir nasip vermesini kaldıramaz Kendi eline bir şey geçmeyecek olsa bile, verilenlerin elinden de nimetlerin alınmasını ister Bu, kalp hastalığının son sınırıdır
Bundan dolayı Hz Peygamber (sav): “Ateşin odunu yediği gibi, haset de iyilikleri yer bitirir” buyurmuştur
Hasetçi hiç merhamet edilmeden cezalandırılacak kişidir Zaten dünyada da kesintisiz bir azap içindedir Allah’ın, akranlarına verdiği ilmi, malı ve makamı kıskandığından ölünceye kadar sürekli azap içindedir Ahiret azabı ise daha çetin ve elemlidir
Kişi kendisi için istediği şeyleri, Müslüman kardeşi için de istemedikçe, imanın hakikatine eremez Müslüman’ın, diğer Müslümanların da sıkıntı ve sevinçlerine ortak olması gerekir Müslümanlar bir binanın tuğlaları gibidir, birbirini desteklerler
Riya
Riya ise, gizli şirk olup, Allah’a ortak koşmanın iki yolundan biridir Riya, mevki makam sahibi olabilmek için insanların kalbinde yer edinmeye çalışmaktır Makam sevgisi ise ardına düşülen bir hevestir İnsanların çoğu bu yüzden helak olmuştur Zaten insanı, insandan başka hiçbir varlık helake düşürmez
İnsanlar gerçekten düşünseler, bilirlerdi ki; öğrendikleri birçok ilim, yaptıkları birçok ibadet ve hatta adetlerinin birçoğu insanlara gösteriş olsun diye yapılır
Riya, amelleri silip yok eder Nitekim bir haberde şöyle nakledilmiştir: Kıyamet gününde, şehit düşen bazı kişilerin cehenneme götürülmesi emredilecek Onlar; “Ey Rabbimiz! Biz senin yolunda şehit edilmedik mi?” diyecekler Bunun üzerine Allah Teâlâ; “Hayır! Sen ‘falanca kişi ne kadar yiğit adamdır’ desinler istedin Bu da söylendi, sen karşılığını aldın” Diyecek İlim öğrenenler, hacca gidenler ve Kur’an okuyanlarla da aynı konuşmalar yapılacak
Kibir
Kendini beğenme, büyüklenme ve övünme de tedavisi zor kalp hastalıklarındandır Bunlar, kulun kendini büyük görmesi ve başkalarını da küçük görmesidir
Kibrin, büyüklenmenin dile yansıması ‘ben, ben’ demektir Allah’ın laneti üzerine olsun Şeytan, “Ben ondan daha üstünüm Beni ateşten, onu ise çamurdan yarattın” [A'raf 12] demiştir Oturmalara, sohbetlere yansıması, kendini yükseklerde görmek ve başköşeye oturmayı istemektir Konuşmalara yansıması ise kendine itiraz edilmesinden hoşlanmamaktır
Kibirli insanlar, kendilerine öğüt verildiğinde kulak ardı ederler Öğüt verdiklerinde ise
Sert konuşurlar Kendisini Allah’ın kullarından herhangi birinden daha üstün gören kişi kibirli demektir
Bilmelisin ki, üstün olan kişi, ahiret gününde Allah katında üstün olacak kişidir Bu ise bilinmez olup, kişinin sonunun nasıl olacağına bağlıdır Kişinin kendisinin başkalarından iyi olduğunu düşünmesi tam anlamıyla bir bilgisizliktir Aksine her kime bakarsan onun senden daha iyi olduğunu düşünmelisin Bir küçük çocuk gördüğünde; “Bu henüz günahsızdır, benim ise birçok günahım vardır, kuşkusuz o benden daha üstündür” demelisin Yaş olarak kendinden daha büyük birini gördüğünde ise; “Bu adam Allah’a benden önce ibadet etmeye başladı, kuşkusuz o benden daha hayırlıdır” de
Bir âlim gördüğünde de; “Şüphesiz bana verilmeyen ona verilmiştir, o benim ulaşamadıklarıma ulaşmıştır, benden daha hayırlıdır” demen gerekir
Kalbinden kibri söküp atman, ancak üstünlüğün Allah katındaki üstünlük olduğunu bilmenle gerçekleşir Bu ise, hayatın nasıl sonlanacağını düşünmekle başarılabilecek bir şeydir Kötü son korkusu ve kuşkusu, seni Allah’ın kullarına karşı büyüklenmekten alıkoyar Bugün güçlü bir imana sahip oluşun, yarın değişmeyeceğin anlamına gelmez Çünkü Allah, kalpleri evirip çevirendir Dilediğini doğru yola iletir, dilediğini yoldan çıkarır
Bunları düşün!
Ey ilim öğrencisi bunları bir düşün ve bil ki bu kötülüklerin kalbe yerleşmesinin başlıca sebeplerinden biri, başkalarıyla yarışmak ve övünmek amacıyla ilim öğrenmektir Sıradan insanlar/avam bu kötülüklerin çoğundan uzaktır Dini ilimleri öğrenenler için bunlar tehlikeli birer tuzaktır
Bir düşün, hangisi senin için daha önemlidir; İnsanı helak eden bu kötülüklerden kaçınma yollarını öğrenerek kalbini düzeltmekle ve ahiretini mamur etmekle mi uğraşacaksın, yoksa önemi olan başkalarıyla birlikte tartışmaya dalmakla mı uğraşacaksın?
Bilesin ki bu üç madde kalp hastalıklarının başlıcalarıdır ve bunların tohumunu büyüten toprak dünya sevgisidir
Bunun için Hz Peygamber (sav): “Dünya sevgisi her hatanın / günahın başıdır” buyurmuştur Diğer yandan dünya ahiretin tarlasıdır Kim ahiretini kazanabilmek için dünyadan kendin yetecek miktarda faydalanırsa dünya onun tarlası olur Kim de onun nimetleri içinde yüzmek isterse dünya onun helakine sebep olur
 

Turab

Teknik Ekip
Yönetici
Admin
Mesajlar
6,674
Haset, kıskançlık, çekememezlik, buna bağlı olarak din kardeşine kin duyma, düşman olma, nefret etme gibi söz, fiil ve davranışlar birer hastalıktır.Bu hastalıktan kurtulmayan bir kişi hem kendine, hem de etrafına ciddi zararlar verebilir.

Haset, kıskançlık, çekememezlik, buna bağlı olarak kardeşine kin duyma, düşman olma, nefret etme gibi söz, fiil ve davranışlar manevi birer hastalıktır.

Haset, başkalarının sahip olduğu bir nimeti, mevki ve makamı, üstün sayılan bir vasfı çekemeyerek, onun din kardeşinden alınmasını ve yok olmasını istemektedir.

Kin ise haset duygusuna bağlı olarak başkasına karşı gizli düşmanlık beslemektir.Hasedin kaynağı, Allah'ın taksimine razı olmamak ve bu taksimi beğenmemektir.

Kalbin temiz olabilmesi, onun bazı kötü huy ve ahlaktan arındırılmasına bağlıdır. Kalp, haset, kin, kibir, cimrilik, riya, gıybet, yalan, günah işlemek, tövbeyi terk etmek, hile yapmak, hırs, açgözlülük, haramların çekiciliği karşısında arzu ve heveslere kapılmak, sövmek, alay etmek, insanları küçümsemek, hayasızlık gibi kötü huylardan arındırıldığı ölçüde temiz olacaktır.
 
Üst Alt