• Forumda Rüya yorumu YAPILMIYOR! Mesaj göndermeyiniz! Mesajınız silinir!

İlmihal abdestsiz tutulur mu?

N

Neslitürk

Kayıtsız
Misafir
İlmihal abdestsiz tutulur mu? Selamlar ilmihal kitaplarından birşey bakmak için abdest almak gerekir mi? Veya başka kitaplar olsun, içinde ayet veya hadis bulunan kitapları abdestsiz olarak tutmak, açmak, okumak caiz olur mu? Böyle kitaplara dokunmak için abdest şartı varmıdır, teşekkürler.
 

İLiM DiLeNcİsİ

Rüyalar aleminden
Süper Mod
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
709
Tepkime puanı
42
Cevap: İlmihal abdestsiz tutulur mu?
Merhaba kardeşim, takva açısından içinde Ayet bulunan kitapları abdestli olarak okumak daha uygundur. Büyüklerimiz bu konulara oldukça dikkat etmişler ve saygı göstermişlerdir.

İçinde ayetler bulunan, ilmihal veya farklı dini bir kitap okurken, abdestsiz olarak ayetlere el sürmeden okumak caizdir. Bu bütün dini kitaplar için geçerlidir. Mesela; Hadis kitapları, meal, tefsir, ilmihal, her türlü dini kitap v.s. Yani kitaplarda ayetler dokunmadan, gözümüzle okuyabiliriz.

Tabi yukarıda belirttiğim gibi içinde Ayet bulunan kitapları okurken abdestli olmak her zaman için takvaya daha uygundur.

abdestsiz-dini-kitaplara-dokunmak.jpg


Doğru olan tek bir Kur’an kelimesini bile abdestsiz tutmamaktır. Bu nedenledir ki özellikle içinde çok sayıda Ayet-i Kerime bulunan bir kitabı abdestli olarak tutmak gerekir. Ancak o anda kitaptan birşey bakmak, öğrenmek için abdestsiz olarak tutmak gerekirse Ayet olan yerlere dokunmadan bu işimizi görmemiz gerekir.

Fıkıhta hüküm şöyledir. “Kuran ayetlerine el sürülmesi caiz değildir. Fakat diğer kısımlarına el sürülebilir.”4 et-Tahtâvî. Hâşiyetü’Tahtâvî alâ Merâki’l-Felâh. (İstanbul: Temel Neşriyat, 1985), s.66.
 
M

Meryem kuru

Kayıtsız
Misafir
Teşekkürler çok yardımcı oldunuz

İlim dilencisi çok teşekkürler
 
E

Emine Kadak

Kayıtsız
Misafir
Peki bu Şafii mezhebine göre de hüküm aynı mı? Lütfen, cevap verirken 2 mezhebe göre ayrı ayrı cevap verin . Çünkü Türkiyede 2 mezhebe bağlı çok sayıda kişi bulunuyor.
 

Intruder

Katılımcı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
23 Haziran 2023
Mesajlar
45
Tepkime puanı
5
Peki bu Şafii mezhebine göre de hüküm aynı mı? Lütfen, cevap verirken 2 mezhebe göre ayrı ayrı cevap verin . Çünkü Türkiyede 2 mezhebe bağlı çok sayıda kişi bulunuyor.
"Ona, temiz olanlardan başkaları dokunamaz." Vakı'a 79

Bu ayetin zahiri manasına göre Kuran'a abdestsiz dokunmak yasaktır. Bu ayetin bir de batıni manası vardır ki, kalbinde Peygamber Efendimizin s.a.v sevgisi yerleşmemiş veya ahlaken temiz olmayan kimseler de Kuran'a dokunamaz. Çünkü böyle kimseler abdest almış olsalar bile kalpleri temiz olmadığı için yine bu ayetin (batıni) hükmüne girer.

"Nice Kur'an okuyanlar vardır ki, Kur'an onlara lânet eder." Hadisi Şerif

Eğer bir kimse lanet okunan ayetlerdeki durum kendisinde de bulunursa, o zaman okuduğu ayet aracılığı ile kendi kendisine lanet etmiş olur. İşte temiz olanlardan başkası dokunamaz ayetinin diğer bir manası budur.

Bu zamanda Kuran'ın çok okunmasına rağmen hala müslümanların ahlakının düzelememesi bu yüzdendir.

Bir de okuyan kişinin niyetinin de salih (temiz) olması gerekmektedir. Çünkü Kuran ne niyetle okunursa, kişiye okuduğu niyetini verir. Kuran'ı açık aramak için okuyan kimseye istediğini verir ve kişi niyet ettiği şeye erişmiş olarak ayrılır. Aynı şekilde hidayete ermek için okuyan kişi de yine niyet ettiği şeye erişmiş olarak ayrılır.

Peygamber Efendimizin s.a.v sevgisi kişinin kalbine yerleşinceye kadar salavat ile meşgul olmalıdır. Ne zaman Peygamber Efendimizin sevgisi kalbine yerleştiyse o zaman o kişi Kuran'ı okuyacak temizliğe erişmiştir.

Ebu Cehil gibi müşrikler, Kuran ayetlerinden habersiz değildi. Onları Sahabe Efendilerimizden (r.anhum) ayıran şey, Peygamber Efendimize s.a.v olan sevgiydi.. Bu yüzden bu sevgiye erişmemiş kişiler Kuran ile değil Salavat ile meşgul olmalıdır.

Kıyamet günü insanların bana en yakını, bana en çok salavât getirendir.” Hadisi Şerif

Bu hadisi iyi incelerseniz neden çok Kuran okuyanınız denilmiyor da çok salavat getireniniz diyor ? Çünkü Kuran'dan kasıt Peygamber Efendimizin kendisidir.. Çünkü O (s.a.v) Ümmü'l-Kuran'dır.. Kuran O'nun kalbine inmiştir ve O'nun kalbinden bizlere ulaşmıştır.

Sorunuzun cevabını uzattım gibi gözükse de aslında son sözü söyleyebilmek için bu kadar açıklama yaptım. Peygamber Efendimiz s.a.v her zaman abdestli gezerdi. Eğer kişinin kalbinde Peygamber Efendimizin sünneti yer etmiş olsaydı bu soruyu bile sormazdı. Her zaman abdestli gezen bir kişinin Kuran'ı abdestsiz olarak dokunma düşüncesi bile o kişiyi aynen cünüplüymüş gibi hissettirirdi. Yani kendisini cünüplüyken ona dokunuyormuş gibi hisseder ve ona dokunamazdı.
 

Rhodium

Yeni Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
6 Eylül 2023
Mesajlar
9
Tepkime puanı
5
Kuran ve ayetlere abdestsiz dokunulmaz ve/veya okunmaz ve abdestli okumak ve/veya dokunmak daha hayırlıdır.

Okumaktan kasıt aklından içinden geçirmek. Dokunmaktan kasıt açıp fiziksel olarak okumaktır.

Ancak,

Kirli olarak okunmaz veya dokunulmaz. Burada kirli olmamakla abdestli olmak farklı şeylerdir. Bu tıpkı namazın dışındaki şartlardan temiz olmakla aynıdır.

Örneğin namaz kılarken kirli bir yerde veya üstümüz başımız kirli şekilde namaz kılmayız. Aynı şekilde kuran veya kuran içeren ayetleri de kirli şekilde okuyamayız veya dokunamayız.

Buradaki kirlilik hem fiziksel hem manevi kirlilik tir. Örneğin cünüp olmak, regl döneminde olmak vb manevi kirlilik tir. Ve okuyamayız. Yada wc de okuyamayız. Yada toz pislik içinde çalışıp okuyamayız.

Özetle kuran ve ayetleri İslama göre, namaz daki necasetten ve hafesten teharet aynen geçerli olarak okuyabiliriz.
 

Hakan35

Yeni Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
7 Kasım 2023
Mesajlar
1
Tepkime puanı
1
Yaş
57
İlmihal abdestsiz tutulur mu? Selamlar ilmihal kitaplarından birşey bakmak için abdest almak gerekir mi? Veya başka kitaplar olsun, içinde ayet veya hadis bulunan kitapları abdestsiz olarak tutmak, açmak, okumak caiz olur mu? Böyle kitaplara dokunmak için abdest şartı varmıdır, teşekkürler.
Kuran abdesti sadece namaz için istiyor. Diğer ibadetler için abdest istemiyor.
 
Üst Alt