- Katılım
- 22 Şubat 2011
- Mesajlar
- 9,107
- Tepkime puanı
- 81
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Türkistandan Şama kadar olan sahada bir din kardeşimin parmağına batan diken, benim parmağıma batmıştır; birinin ayağına çarpan taş, benim ayağımı acıtmıştır. Bir kalpte hüzün varsa, o kalp benim kalbimdir.1
[Bu ifâdeler; İslâmdaki kardeşlik hukûkunun, kâmil ruhlarda nasıl idrâk edildiğine dâir, müşahhas bir misaldir. Yine bu ifâdeler, şahsî menfaat hesaplarının ve dünyevî endişelerin dar hudutlarını aşarak, kendini ümmetin saâdet ve selâmetine vakfeden fedâkâr müminlerin gönül ufkunu sergilemektedir. Kendi varlık ve benliğinden geçerek, Allah ve Rasûlünde fânî olan sâlih kulların hâlet-i rûhiyesini dile getirmektedir. Yine bu ifâdeler;
Mümin kardeşinin derdiyle dertlenmeyen bizden değildir.2 hadîs-i şerîfinin hikmetiyle yoğrulmuş rakik kalplerin hissiyâtına tercümân olmaktadır.
Yaratandan ötürü yaratılanlara şefkat ve muhabbeti kendisinde bir tabiat-i asliye hâline getirmiş olan büyük velîlerden Hâce Ubeydullah Ahrâr Hazretlerini, bir gün şiddetli bir üşüme tutar. Ateş yakıp ısıtmaya çalışırlar, fakat nâfile. Hâce Hazretleri şiddetle titremeye devam eder.
Tam o esnâda Hazretin bir mürîdi, titreyerek kapıdan içeri girer. Mürîd, oraya gelirken içi soğuk suyla dolu bir hendeğe düşmüştür. Hemen onu kurulayıp ısıtırlar. O ısınınca, Hâce Hazretlerinin de üşümesi son bulur.
İşte mümin, imkânlarının ulaşabildiği her yerdeki din kardeşlerini kendisine zimmetli bilmeli, onların ıztırâbını sînesinde hissetmelidir. Zira en büyük rehberimiz olan Rasûlullah (s.a.)in örnek hayatı da, bu ahlâkın zirve tezâhürleriyle doludur. Nitekim O Rahmet Peygamberi, hayatı boyunca ümmetinin kurtuluşu için, nice ezâ ve cefâlara katlanmış, dertli gönülleri huzura kavuşturmadan, kendi gönlü aslâ huzur bulamamıştır.
Cerîr bin Abdullah (r.a.), şâhid olduğu bir hâdiseyi şöyle anlatır:
Bir gün erken vakitlerde Rasûlullah (s.a.)in huzûrunda idik. O esnâda Mudar Kabîlesinden, kılıçlarını kuşanmış, perişan bir topluluk çıkageldi. Gelenlerin üzerinde kaplan derisine benzeyen, alaca çizgili, basit bir aba vardı. Bu abayı delerek başlarından geçirmişlerdi. Fakat yoksulluktan, neredeyse çıplak vaziyetteydiler.
Onları bu derece fakir görünce Allah Rasûlünün üzüntüden yüzünün rengi değişti. Hemen evine girdi. Sonra da çıkıp Bilâle ezan okumasını emretti, o da okudu. Sonra Bilâl kāmet getirdi ve Efendimiz namaz kıldırdı. Akabinde bir hutbe îrâd ederek şu âyet-i kerîmeyi okudu:
«Ey insanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan, ondan zevcesini var eden ve ikisinden pek çok kadın ve erkek meydana getiren Rabbinize hürmetsizlikten sakının!.. Şüphesiz ki Allah, hepinizi görüp gözetmektedir.» (en-Nisâ, 1)
Sonra da şu âyet-i kerîmeyi okudu:
«Ey îmân edenler! Allahtan korkun, herkes yarın için ne hazırladığına baksın!..» (el-Haşr, 18)
Daha sonra:
«Her bir fert, altınından, gümüşünden, elbisesinden, bir ölçek bile olsa buğdayından, hurmasından sadaka versin. Hattâ yarım hurma bile olsa sadaka versin!» buyurdu.
(Rasûlullâhın üzüntüden yüzünün sararması, ashâba o kadar tesir etti ki) Ensârdan bir adam, ağırlığından dolayı neredeyse kaldırmaktan âciz kaldığı, hattâ kaldıramadığı bir torba getirdi. Ahâlî birbiri peşine sökün edip, sadaka vermek için sıraya girmişti. Sonunda yiyecek ve giyecekten iki yığın oluştuğunu gördüm. Baktım ki Rasûl-i Ekrem (s.a.) Efendimizin yüzü gülüyor, sanki altın gibi parlıyordu (Müslim, Zekât, 69)]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Allâhım! Eğer bütün dünyada Senin mahlûkâtına karşı benden daha şefkatli biri bulunursa, o vakit ben kendimden hayâ ederim!3
[Kâmil bir müminin kalbindeki Allah muhabbeti, bütün fânî muhabbetlerin üzerindedir. Bununla birlikte seven, sevdiğinin sevdiklerini de sevmek durumundadır. Yani bir kulda Allah muhabbeti kuvvetlendikçe, Cenâb-ı Hakka yakınlığı bulunan her şeyi de, yakınlık derecesi nisbetinde sevmeye başlar. Mecâzî muhabbetleri aşarak aşk-ı mutlaka erişen engin gönüllerde muhabbetin şümûlü -merkezinde Hâlık Teâlâ olmak üzere- yakın ve uzak bütün mahlûkâtı içine alacak şekilde, bir daire gibi sonsuza kadar genişler. Bu aşk, Yûnus Emre Hazretlerinin:
Yaratılanı hoş gör,
Yaratandan ötürü
mısrâlarında ifâde ettiği gibi, -Allah düşmanları hâriç- bütün yaratılanları, Yaratanı hürmetine, şefkat, merhamet ve muhabbetle kucaklayabilme ufku kazandırır. Artık o Hak âşıklarının elinden, dilinden, hâlinden ve kālinden, insanlar, hattâ hayvanlar ve nebatlar bile sadece iyilik, güzellik, hayır ve fayda görür.
Bunun içindir ki muhabbetullâhta zirveleşen kâmil müminlerin gönül iklimleri, içinde bütün mahlûkâtın huzur bulduğu, birer şefkat ve merhamet dergâhı mevkiindedir.]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
İlâhî! Bütün şartlar altında Senin ve Rasûlünün kölesi, müminlerin hizmetçisiyim!4
En büyük kerâmet; yorgunluk ve bezginlik hissetmeden Allâhın mahlûkâtına hizmet etmektir.5
[Kâmil bir îmânın ilk meyvesi merhamet, onun en bâriz tezâhürü de Allah rızâsı için mahlûkâta hizmettir.
Bütün varlıkların yaratıcısı ve sahibi Cenâb-ı Haktır. Allâhı seven, Onun mahlûkâtını da sever. Sevmek ise, içi boş bir sözden ibâret değildir. Gerçek bir muhabbet, sevdiğinin derdiyle dertlenip onu kendine zimmetli bilmek, onun uğrunda cân u gönülden fedâkârlık göstermek ve elindeki nîmetleri onunla seve seve paylaşabilmektir. Zahmet ve meşakkatlerle test edilmeyen, maddî-mânevî fedâkârlıklarla ispat edilmeyen bir muhabbetin gerçekliği veya derecesi meçhul kalır. Bu itibarla, Allah rızâsı için Onun mahlûkâtına yapılacak fedâkârâne hizmetler, Allah muhabbetinin en güzel bir fiilî ifâdesidir.
Cenâb-ı Hak Kurân-ı Kerîmde bizlere Ensâr ve Muhâcirleri örnek gösteriyor. Sahâbe-i kirâm, yaşadıkları zamanın zorlu şartlarında, aylarca süren meşakkatli yolculuklar yaparak, Allâhın dînine hizmet için, Çine, Semerkanda gitti. Kendilerine ne bir yorgunluk geldi, ne de bir bezginlik... Allah yolunda hizmet ettikçe Cenâb-ı Hak gönüllerine ayrı bir inşirah, genişlik, ferahlık, şevk ve huzur hâli ihsân eyledi. Yani ümmetin derdine dermân olma yolunda zahmetlere katlanıp hizmet ettikleri için, Cenâb-ı Hak onlara her iki cihanda rahmet, saâdet ve huzur bahşeyledi.
Farkında olsak da olmasak da aslında hepimizin aradığı, rûhumuzun böyle bir huzur ve sükûna kavuşmasıdır. Bu da, Hakka ibadet vecdiyle îfâ edilen hizmetlerle elde edilebilecek, derûnî bir hazinedir.
Hakîkaten Allah yolunda yapılan samimî hizmetlerde büyük bir sır vardır: Allah Teâlâ, dînine hizmet eden ve kullarının sıkıntılarıyla meşgul olan kimselerin şahsî sıkıntılarına kefil olur. Bütün meşguliyeti, şahsî menfaatinden ve kendi derdinden ibâret olan bencil ve egoist kimseleri ise, şahsî dertleriyle baş başa bırakır ]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Sabahleyin kalkan âlim ilminin, zâhid de zühdünün artmasını ister. Ebûl-Hasan ise, bir kardeşinin kalbine sevinç ve neşe verebilme derdindedir.6
[Bir kişi Rasûlullah (s.a.) Efendimize gelerek:
Yâ Rasûlâllah! İnsanların Allâha en sevgili olanı kimdir ve amellerin Allâha en sevgili olanı hangisidir? diye sormuştu.
Rasûlullah (s.a.) Efendimiz şöyle cevap verdi:
−İnsanların Allah Teâlâya en sevgili olanı, insanlara en faydalı olanıdır. Amellerin Allâha en sevgili olanı ise, bir müslümanın kalbine sürûr vermen, onu sevindirmen veya bir sıkıntısını defetmen veya borcunu ödeyivermen veya açlığını gidermendir. Şu muhakkak ki, bir kardeşimle onun ihtiyacını gidermek üzere yürümek, benim için, Medînedeki şu Mescidimde bir ay îtikâf yapmamdan daha sevimlidir
Kim kardeşiyle birlikte onun ihtiyacını görmek için yürür ve o ihtiyacı karşılarsa, Allah Teâlâ, insanların ayaklarının kaydığı gün, onun ayağını sâbit kılar. (Heysemî, VIII, 191)
Yine Peygamber Efendimiz (s.a.) şöyle buyurmuştur:
Allah bir kuluna hayır murâd ettiğinde, onu insanların ihtiyaçlarını karşılama yolunda istihdâm eder. (Süyûtî, II, 4/3924)
Unutmamak îcâb eder ki, kalpler nazargâh-ı ilâhîdir. Gönül alarak o ilâhî nazargâhı ihyâ edebilmek, Cenâb-ı Hakkın rahmet ve muhabbetine vesîledir. Öyle ki bâzen, Cenâb-ı Hakkın beraber olduğu kırık bir kalbi tesellî etmek, nice nâfile ibadetten daha fazîletli olur.
Yûnus Emre Hazretleri, bir gönlü ihyâ edebilmenin Allah katındaki yüce kıymetini ne güzel hulâsa eder:
Yûnus Emre der hoca,
Gerekse var bin hacca,
Hepisinden iyice,
Bir gönüle girmektir!
Şâh-ı Nakşibend Hazretleri de, gönülleri ihyâ hizmetinin Cenâb-ı Hakka yakınlıkta müstesnâ bir yeri bulunduğunu şöyle ifâde eder:
Hak dostları, halkın yükünü ve zahmetini, onların ahlâkını güzelleştirmek için çekerler. Hakkın nazarının bulunmadığı hiçbir kalp yoktur. O kalbin sahibi bu*nu ister bilsin, ister bilmesin! İşte ehlullah, bu sebeple halkın yükünü çekerler ki, gönül almaya muvaffak olsunlar da, o kalpteki nazar-ı ilâhîden kendilerine de feyz gelsin!7
Velhâsıl İslâm; nefsânî kaygıları aşarak ictimâîleş*eyi, diğergâmlığı, ümmetin dertleriyle dertlenmeyi, gönülleri huzura kavuşturacak hizmetlerde bulunmayı telkin eder. Din kardeşinin derdine derman olmanın, Allâhın rızâsını celbeden büyük bir ictimâî ibadet olduğunu hatırlatır. Bu itibarla bir mümin, huzur vereceği kalplerden yükselecek samimî duâlara muhtaç olduğunu, hiçbir zaman hatırından çıkarmamalıdır. Bu hakîkati, Mâruf-i Kerhî Hazretlerinin şu kıssası ne güzel ifâde eder:
Mâruf-i Kerhî Hazretlerinin nâfile oruç tuttuğu bir gün idi. İkindi vaktine yakın, pazardan geçerken bir sakanın (sucunun):
Bu sudan içene Allah rahmet ve bereketiyle muâmele eylesin! diye duâ ettiğini gördü ve icâbet edip sonradan kazâ etmek üzere orucunu bozdu.
Yanındakiler:
Efendim, orucunuzu niçin bozdunuz? dediler.
Mâruf Hazretleri:
Sakanın duâsındaki berekete nâil olmak istedim. buyurdu.
Vefâtından sonra kendisini rüyâda görüp:
Allah sana nasıl muâmele etti? diye sordular.
Sakanın o hâlisâne duâsı bereketiyle Rabbim beni bağışladı. Bana merhametiyle muâmele buyurdu. karşılığını verdi.]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Bir din kardeşini incitmeden sabahtan akşama çıkan bir mümin, o gün akşama kadar Rasûlullah (s.a.) Efendimiz ile beraber yaşamış gibidir. Eğer bir mümini incitirse Allah Teâlâ onun o günkü ibadetini kabûl etmez.8
[Âyet-i kerîmede buyrulur:
Andolsun size kendinizden öyle bir Peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya uğramanız Ona çok ağır gelir. O, size çok düşkün, müminlere karşı raûf ve rahîmdir (çok şefkatlidir, merhametlidir). (et-Tevbe, 128)
Görüldüğü üzere Cenâb-ı Hak, Kurân-ı Kerîmde Peygamber Efendimizin ümmetine karşı raûf ve rahîm yani çok müşfik ve merhametli olduğunu bildiriyor. Hakîkaten Rasûlullah (s.a.) Efendimiz, ümmetine çok düşkündü. Onların dertleriyle dertleniyor, onların sıkıntıya uğramasından derin bir ıztırap duyuyordu.
Dolayısıyla ârif gönüller nazarında ümmet-i Muhammedden birini incitmek, Rasûl-i Ekrem (s.a.) Efendimizi incitmek gibi ağır bir cürümdür.
Ayrıca hadîs-i şerîfte9 bildirildiği üzere, Rasû*lullah (s.a.) Efendimize vefâtından sonra da ümmetinin amelleri arz edilmektedir. Efendimiz (s.a.), gördüğü hayırlı ameller için sevinip hamd etmekte, günahlar içinse üzülüp Allahtan mağfiret dilemektedir. Bu sebeple Efendimizi üzmemek için Onun ümmetini incitmemek ve günahlardan uzak durmak elzemdir.
Bu hakîkatlerle gönlü yoğrulmuş ârif zâtlardan biri olan Hâce Muhammed Lûtfî (Alvarlı Efe) (r.aleyh) bir şiirinde şu güzel nasihatlerde bulunur:
Hazer kıl, kırma kalbin kimsenin cânını incitme!
Esîr-i gurbet-i nâlân olan insânı incitme!
Tarîk-ı aşkta bîçâre-i hicrânı incitme!
Sabır kıl her belâya, hâne-i Rahmânı incitme!
Felekte hâsılı insân isen, bir cânı incitme!
Günahkâr olma, Fahr-i Âlem-i Zîşânı incitme!..
Velhâsıl kâmil bir mümin, nazargâh-ı ilâhî olan bir gönlü, bile bile aslâ incitemez, hiç kimseye zarar veremez; bilâkis maddî ve mânevî bütün imkânlarıyla herkese ve her şeye faydalı olmaya gayret eder. Kimseye bâr olmaz, herkese yâr olmaya çalışır. Yani kimseye yük olmadığı gibi, insanların yükünü hafifletir, etrafına dâimâ huzur ve rahmet tevzî eder...]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
İlâhî! İnsanları incittiğim zaman, beni görür görmez yollarını değiştiriyorlar. (Sen ise Rabbim, ne kadar sonsuz bir merhamet sahibisin ki) Seni o kadar incittiğimiz hâlde, Sen yine de bizimle beraber*sin!10
[Cenâb-ı Hak, sonsuz rahmet, şefkat ve mağfireti sebebiyle, kullarının pek çok hatâ ve kusurlarını affeder. Onları isyana daldıkları anda helâk edebilecek kuvvet ve kudrete her zaman sahip olmasına rağmen, sayısız tevbe fırsatı lûtfedip ıslahları için mühlet verir. Yine Allah Teâlâ, Kurân-ı Kerîminde en çok, Rahmân, Rahîm, Settâr, Gaffâr gibi cemâlî sıfatlarını bildirerek, biz kullarına da bu ahlâk ile ahlâklanma telkininde bulunur.
Müminler olarak bizler de, gücümüz nisbetinde ilâhî ahlâktan hisse alarak Cenâb-ı Hakka yakın bir kul olmaya gayret etmeliyiz. En büyük örneğimiz ve rehberimiz olan Rasûlullah (s.a.) Efendimizin hayatı, bu hususta sayısız misallerle doludur:
Nitekim O Rahmet Peygamberi, kendisini taşlayan Tâiflilerin helâk olmaları için bedduâ etmek yerine, hidâyetle şereflenmeleri için duâ etmişti. Amcası Hazret-i Hamzayı şehîd eden Vahşîyi ve onu azmettiren Hindi dahî affetmişti. Muhtereme kızı Hazret-i Zeynebi hâmileyken mızrağıyla iterek devesinden düşüren, böylece onun, hem yavrusunu hem de bir müddet sonra hayatını kaybetmesine sebep olan azılı İslâm düşmanı Hebbâr bin Esvedi dahî, îmân ile huzûruna geldiğinde affetmişti. Yıllarca müslümanlara kan kusturan Mekkeli müşrikleri, kısas olarak kılıçtan geçirebilme gücüne sahip olduğu Mekke fethinde, umûmî bir af îlân etmişti. Bunun gibi af ve merhamet misalleri, sayılamayacak kadar çoktur.
Kendisini en çok Rahmân ve Rahîm esmâsıyla tanıtan Allâhın kulları olan bizler de, Rahmet Peygamberi Hazret-i Muhammed (s.a.)in ümmeti olarak, bu ilâhî ve nebevî ahlâkı yaşamaya gayret etmeli, Allah rızâsı için müsâmahakâr ve affedici olmalıyız. Şahsımıza yapılan hatâ ve kusurları sîneye çekip, öfkemizi yutmalıyız. Bunları Allah katından gelen birer imtihan bilip, sabır ve af fazîletlerini sergileyerek, Cenâb-ı Hakkın rızâsını kazanmaya çalışmalıyız.
Asr-ı saâdette yaşanan şu hâdise, bu hususta bizlere ne kadar da yüksek bir gönül ufku telkin etmektedir:
Hazret-i Ebû Bekir (r.a.), Mıstah isimli bir fakire devamlı olarak yardımda bulunuyordu. Kızı Hazret-i Âişeyi hedef alan İfk Hâdisesinde Mıstahın da iftirâcılar arasında yer aldığını görünce, bir daha ona ve âilesine iyilik yapmayacağına dâir yemin etti. Hazret-i Ebû Bekirin yardımı kesilince Mıstah ve âilesi perişan bir hâle düştü. Bunun üzerine şu âyet-i kerîmeler nâzil oldu:
İçinizden fazîletli ve servet sahibi kimseler, akrabâya, yoksullara, Allah yolunda hicret edenlere (mallarından) vermeyeceklerine dâir yemin etmesinler; affetsinler, bağışlayıp geçsinler. Allâhın sizi bağışlamasını arzulamaz mısınız? Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhametlidir. (en-Nûr, 22)
Yeminlerinizden dolayı Allâhı(n adını), iyilik etmenize, takvâ sahibi olmanıza ve insanların arasını düzeltmenize mânî kılmayın! Allah her şeyi işi*ten ve her şeyi bilendir. (el-Bakara, 224)
Bu âyet-i kerîmelerin nüzûlünden sonra Ebû Bekir (r.a.):
Ben elbette Allâhın beni bağışlamasını isterim! dedi. Ardından yemin keffâreti vererek, yapmış olduğu hayra devam etti. (Buhârî, Meğâzî, 34; Müslim, Tevbe, 56; Taberî, Tefsîr, II, 546)
Yine bir âyet-i kerîmede Cenâb-ı Hak:
O takvâ sahipleri ki, bollukta da darlıkta da Allah için harcarlar; öfkelerini yutarlar ve insanları affederler. Allah da muhsinleri (güzel davranışta bulunan ihsan sahiplerini) sever. (Âl-i İmrân, 134) buyuruyor.
Demek ki Allâhın kullarını affede affede, ilâhî affa lâyık hâle gelmemiz îcâb ediyor. Bunun için de, hiç kimseyi incitmemeli, bizi incitenlerden de -Allâhın rızâsını umarak- incinmemeye gayret göstermeliyiz.
Hak dostlarından Mahmud Sâmi Ramazanoğlu Hazretlerinin gençlik yıllarında mânevî tahsile yönelmesine vesîle olan şu hâdise, ne kadar hikmetlidir:
Sâmi Efendi Hazretleri, Dârul-Fünûnun Hukuk Fakültesini pek yüksek bir dereceyle bitirmiş, artık memleketi Adanaya dönmeyi düşünürken, bir gün Bayezid meydanında bir Allah dostuyla karşılaşır. Sâmi Efendinin güzel hâlini pek beğenen bu zât, kısa bir tanışma faslının ardından:
Sizi yeni bir tahsile başlatmama müsâade eder misiniz? der ve onu Koca Mustafa Paşa semtinde bulunan Kelâmî Dergâhına götürür. Yolda hasbihâl ederken o Allah dostu, Sâmi Efendiye der ki:
Evlâdım! Senin bu zâirî tahsilin kâfî değil! Sana, kişiyi iki cihan saâdetine kavuşturacak esas tahsili tavsiye edeyim. Bu yeni başlayacağınız irfan mektebinin ilk dersi, kimseyi İNCİTMEMEKtir; son dersi de aslâ İNCİNMEMEK... Yani Hâlıkın şefkat nazarıyla mahlûkâta bakış tarzı kazanarak -her ne hâl olursa olsun- hiç kimseye kırılmamak! Affedebilme olgunluğunun zirvesine erebilmek...]
Cenâb-ı Hak, bu mânevî olgunluktan gönüllerimize hisseler lûtfeylesin. Yaratandan ötürü yaratılanlara şefkat, merhamet, muhabbet ve hizmeti, gönüllerimizin huzur ve saâdet hazinesi kılsın.
Âmîn!..
Dipnotlar : 1) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 604. 2) Hâkim, IV, 352; Heysemî, I, 87. 3) Ebûl-Hasan Harakānî, Nûrul-Ulûm, s. 247. 4) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 616. 5) Nâme-i Dânişverân-ı Nâsırî, I, 297. 6) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 611. 7) Salâhaddîn bin Mübârek el-Buhârî, Enîsüt-Tâlibîn, s. 100. 8) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 628. 9) Bkz. Heysemî, IX, 24. 10)Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 616.
Türkistandan Şama kadar olan sahada bir din kardeşimin parmağına batan diken, benim parmağıma batmıştır; birinin ayağına çarpan taş, benim ayağımı acıtmıştır. Bir kalpte hüzün varsa, o kalp benim kalbimdir.1
[Bu ifâdeler; İslâmdaki kardeşlik hukûkunun, kâmil ruhlarda nasıl idrâk edildiğine dâir, müşahhas bir misaldir. Yine bu ifâdeler, şahsî menfaat hesaplarının ve dünyevî endişelerin dar hudutlarını aşarak, kendini ümmetin saâdet ve selâmetine vakfeden fedâkâr müminlerin gönül ufkunu sergilemektedir. Kendi varlık ve benliğinden geçerek, Allah ve Rasûlünde fânî olan sâlih kulların hâlet-i rûhiyesini dile getirmektedir. Yine bu ifâdeler;
Mümin kardeşinin derdiyle dertlenmeyen bizden değildir.2 hadîs-i şerîfinin hikmetiyle yoğrulmuş rakik kalplerin hissiyâtına tercümân olmaktadır.
Yaratandan ötürü yaratılanlara şefkat ve muhabbeti kendisinde bir tabiat-i asliye hâline getirmiş olan büyük velîlerden Hâce Ubeydullah Ahrâr Hazretlerini, bir gün şiddetli bir üşüme tutar. Ateş yakıp ısıtmaya çalışırlar, fakat nâfile. Hâce Hazretleri şiddetle titremeye devam eder.
Tam o esnâda Hazretin bir mürîdi, titreyerek kapıdan içeri girer. Mürîd, oraya gelirken içi soğuk suyla dolu bir hendeğe düşmüştür. Hemen onu kurulayıp ısıtırlar. O ısınınca, Hâce Hazretlerinin de üşümesi son bulur.
İşte mümin, imkânlarının ulaşabildiği her yerdeki din kardeşlerini kendisine zimmetli bilmeli, onların ıztırâbını sînesinde hissetmelidir. Zira en büyük rehberimiz olan Rasûlullah (s.a.)in örnek hayatı da, bu ahlâkın zirve tezâhürleriyle doludur. Nitekim O Rahmet Peygamberi, hayatı boyunca ümmetinin kurtuluşu için, nice ezâ ve cefâlara katlanmış, dertli gönülleri huzura kavuşturmadan, kendi gönlü aslâ huzur bulamamıştır.
Cerîr bin Abdullah (r.a.), şâhid olduğu bir hâdiseyi şöyle anlatır:
Bir gün erken vakitlerde Rasûlullah (s.a.)in huzûrunda idik. O esnâda Mudar Kabîlesinden, kılıçlarını kuşanmış, perişan bir topluluk çıkageldi. Gelenlerin üzerinde kaplan derisine benzeyen, alaca çizgili, basit bir aba vardı. Bu abayı delerek başlarından geçirmişlerdi. Fakat yoksulluktan, neredeyse çıplak vaziyetteydiler.
Onları bu derece fakir görünce Allah Rasûlünün üzüntüden yüzünün rengi değişti. Hemen evine girdi. Sonra da çıkıp Bilâle ezan okumasını emretti, o da okudu. Sonra Bilâl kāmet getirdi ve Efendimiz namaz kıldırdı. Akabinde bir hutbe îrâd ederek şu âyet-i kerîmeyi okudu:
«Ey insanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan, ondan zevcesini var eden ve ikisinden pek çok kadın ve erkek meydana getiren Rabbinize hürmetsizlikten sakının!.. Şüphesiz ki Allah, hepinizi görüp gözetmektedir.» (en-Nisâ, 1)
Sonra da şu âyet-i kerîmeyi okudu:
«Ey îmân edenler! Allahtan korkun, herkes yarın için ne hazırladığına baksın!..» (el-Haşr, 18)
Daha sonra:
«Her bir fert, altınından, gümüşünden, elbisesinden, bir ölçek bile olsa buğdayından, hurmasından sadaka versin. Hattâ yarım hurma bile olsa sadaka versin!» buyurdu.
(Rasûlullâhın üzüntüden yüzünün sararması, ashâba o kadar tesir etti ki) Ensârdan bir adam, ağırlığından dolayı neredeyse kaldırmaktan âciz kaldığı, hattâ kaldıramadığı bir torba getirdi. Ahâlî birbiri peşine sökün edip, sadaka vermek için sıraya girmişti. Sonunda yiyecek ve giyecekten iki yığın oluştuğunu gördüm. Baktım ki Rasûl-i Ekrem (s.a.) Efendimizin yüzü gülüyor, sanki altın gibi parlıyordu (Müslim, Zekât, 69)]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Allâhım! Eğer bütün dünyada Senin mahlûkâtına karşı benden daha şefkatli biri bulunursa, o vakit ben kendimden hayâ ederim!3
[Kâmil bir müminin kalbindeki Allah muhabbeti, bütün fânî muhabbetlerin üzerindedir. Bununla birlikte seven, sevdiğinin sevdiklerini de sevmek durumundadır. Yani bir kulda Allah muhabbeti kuvvetlendikçe, Cenâb-ı Hakka yakınlığı bulunan her şeyi de, yakınlık derecesi nisbetinde sevmeye başlar. Mecâzî muhabbetleri aşarak aşk-ı mutlaka erişen engin gönüllerde muhabbetin şümûlü -merkezinde Hâlık Teâlâ olmak üzere- yakın ve uzak bütün mahlûkâtı içine alacak şekilde, bir daire gibi sonsuza kadar genişler. Bu aşk, Yûnus Emre Hazretlerinin:
Yaratılanı hoş gör,
Yaratandan ötürü
mısrâlarında ifâde ettiği gibi, -Allah düşmanları hâriç- bütün yaratılanları, Yaratanı hürmetine, şefkat, merhamet ve muhabbetle kucaklayabilme ufku kazandırır. Artık o Hak âşıklarının elinden, dilinden, hâlinden ve kālinden, insanlar, hattâ hayvanlar ve nebatlar bile sadece iyilik, güzellik, hayır ve fayda görür.
Bunun içindir ki muhabbetullâhta zirveleşen kâmil müminlerin gönül iklimleri, içinde bütün mahlûkâtın huzur bulduğu, birer şefkat ve merhamet dergâhı mevkiindedir.]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
İlâhî! Bütün şartlar altında Senin ve Rasûlünün kölesi, müminlerin hizmetçisiyim!4
En büyük kerâmet; yorgunluk ve bezginlik hissetmeden Allâhın mahlûkâtına hizmet etmektir.5
[Kâmil bir îmânın ilk meyvesi merhamet, onun en bâriz tezâhürü de Allah rızâsı için mahlûkâta hizmettir.
Bütün varlıkların yaratıcısı ve sahibi Cenâb-ı Haktır. Allâhı seven, Onun mahlûkâtını da sever. Sevmek ise, içi boş bir sözden ibâret değildir. Gerçek bir muhabbet, sevdiğinin derdiyle dertlenip onu kendine zimmetli bilmek, onun uğrunda cân u gönülden fedâkârlık göstermek ve elindeki nîmetleri onunla seve seve paylaşabilmektir. Zahmet ve meşakkatlerle test edilmeyen, maddî-mânevî fedâkârlıklarla ispat edilmeyen bir muhabbetin gerçekliği veya derecesi meçhul kalır. Bu itibarla, Allah rızâsı için Onun mahlûkâtına yapılacak fedâkârâne hizmetler, Allah muhabbetinin en güzel bir fiilî ifâdesidir.
Cenâb-ı Hak Kurân-ı Kerîmde bizlere Ensâr ve Muhâcirleri örnek gösteriyor. Sahâbe-i kirâm, yaşadıkları zamanın zorlu şartlarında, aylarca süren meşakkatli yolculuklar yaparak, Allâhın dînine hizmet için, Çine, Semerkanda gitti. Kendilerine ne bir yorgunluk geldi, ne de bir bezginlik... Allah yolunda hizmet ettikçe Cenâb-ı Hak gönüllerine ayrı bir inşirah, genişlik, ferahlık, şevk ve huzur hâli ihsân eyledi. Yani ümmetin derdine dermân olma yolunda zahmetlere katlanıp hizmet ettikleri için, Cenâb-ı Hak onlara her iki cihanda rahmet, saâdet ve huzur bahşeyledi.
Farkında olsak da olmasak da aslında hepimizin aradığı, rûhumuzun böyle bir huzur ve sükûna kavuşmasıdır. Bu da, Hakka ibadet vecdiyle îfâ edilen hizmetlerle elde edilebilecek, derûnî bir hazinedir.
Hakîkaten Allah yolunda yapılan samimî hizmetlerde büyük bir sır vardır: Allah Teâlâ, dînine hizmet eden ve kullarının sıkıntılarıyla meşgul olan kimselerin şahsî sıkıntılarına kefil olur. Bütün meşguliyeti, şahsî menfaatinden ve kendi derdinden ibâret olan bencil ve egoist kimseleri ise, şahsî dertleriyle baş başa bırakır ]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Sabahleyin kalkan âlim ilminin, zâhid de zühdünün artmasını ister. Ebûl-Hasan ise, bir kardeşinin kalbine sevinç ve neşe verebilme derdindedir.6
[Bir kişi Rasûlullah (s.a.) Efendimize gelerek:
Yâ Rasûlâllah! İnsanların Allâha en sevgili olanı kimdir ve amellerin Allâha en sevgili olanı hangisidir? diye sormuştu.
Rasûlullah (s.a.) Efendimiz şöyle cevap verdi:
−İnsanların Allah Teâlâya en sevgili olanı, insanlara en faydalı olanıdır. Amellerin Allâha en sevgili olanı ise, bir müslümanın kalbine sürûr vermen, onu sevindirmen veya bir sıkıntısını defetmen veya borcunu ödeyivermen veya açlığını gidermendir. Şu muhakkak ki, bir kardeşimle onun ihtiyacını gidermek üzere yürümek, benim için, Medînedeki şu Mescidimde bir ay îtikâf yapmamdan daha sevimlidir
Kim kardeşiyle birlikte onun ihtiyacını görmek için yürür ve o ihtiyacı karşılarsa, Allah Teâlâ, insanların ayaklarının kaydığı gün, onun ayağını sâbit kılar. (Heysemî, VIII, 191)
Yine Peygamber Efendimiz (s.a.) şöyle buyurmuştur:
Allah bir kuluna hayır murâd ettiğinde, onu insanların ihtiyaçlarını karşılama yolunda istihdâm eder. (Süyûtî, II, 4/3924)
Unutmamak îcâb eder ki, kalpler nazargâh-ı ilâhîdir. Gönül alarak o ilâhî nazargâhı ihyâ edebilmek, Cenâb-ı Hakkın rahmet ve muhabbetine vesîledir. Öyle ki bâzen, Cenâb-ı Hakkın beraber olduğu kırık bir kalbi tesellî etmek, nice nâfile ibadetten daha fazîletli olur.
Yûnus Emre Hazretleri, bir gönlü ihyâ edebilmenin Allah katındaki yüce kıymetini ne güzel hulâsa eder:
Yûnus Emre der hoca,
Gerekse var bin hacca,
Hepisinden iyice,
Bir gönüle girmektir!
Şâh-ı Nakşibend Hazretleri de, gönülleri ihyâ hizmetinin Cenâb-ı Hakka yakınlıkta müstesnâ bir yeri bulunduğunu şöyle ifâde eder:
Hak dostları, halkın yükünü ve zahmetini, onların ahlâkını güzelleştirmek için çekerler. Hakkın nazarının bulunmadığı hiçbir kalp yoktur. O kalbin sahibi bu*nu ister bilsin, ister bilmesin! İşte ehlullah, bu sebeple halkın yükünü çekerler ki, gönül almaya muvaffak olsunlar da, o kalpteki nazar-ı ilâhîden kendilerine de feyz gelsin!7
Velhâsıl İslâm; nefsânî kaygıları aşarak ictimâîleş*eyi, diğergâmlığı, ümmetin dertleriyle dertlenmeyi, gönülleri huzura kavuşturacak hizmetlerde bulunmayı telkin eder. Din kardeşinin derdine derman olmanın, Allâhın rızâsını celbeden büyük bir ictimâî ibadet olduğunu hatırlatır. Bu itibarla bir mümin, huzur vereceği kalplerden yükselecek samimî duâlara muhtaç olduğunu, hiçbir zaman hatırından çıkarmamalıdır. Bu hakîkati, Mâruf-i Kerhî Hazretlerinin şu kıssası ne güzel ifâde eder:
Mâruf-i Kerhî Hazretlerinin nâfile oruç tuttuğu bir gün idi. İkindi vaktine yakın, pazardan geçerken bir sakanın (sucunun):
Bu sudan içene Allah rahmet ve bereketiyle muâmele eylesin! diye duâ ettiğini gördü ve icâbet edip sonradan kazâ etmek üzere orucunu bozdu.
Yanındakiler:
Efendim, orucunuzu niçin bozdunuz? dediler.
Mâruf Hazretleri:
Sakanın duâsındaki berekete nâil olmak istedim. buyurdu.
Vefâtından sonra kendisini rüyâda görüp:
Allah sana nasıl muâmele etti? diye sordular.
Sakanın o hâlisâne duâsı bereketiyle Rabbim beni bağışladı. Bana merhametiyle muâmele buyurdu. karşılığını verdi.]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
Bir din kardeşini incitmeden sabahtan akşama çıkan bir mümin, o gün akşama kadar Rasûlullah (s.a.) Efendimiz ile beraber yaşamış gibidir. Eğer bir mümini incitirse Allah Teâlâ onun o günkü ibadetini kabûl etmez.8
[Âyet-i kerîmede buyrulur:
Andolsun size kendinizden öyle bir Peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya uğramanız Ona çok ağır gelir. O, size çok düşkün, müminlere karşı raûf ve rahîmdir (çok şefkatlidir, merhametlidir). (et-Tevbe, 128)
Görüldüğü üzere Cenâb-ı Hak, Kurân-ı Kerîmde Peygamber Efendimizin ümmetine karşı raûf ve rahîm yani çok müşfik ve merhametli olduğunu bildiriyor. Hakîkaten Rasûlullah (s.a.) Efendimiz, ümmetine çok düşkündü. Onların dertleriyle dertleniyor, onların sıkıntıya uğramasından derin bir ıztırap duyuyordu.
Dolayısıyla ârif gönüller nazarında ümmet-i Muhammedden birini incitmek, Rasûl-i Ekrem (s.a.) Efendimizi incitmek gibi ağır bir cürümdür.
Ayrıca hadîs-i şerîfte9 bildirildiği üzere, Rasû*lullah (s.a.) Efendimize vefâtından sonra da ümmetinin amelleri arz edilmektedir. Efendimiz (s.a.), gördüğü hayırlı ameller için sevinip hamd etmekte, günahlar içinse üzülüp Allahtan mağfiret dilemektedir. Bu sebeple Efendimizi üzmemek için Onun ümmetini incitmemek ve günahlardan uzak durmak elzemdir.
Bu hakîkatlerle gönlü yoğrulmuş ârif zâtlardan biri olan Hâce Muhammed Lûtfî (Alvarlı Efe) (r.aleyh) bir şiirinde şu güzel nasihatlerde bulunur:
Hazer kıl, kırma kalbin kimsenin cânını incitme!
Esîr-i gurbet-i nâlân olan insânı incitme!
Tarîk-ı aşkta bîçâre-i hicrânı incitme!
Sabır kıl her belâya, hâne-i Rahmânı incitme!
Felekte hâsılı insân isen, bir cânı incitme!
Günahkâr olma, Fahr-i Âlem-i Zîşânı incitme!..
Velhâsıl kâmil bir mümin, nazargâh-ı ilâhî olan bir gönlü, bile bile aslâ incitemez, hiç kimseye zarar veremez; bilâkis maddî ve mânevî bütün imkânlarıyla herkese ve her şeye faydalı olmaya gayret eder. Kimseye bâr olmaz, herkese yâr olmaya çalışır. Yani kimseye yük olmadığı gibi, insanların yükünü hafifletir, etrafına dâimâ huzur ve rahmet tevzî eder...]
Ebûl-Hasan Harakānî Hazretleri buyurur:
İlâhî! İnsanları incittiğim zaman, beni görür görmez yollarını değiştiriyorlar. (Sen ise Rabbim, ne kadar sonsuz bir merhamet sahibisin ki) Seni o kadar incittiğimiz hâlde, Sen yine de bizimle beraber*sin!10
[Cenâb-ı Hak, sonsuz rahmet, şefkat ve mağfireti sebebiyle, kullarının pek çok hatâ ve kusurlarını affeder. Onları isyana daldıkları anda helâk edebilecek kuvvet ve kudrete her zaman sahip olmasına rağmen, sayısız tevbe fırsatı lûtfedip ıslahları için mühlet verir. Yine Allah Teâlâ, Kurân-ı Kerîminde en çok, Rahmân, Rahîm, Settâr, Gaffâr gibi cemâlî sıfatlarını bildirerek, biz kullarına da bu ahlâk ile ahlâklanma telkininde bulunur.
Müminler olarak bizler de, gücümüz nisbetinde ilâhî ahlâktan hisse alarak Cenâb-ı Hakka yakın bir kul olmaya gayret etmeliyiz. En büyük örneğimiz ve rehberimiz olan Rasûlullah (s.a.) Efendimizin hayatı, bu hususta sayısız misallerle doludur:
Nitekim O Rahmet Peygamberi, kendisini taşlayan Tâiflilerin helâk olmaları için bedduâ etmek yerine, hidâyetle şereflenmeleri için duâ etmişti. Amcası Hazret-i Hamzayı şehîd eden Vahşîyi ve onu azmettiren Hindi dahî affetmişti. Muhtereme kızı Hazret-i Zeynebi hâmileyken mızrağıyla iterek devesinden düşüren, böylece onun, hem yavrusunu hem de bir müddet sonra hayatını kaybetmesine sebep olan azılı İslâm düşmanı Hebbâr bin Esvedi dahî, îmân ile huzûruna geldiğinde affetmişti. Yıllarca müslümanlara kan kusturan Mekkeli müşrikleri, kısas olarak kılıçtan geçirebilme gücüne sahip olduğu Mekke fethinde, umûmî bir af îlân etmişti. Bunun gibi af ve merhamet misalleri, sayılamayacak kadar çoktur.
Kendisini en çok Rahmân ve Rahîm esmâsıyla tanıtan Allâhın kulları olan bizler de, Rahmet Peygamberi Hazret-i Muhammed (s.a.)in ümmeti olarak, bu ilâhî ve nebevî ahlâkı yaşamaya gayret etmeli, Allah rızâsı için müsâmahakâr ve affedici olmalıyız. Şahsımıza yapılan hatâ ve kusurları sîneye çekip, öfkemizi yutmalıyız. Bunları Allah katından gelen birer imtihan bilip, sabır ve af fazîletlerini sergileyerek, Cenâb-ı Hakkın rızâsını kazanmaya çalışmalıyız.
Asr-ı saâdette yaşanan şu hâdise, bu hususta bizlere ne kadar da yüksek bir gönül ufku telkin etmektedir:
Hazret-i Ebû Bekir (r.a.), Mıstah isimli bir fakire devamlı olarak yardımda bulunuyordu. Kızı Hazret-i Âişeyi hedef alan İfk Hâdisesinde Mıstahın da iftirâcılar arasında yer aldığını görünce, bir daha ona ve âilesine iyilik yapmayacağına dâir yemin etti. Hazret-i Ebû Bekirin yardımı kesilince Mıstah ve âilesi perişan bir hâle düştü. Bunun üzerine şu âyet-i kerîmeler nâzil oldu:
İçinizden fazîletli ve servet sahibi kimseler, akrabâya, yoksullara, Allah yolunda hicret edenlere (mallarından) vermeyeceklerine dâir yemin etmesinler; affetsinler, bağışlayıp geçsinler. Allâhın sizi bağışlamasını arzulamaz mısınız? Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhametlidir. (en-Nûr, 22)
Yeminlerinizden dolayı Allâhı(n adını), iyilik etmenize, takvâ sahibi olmanıza ve insanların arasını düzeltmenize mânî kılmayın! Allah her şeyi işi*ten ve her şeyi bilendir. (el-Bakara, 224)
Bu âyet-i kerîmelerin nüzûlünden sonra Ebû Bekir (r.a.):
Ben elbette Allâhın beni bağışlamasını isterim! dedi. Ardından yemin keffâreti vererek, yapmış olduğu hayra devam etti. (Buhârî, Meğâzî, 34; Müslim, Tevbe, 56; Taberî, Tefsîr, II, 546)
Yine bir âyet-i kerîmede Cenâb-ı Hak:
O takvâ sahipleri ki, bollukta da darlıkta da Allah için harcarlar; öfkelerini yutarlar ve insanları affederler. Allah da muhsinleri (güzel davranışta bulunan ihsan sahiplerini) sever. (Âl-i İmrân, 134) buyuruyor.
Demek ki Allâhın kullarını affede affede, ilâhî affa lâyık hâle gelmemiz îcâb ediyor. Bunun için de, hiç kimseyi incitmemeli, bizi incitenlerden de -Allâhın rızâsını umarak- incinmemeye gayret göstermeliyiz.
Hak dostlarından Mahmud Sâmi Ramazanoğlu Hazretlerinin gençlik yıllarında mânevî tahsile yönelmesine vesîle olan şu hâdise, ne kadar hikmetlidir:
Sâmi Efendi Hazretleri, Dârul-Fünûnun Hukuk Fakültesini pek yüksek bir dereceyle bitirmiş, artık memleketi Adanaya dönmeyi düşünürken, bir gün Bayezid meydanında bir Allah dostuyla karşılaşır. Sâmi Efendinin güzel hâlini pek beğenen bu zât, kısa bir tanışma faslının ardından:
Sizi yeni bir tahsile başlatmama müsâade eder misiniz? der ve onu Koca Mustafa Paşa semtinde bulunan Kelâmî Dergâhına götürür. Yolda hasbihâl ederken o Allah dostu, Sâmi Efendiye der ki:
Evlâdım! Senin bu zâirî tahsilin kâfî değil! Sana, kişiyi iki cihan saâdetine kavuşturacak esas tahsili tavsiye edeyim. Bu yeni başlayacağınız irfan mektebinin ilk dersi, kimseyi İNCİTMEMEKtir; son dersi de aslâ İNCİNMEMEK... Yani Hâlıkın şefkat nazarıyla mahlûkâta bakış tarzı kazanarak -her ne hâl olursa olsun- hiç kimseye kırılmamak! Affedebilme olgunluğunun zirvesine erebilmek...]
Cenâb-ı Hak, bu mânevî olgunluktan gönüllerimize hisseler lûtfeylesin. Yaratandan ötürü yaratılanlara şefkat, merhamet, muhabbet ve hizmeti, gönüllerimizin huzur ve saâdet hazinesi kılsın.
Âmîn!..
Dipnotlar : 1) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 604. 2) Hâkim, IV, 352; Heysemî, I, 87. 3) Ebûl-Hasan Harakānî, Nûrul-Ulûm, s. 247. 4) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 616. 5) Nâme-i Dânişverân-ı Nâsırî, I, 297. 6) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 611. 7) Salâhaddîn bin Mübârek el-Buhârî, Enîsüt-Tâlibîn, s. 100. 8) Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 628. 9) Bkz. Heysemî, IX, 24. 10)Attâr, Tezkiretül-Evliyâ, s. 616.
Şubat 2013 Altınoluk Dergisi