Bediüzzaman Nefsin Islahının Gerekliliğini Anlatıyor

YaRaLiyiM

Başarılı Kardeşimiz
Üyemiz
Katılım
4 Haziran 2011
Mesajlar
162
Tepkime puanı
1
Bediuzzaman2.jpg


"Evet ey insan! Sen, nebati cismaniyetin cihetiyle ve hayvani nefsin itibariyle, sağır bir cüz, hakir bir cüz'i, fakir bir mahluk, zaif bir hayvansın ki; bütün dehşetli mevcudat-ı seyyalenin dalgaları içinde çalkalanıp gidiyorsun. Fakat muhabbet-i ilahiyyenin ziyasını tezammun eden imanın nuriyle münevver olan İslamiyetin terbiyesiyle tekemmül edip; insaniyet cihetinde, abdiyetin içinde bir sultansın ve cüz'iyetin içinde bir küllisin, küçüklüğün içinde bir alemsin ve hakaretin içinde öyle makamın büyük ve daire-i nezaretin geniş bir nazarsın ki, diyebilirsin: Benim Rabb-ı Rahimim, dünyayı bana bir hane yaptı. Ay ve güneşi, o haneme bir lamba: ve baharı, bir deste gül ve yazı, bir sofra-i ni'met; ve hayvanı, bana hizmetkar yaptı. Ve nebatatı, o hanemin zinetli levazımatı yapmıştır." (Sözler, s.305)
Nefis insanın içinde daima kötülüğü emreden ve Allah (c.c.)'a düşman olan bir sestir. Ve Kur'an-ı Kerim'de bildirilen Hz. Yusuf'un ifadesiyle "var gücüyle" kötülüğü emretmektedir. Bu nedenle dinde nefsin ıslahı çok önemlidir. Nefis, Allah (c.c.)'tan daima razı olmuş ve kendisinden de daima Rabbinin razı olduğu bir hale gelmelidir. Bunun için de elbette nefsin eğitime tabi tutulması gerekmektedir. Nitekim insan İslamı yaşamaya başladığı andan itibaren de bu eğitim başlamaktadır.


Kur'an-ı Kerim nefsi tüm özellikleri ile tanıtmıştır. Nefsin sınır tanımaz bir fücuru olduğunu, bencil tutkulara her zaman hazır olduğunu, haset, kin, hırs gibi kötü duyguların hepsini barındırdığını ve teşvik ettiğini de anlatmaktadır. Bu nedenle kişinin nefsine uymaması için öncelikle onu iyi tanıması gerekmektedir. Allah (c.c.)'ın rızasına uygun olmayacak bir tavırdan sakınmak için onu da tamamen kontrolü altına almalıdır. Nefsin kontrol altına alınmasında en büyük yardımcı vicdandır. Vicdan nefsin olumsuz teşvikine karşılık daima hakka davet eden bir sestir. Bu sese sürekli olarak uyulduğunda nefsin teşviklerini tamamen bastırmak ve Allah (c.c.)'ın rızasını seçmek çok kolay olacaktır. Bütün müminler nefislerini eğiterek daima vicdanlarının sesini dinleyerek çok güzel bir ahlak elde ederler. Bu cennet ahlakıdır.


Küfür ise, nefsinin esiri olmuştur. Onu eğiteceği halde onun peşinde sürüklenir. Ve bu nedenle de hayvandan bile aşağı konuma geçer

 
Üst Alt