Aziz Bir Gıda Ekmek...

hacı anne

Süper Kardeşimiz
Üyemiz
Mesajlar
1,045

Aziz Bir Gıda Ekmek...


Ekmek; hazırlanışı, kıvamı, pişirilmesi ve lezzetiyle coğrafya ve kültüre göre farklılıklar arz eden vazgeçilmez bir gıdadır. Her milletin ekmeği, kendine has bir hususiyet gösterir. Ekmek, kullanılan unun cinsine göre, ‘ak ekmek’, ‘kara ekmek’, ‘mısır ekmeği’; pişirildikleri yere göre, ‘fırın ekmeği’, ‘tandır ekmeği’, ‘külde, korda veya sacda pişen ekmekler’ şeklinde isimlendirilir. Ayrıca ekmek, mayalı olup olmamasına, yağ, yumurta, et, peynir, çeşitli sebze ve otlar ihtiva edip etmemesine göre de adlandırılır. Ekmek, Çorum’da ‘pıtpıt’, Artvin’de ‘kakala’, Kastamonu’da ‘göbüt’, Kars’ta ‘kalın’, Konya’da ‘gömeç’ gibi mahallî olarak da değişik isimler almıştır. Son yıllarda kepekli, soyalı, meyveli, sebzeli, patatesli, ayçiçekli, zeytinli, cevizli ekmeklerin tüketimi de yaygınlaşmıştır.

Günümüzde birçok faydası yeni yeni keşfedilen kepekli ekmek, lifli yapısı, zengin muhtevası ve doygunluk hissi vermesi gibi hususiyetleri dolayısıyla diyet yiyecekleri arasında başköşeye oturmuştur. Aslında kepekli ekmeğin taşıdığı besin hususiyeti geçmişten beri biliniyordu; en azından kaynaklarımızda mevcuttu. Çünkü İki Cihan Serveri (sas) bu meseleyi çok ciddiye almış ve kepekli ekmeğe dâir değeri bugün daha iyi anlaşılan tavsiyelerde bulunmuştur. Efendimiz (sas) bir gün çok sevdiği ve değer verdiği halası Ümmü Eymen’i (r.anhâ) ziyarete gitmişlerdir. Efendimiz’in (sas) teşriflerinden mesrur olan Ümmü Eymen (r.anhâ), o günün şartlarında azîz bir misafire sunulacak en güzel ikram olarak düşündüğü elenmiş undan ekmek pişirmek istemiştir. Efendimiz (sas): “Bu nedir?” diye sorduğunda, Ümmü Eymen (r.anhâ) durumu izah etmiş ve: “Ben ondan Sizin için bir ekmek yapmak arzu ettim yâ Resulallah (sas).” demiştir. Peygamberimiz (sas), asırları aşan o engin beyanıyla: “Şu eleyip ayırdığın kepeği yeniden una kat ve sonra yoğur (ekmek yap)!” buyurarak, undan kepeğin ayrılmaması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Günümüzde yapılan araştırmalar bu Nebevî tavsiyeyi destekler mahiyettedir. Tam buğday unundan yapılan ekmeğin vitamin ve mineral miktarı, beyaz undan yapılan ekmeğe göre daha yüksektir. Ayrıca kepek ekmeğinin posası fazla, kalorisi de düşüktür (1 dilim beyaz ekmekte 28 gr, 70–100 kaloriye; 1 dilim kepekli ekmekte 28 gr, 55–60 kaloriye karşılık gelir). Kepekli ekmeğin rafine edilmiş beyaz una kepek eklenmesiyle elde edildiği, tam buğday ekmeğinin tabiî yapısında ise, kepek bulunduğu göz ardı edilmemelidir. Kepek eksikliği, özellikle pekliğe (kabızlığa), bağırsak duvarlarında keseciklerin meydana gelmesine ve kalın bağırsak hastalıklarına yol açtığı gibi, safra taşının, damar sertliğinin, diş çürümesinin, basurun, şeker hastalığının ortaya çıkmasını da tetikler, ayrıca şişmanlığa sebep olur. Esas yapısı selüloz, hemiselüloz ve lignin olan posa, sindirim devresinde enzimler tarafından sindirilemez ve belirli bir hacim meydana getirerek bağırsaklarda hareketi sağlar. Böylece, besinlerden ve vücudun kendi salgılarından oluşan artık maddeler, zararlı maddelere dönüşmeden vücuttan atılır.

Şeker hastalığının kontrolünde, kan lipitlerinin düşürülmesinde fayda sağladığından, kepekli ekmeğin gerekli miktarda yenilmesi tavsiye edilir. Ekmekle alâkalı az bilinen hususlardan biri de, buğday kabuğunun insanın zihnî ve fizikî performansına olan tesiridir. Ekmek ve meyve ile beslenen işçilerin, günün ilerleyen saatlerinde performanslarının daha yüksek olduğu, kanlarındaki şeker seviyesinin daha uzun süre devam ettiği yapılan araştırmalarla ispatlanmıştır
 

hacı anne

Süper Kardeşimiz
Üyemiz
Mesajlar
1,045
EcmainnAllah Razı Olsun Krd
 
Üst Alt