Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Alak süresi
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="aldemira" data-source="post: 50050" data-attributes="member: 2569"><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">1-</span></span></strong></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'HASENAT'">ٖ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">ى خَلَقَ</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">İkra' bismi rabbikellezi halak. </span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Yaratan Rabbinin adıyla oku.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">K-r-e </span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><em><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">(H Yılmaz</span></span></em></strong></span> <span style="font-family: 'Calibri'"><span style="font-size: 12px"> Tebyinil Kuran İşaret Yayınları</span></span><span style="font-size: 12px"><strong><em><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">) </span></span></em></strong></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">İkra sözcüğü, <strong><em>karae</em></strong> fiilinin emir kipidir.</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> Bu sözcük İbranice ve Süryanicede de mevcuttur. Meselâ, şu anda bile Süryanicede</span></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">okumaksözcüğü için <strong><em>kıryono</em></strong> kullanılır. <strong><em>İkri</em></strong> sözcüğü de adımla, oku anlamındadır. Araştırmacılar ikra sözcüğünün hangi dilden diğerine geçmiş olduğu konusunda kesin bir kanaat sahibi değildirler.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Henüz defter-kitap ortada yokken </span></span></span><span style="font-size: 12px"><strong><em><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">karae</span></span></em></strong></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> sözcüğü, hayız kanının rahîmde toplanması ve dışarı atılması </span></span></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">anlamına üretilmiş [vaz edilmiş] ve zaman içerisinde de<span style="color: red"> kadınların hayızlı günleri ile hemen arkasından gelen kanamasız günleri kapsayan dönemlerin adı olarak </span>kullanılmıştır. Nitekim sözcüğün <strong><span style="color: blue">Bakara sûresinin 228. âyetin</span></strong> deki kullanımı da bu anlamdadır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Daha sonra sözcük, istiare [ödünç alma] yoluyla bir </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">şeyleri biriktirip onu dağıtmak, başka yerlere nakletmek </span></span></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">anlamında kullanılmaya başlanmıştır.<span style="color: red"> Develerin hamile kalarak yavruyu rahîmde ta*şıyıp sonra da doğurmasına </span><strong><em>karaetin-nâkatu</em></strong> denilirdi.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Aynı sözcük, yukarıdakilere </span></span></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">ek olarak<span style="color: red"> harfleri, kelimeleri, cümleleri ya da bilgileri bir araya getirip bir başkasına nakletme </span>eylemi için de kullanılmaktadır<span style="color: #333333">. Zaten bu sözcüğün </span><span style="color: red">okumak</span><span style="color: #333333"> anlamında kullanılma nedeni de budur.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Ne var ki, <strong><em>karae</em></strong> sözcüğünü </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">okumak</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> diye çevirmek <strong>yeterli olmadığı gibi</strong>, böyle çevrilmesi onun Kurânda neden kullanıldığını anlamak bakımından da yanlış sonuç verir. </span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Çünkü Türkçede kullanılan <u>okumak sözcüğünün karşılığı, Arapçada <em><strong>tilâvet</strong></em> tir.</u> Buna, hazırdaki bir met*ni okumak diyebiliriz</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #333333"><span style="font-family: 'Times New Roman'">. </span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><em><span style="font-family: 'Times New Roman'"></span></em></strong></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><em><span style="font-family: 'Times New Roman'">İkra </span></em></strong></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">2:222 Ve yes'eluneke anil mehiyd, kul hüve ezen fa'tezilün nisae fil mehiydi ve la takrabuhünne hatta yathurn, fe iza tetahherne fe'tuhünne min haysü emerakümllah, innellahe yühibbüt tevvabine ve yühibbül mütetahhirin</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">2:222. Sana kadınların aybaşı hâlinden de soruyorlar. De ki: O, bir eziyettir. Onun için aybaşı hâlinde kadınlardan çekilin ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Artık iyice temizlendikleri zaman da Allah'ın emrettiği yerden onlara varın. Şüphesiz Allah, çok tevbe edenleri sever, çok temizlenenleri de sever.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">حِيضِ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> = Hayd = aybaşı</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">2:228 Vel mütallekatü yeterabbasne bi enfüsihinne selasete kuru', ve la yehillü lehünne ey yektmne ma halekallahü fi erhamihinne in künne yü'minne billahi vel yevmil ahir, ve büuletühünne ehakku bi raddihinne fi zalike in eradu islaha, ve lehünne mislüllezi aleyhinne bil ma7rufi ve lir ricali aleyhinne deraceh, vallahü azizün hakim</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">2: 228. Boşanmış kadınlar da, kendi kendilerine üç adet süresi beklerler. Eğer Allah'a ve âhiret gününe inanıyorlarsa Allah'ın rahimlerinde yarattığını gizlemeleri, kendilerine helâl olmaz. Ve onların kocaları, barışmak isterlerse o süre içersinde onları geri almaya daha çok hakk sahibidirler. Onların da aleyhlerindeki gibi, marûf ile kendileri için de vardır. Erkekler için de, onların üzerinde bir derece vardır. Ve Allah azîz'dir, hakîm'dir.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #2a2a2a"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> قُرُوَءٍ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #2a2a2a"><span style="font-family: 'Times New Roman'">=</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> Kuru </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #2a2a2a"><span style="font-family: 'Times New Roman'">= aybaşı halinden sonraki zaman, iki aybaşı arasındaki zaman.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"> Kuru kadınlara yaklaşmanın yasak olmadığı zaman yani <u><span style="color: blue">birleşme</span> <span style="color: blue">toplama</span></u> zamanı, s<span style="color: #2a2a2a">permle yumurtanın birleşmesiyle, toplanmasıyla, bir araya gelmesiyle İKRA ile fetus veya cenin oluşur, </span><span style="color: green">Yeni bir hayat ortaya çıkar</span><span style="color: #2a2a2a">. <strong>Kuranın toplanmasıyla, Kuranı kendimizde toplamamızla </strong></span><strong><span style="color: green">yeniden doğarız,</span><span style="color: green">yeni bir hayat oluşur.</span></strong><span style="color: green">YB</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">(TDV Dini Kavramlar Sözlüğü)</span></strong></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: red">kitabı okumak, takip etmek, ardından gitmek, tâbi olmak ve uymak</span> anlamlarına gelen tilâvet, ıstılahta, Kurânı usulüne uygun olarak okumak demektir. <span style="color: blue">Kurânda telâ fiili 61 defa geçmiş ve takip etmek (Şems, 91/2), okumak (Enfâl, 8/2), ilim ve amel ile tâbi olmak (Bakara, 2/121), indirmek (Âl-i İmrân, 3/58) ve uydurmak (Bakara, 2/102),</span> anlamlarında kullanılmıştır. Bu kelime daha çok âyetleri, Kurânı okuma anlamındadır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Anılan Sözlükte, <span style="color: blue">(Enâm, 6/151</span>) ayeti gerekçe yapılarak, tilâvet kıraatten daha özeldir. Her tilâvet kıraattır, fakat her kıraat tilâvet değildir. Tilâvette, ittiba, bildirme ve duyurma anlamı da vardır <strong>Görüşüne de yer verilmiş olmakla birlikte,</strong> <span style="color: blue">De ki: "Gelin, Rabbinizin size harâm kıldığı şeyleri okuyayım </span><strong>ayetinden tilavetin kıraatten daha kapsamlı olduğu anlamı çıkarılamaz, aksine Rabbinden gelen ayetin olduğu gibi, değişikliğe uğratılmadan, aynen insanlara aktarılması manası baskın olması nedeniyle tilavet, kıraat/ ikra kavramından daha dardır.</strong></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: #4444ff"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Nitekim, 10/16</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">قُلْ لَوْ شَاءَ اللّٰهُ مَا </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">تَلَوْتُهُ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> عَلَيْكُمْ وَلَا </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">اَدْرٰیكُمْ </span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">بِه</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'HASENAT4'">ٖ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> فَقَدْ لَبِثْتُ ف</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'HASENAT4'">ٖ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">يكُمْ عُمُرًا مِنْ قَبْلِه</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'HASENAT4'">ٖ</span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> اَفَلَا تَعْقِلُونَ </span></span></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"> Kul lev şaellahu ma <span style="color: red">televtuhu </span>aleykum ve la edrakum bihi fe kad lebistu fikum umuram min kablihi e fela ta'kilûn. </span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"></span></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"></span></span></span><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">S. Ateş</span></span></strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'"> De ki:"Eğer Allâh dileseydi, onu size </span></span><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">okumazdım</span></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"> ve onu size hiç bildirmezdi. Ben ondan önce aranızda bir ömür boyu kalmıştım (böyle bir şey yapmamıştım), düşünmüyor musunuz? " <strong>Ayetinde, okuma ile idrak etme aynı zamanda kullanılarak tilavet ile idrak etmenin ayrı ayrı vurgulanmış olması da dikkat çekicidir.</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Bu nedenle, tilavetin, idrak etme gereği duymadan da, yüzünden, yazılı olanı okuma, yazıyı takip etmek, yazılı olana uyarak onu seslendirmek, sesli veya sessiz dillendirmek olduğu anlaşılmaktadır. İdrak ise anlamına vararak, düşünerek, ibret alarak okumadır.</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: red"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Böylece, tilavet ile ikranın farkı ortaya çıkmaktadır. Bu iki kavramı ayıran temel unsur idraktir. </span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Bu açıdan,<strong>(Elmalı) </strong>Hz. Peygamber'in hadisinde söylendiği üzere yüzünden okumanın, sevab ve fazileti, kavrama ve ezberlemeye vesile olmasından dolayıdır. Derken; tilavetin ikra ile farkını ortaya koymuş ve eğer ikra yapması veya ikraya yardımcı olması halinde tilaveti, yüzünden okumayı teşvik ettiği anlaşılmaktadır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">(M Esed)</span></strong></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"><em>İkra</em> emri, oku yahut telaffuz et/dile getir olarak çevrilebilir. Birinci çeviri, bana göre, bu bağlamda daha tercihe şayandır; çünkü <strong>telaffuz etmek/dile getirmek kavramı, yalnızca o anda yazılı olan veya hafızada bulunan bir şeyi -anlayarak veya anlamadan- dil ile söylemeyi ifade eder;</strong> oysa okumak, bir dış kaynaktan, burada Kuran mesajından, alınan sözleri veya düşünceleri, yüksek sesle olsun veya olmasın, <strong><span style="color: red">ama anlamak niyetiyle bilinçli olarak zihnine nakşetmeyi ifade eder.</span></strong></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Diğer bir anlatımla, (<strong>H Yılmaz)</strong> Nitekim <strong><em><span style="color: blue">Biz sana biriktireceğiz ve dağıttıracağız</span></em></strong><span style="color: blue"> , <strong>sen de unutmayacaksın/terk etmeyeceksin</strong> (<strong>Alâ sûresinin 6. âyeti</strong> ile <strong>Kıyâmet sûresinin. 1719 âyetin</strong> </span>de tekrarlanan benzer ifadeler de göstermektedir ki<span style="color: red">, </span><strong><em><u>kıraat</u></em></strong><strong><u> , </u>ön*ce bir şeyleri zihinde, kitapta vs. toparlayıp-hazırlayıp, sonra başka*larına sözlü ya da yazılı olarak aktarmaktır.</strong><span style="color: #333333"> Bu durumda, konumuz olan <strong><em>ikra</em></strong> emrinden, Peygamberimizde </span><span style="color: red">bir şeylerin biriktirileceğinin ve sonra da bunların yine ona dağıttırılacağının anlaşılması gerekir</span><span style="color: #333333">. Diğer bir ifadeyle, Peygamberimiz Allahtan bir şeyler öğrenecek; öğrendiklerini de insanlara sözlü veya yazılı olarak öğretecektir. Kendisine <strong><em>ikra</em></strong> ile emredilen [verilen görev] işte budur. Bu konuda şu âyetlere bakılabilir: </span><strong><span style="color: blue">İsrâ/14.45.93.106; Nahl/98; Şuarâ/199; Arâf/204; İnşikak/21; Alâ/6 ve Müzzemmil/20</span></strong><span style="color: blue"> .</span><strong><span style="color: #333333"> Özetle, <em><strong>ikra</strong></em> emri, toplamak ve dağıtmak anlamı ekseninde vahyolunacakları zihninde toparla/oku/dağıt, tebliğ et anlamına gelir.</span></strong></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <p style="text-align: left"><p style="text-align: left"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"><strong>(F Razi)</strong><span style="color: red"> �</span>Ayetteki, <strong>"oku" ifadesi</strong> ile, "<strong>Kur'ân oku</strong>" manası kastedilmiştir. Çünkü "okuma" (kıraat), ancak Kur'ân hakkında kullanılır. Nitekim Hak Teâlâ, <em>"<span style="color: blue">Biz onu okuduğumuz zaman, onun kıraatine '</span></em><span style="color: blue">{Kıyame, 75/18) ve <em>"Kur'ân'ı parça parça indirdik ki sen onu insanlara yavaş yavaş kıraat edesin, okuyasın"</em> (İsra, 17/106)</span> buyurmuştur.</span></span></p> </p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">(Elmalı) </span></strong></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">"<span style="color: blue">Sen Kur'ân'dan önce bir kitap okumuyordun." (Ankebut 29/48</span><span style="color: red">)</span> kitabın niteliğini, imanın esasının neden oluştuğunu bilmezdin... "<span style="color: blue">Sen önceleri kitap nedir iman nedir bilmezdin." (Şurâ, 42/52)</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">(Kuran Yolu</span></strong></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">) Bu ayette emredilen okumanın konusu belirtilmemiştir; çünkü başta kendisine in*dirilen vahiy ve kozmik evrendeki âyetler olmak üzere, okunması yani üzerinde inceleme yapıp <strong>zihin yorarak</strong> hakkında bilgi edinilmesi, ders ve ibret alınması ge*reken her şeyi tanıması, hakikatini anlayıp kavraması istenmektedir.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">(A Küçük) </span></strong></span><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Kuranın okunmasından maksat tedebbürdür. <strong><span style="color: red">Yani düşünerek onun ne dediğini anlamaya çalışmak ve hayatı onunla düzenlemektir.</span></strong> Hz. Ali efendimiz buyurur ki:<strong><em>Anlamayarak yapılan ibadette ve düşünülmeden gerçekleştirilen kıraatte hayır yoktur. </em></strong> Zaten Allahın Resûlü bir hadislerinde kişinin okuduğu şeyle kalbinin irtibatının kesildiği ve okuduğu âyetlerden başka şeyler düşünmeye ve dikkati başka taraflara dağılmaya başladığı andan itibaren onun okumaya devamını menetmektedir. Selef âlimlerimizin hepsi böyle düşünür böyle inanırdı. Bakın Süleyman Ed-Dârâni:<strong><em> Anlamadığım ve kalp huzuruyla okumadığım âyetlerden sevap alacağımı ummuyorum. Ben bir âyeti okurum, sonra dört-beş gece onunla meşgul olurum ve onu iyice anlamadan başka bir âyete geçmem. </em></strong>der. Öyleyse Okuma = Okuma + Başkasına anlatma + Uygulama, yani okunanı yaşama, okunanla hayatı düzenleme + Samimiyettir diyebiliriz.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Nitekim, <strong>(Mevdudi) </strong>Eğer meleğin maksadı <span style="color: red">kendi söylediğini Rasulullah'ın sadece tekrar etmesini istemek olsaydı, Rasulullah "Ben okuma bilmem" demezdi</span>. Açıklamasından da anlaşılacağı üzere; istenilenin, ne telafuz, ne de tilavet olmadığını vurgulamaktadır. </span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Ikra,</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'"> vahyedilen Kuran ile birlikte, yaratılan kitabı Kainatı da okumak, incelemek, düşünmek, dersler, ibretler çıkarmak, idrak etmek veya toplamak, içselleştirmek, bunlara uygun yaşamak ve insanları da bu eyleme davet etmektir. </span></strong></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">Kitabı yüzünden, manasını bilmeden, kelimeleri tekrar etmekten ibaret olan eylemin adı tilavet dahi değildir. Olsa olsa kelime tekrarıdır. Taklittir. Telaffuzdur.</span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">Tilavette okunan metnin anlamını bilmek vardır. Bu anlamı kavrayıp, toplayıp, düşünerek ders çıkarmak, ibret almak, yaşama geçirmek, anlamak ve anlatmakla ikra gerçekleşmiş olur.</span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">Böylece, ikra yapılınca, Kuranla yoğrulmuş, Kainata, varlık alemine layık, bir insan oluşur.</span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Bi ismi</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'"> nin manası, ismine, iradesine, kudretine yapışarak, tutunarak, ona dayanarak, ona bağlanarak, onun rehberliğine uymak anlamındadır. </span></strong></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">R-b-b :</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">Alemlerin Yaratıcısı, yarattıklarını, belirlediği programa uygun hedeflere götüren, olgunluk dere*cesine ulaşıncaya kadar aşama aşama, yavaş yavaş inşa eden, kemâle erdiren, terbiye edendir. </span></strong></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">H-l-k</span></span></strong></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"> : Yaratılışıyla ilgili olarak, yaratma anlamının nüansları şeklinde Bedee, fetara, berae, felaka, zerae, enşee, ceale, savvera, sevvâ, ehyâ, sanea, feale, ahrece, eâde, enbete, a'tâ, vehebe, elkaa, vedaa, enzele kelimeleri de Kuranda, zikredilmektedir. <strong>Halak kelimesinin bu kelimelerden anlam farkı da; güzelce ölçüp biçip takdir etmektir. Ahlak üzere yaratmaktır. Varlıkların</strong>, hal ve hareketlerini, ahlakını, huyunu, fıtratını, davranışlarını belirlemektir. <strong>(26/Şuarâ 137 ve 68/Kalem, 4.) </strong></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Kuranı, kitabı Kainatı ıkra yapan, yani; okuyan, anlayan, düşünen, ibret alan, ders çıkaran, bunları yaşama geçiren, başkalarına aktaran kişi, Rabbin terbiyesine, okuluna girer, Onun terbiyesine<strong> yapışıp tutunarak, ona dayanarak, ona bağlanarak, onun rehberliğine uyar, böylece, Halaka ulaşır, Kurana uygun bir ahlaka, hal ve yaşam biçimine kavuşur. </strong>Peygamberin ilan ettiği tamamlanmış ahlakın yolcusu olur. </span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Ayeti sondan alırsak, <strong>Kurana uygun bir ahlaka, hal ve yaşam biçimine kavuşmak, Halak a ulaşmak, ahlaklı kişiliğe sahip olmak için Rabbin terbiyesine girmeli, Ona dayanmalı, Ona yapışmalı, Onun rehberliğine uymalı, Kuran okuluna girmeli ve ıkra yapmalıdır.</strong></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">2- </span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">خَلَقَ الْاِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Halekal insane min 'alak. </span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">O, insanı alaktan (embriyodan) yarattı. </span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">A-l-k : askıya alınmış, bağlanmış, vb</span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">(Elmalı) </span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">Bunlardan başka <strong>"alak", ru*hanî ve manevî olarak, alâka gibi aşk ve muhabbet mânâsına da gelir. </strong></span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">(A Tekin) </span></span></strong></span> <span style="font-size: 12px"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Times New Roman'">O, insanı <strong>aşk ve sevgiden</strong>, bir ilişkiden, rahim duvarına yapışıp yerleşen döllenmiş hücrelerden yarattı.</span></span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">İnsan Alaktan Halak olmuştur. İnsanın Halakı Alaktandır. İnsanın Kuran ahlakına kavuşması alakasına bağlıdır. Alakla ilgilidir. Kuran ahlakına ulaşmak, bunu aşk derecesinde istemekle mümkündür.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Herkesin Halakı, ahlakı Kurana verdiği öneme, alakaya, sevgiye bağlıdır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Alakası, sevgisi aşkı ne kadar yüksek ise, Halakı, ahlakı da o denli olmaktadır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Peygamberin Allaha ve Kurana olan alakası, sevgisi, aşkı, verdiği önem ve öncelik zirvede olduğundan, Onun ahlakı, Halakı da en yüksekti, en üstündü, en zirvedeydi. Bunun için de örnek insandı.Yaşayan Kurandı.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'">SONUÇ</span></strong></span> <span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Bu iki ayet, insanlığa; değişimin, dönüşümün yolunu yöntemini vermektedir.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Kuranı ıkra yapanların, Rabbin eğitimine terbiyesine girdiklerini, Allaha ve Kurana verdikleri öneme, önceliğe, alaka, sevgi ve aşk derecesine paralel olarak Halaklandıkları, Kuranın ahlakıyla yenilenip yaratıldıklarını açıklamaktadır.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Yaşayan Kuran olmak, Kuran ahlakıyla değişmek dönüşmek isteyenlerin yapması gereken ıkradır, Kuran okuluna girip terbiye olmaktır, bütün benliğiyle Kurana yönelmektir, önem ve öncelik vermektir, alaka göstermektir.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Alakın döllenmiş zigot anlamını, asılı, askıda vb manalarını da dikkate aldığımızda, bu alaka öyle olmalıdır ki, aynı döllenmiş yumurtanın rahim duvarına tutunması, ana damarlarına, atardamarlarına ulaşması kadar güçlü ve kapsamlı ve olgunlaşıncaya, kemale erinceye kadar sürmelidir. Haftada bir gün, bir saat vs değil. </span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Bu alaka ne ölçüde ise, Kuran ahlakıyla Halaklanmak, yaratılmak ta o ölçüde olmaktadır. Bu Allahın sünnetidir.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Neye alaka gösterirse insan, alakasını yönelttiği alanda ve alakası ölçüsünde halaklanır, ahlaklanır, o ahlak üzere yaratılır, değiştirilir.</span></span><span style="font-size: 12px"></span></p><p><span style="font-size: 12px"></span> <span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Şimdi şu soruyu sormalıyız: Biz neden gereğince Kuran ahlakıyla ahlaklanamadık? Toplumun yaşamı Kuran ahlakından neden uzak? Kurana alakamızı sorgulayalım, Kuranı ıkra yapışımızı sorgulayalım. Önem verdiklerimizi, yaşamdaki önceliklerimizi, amacımızı sorgulayalım.</span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="aldemira, post: 50050, member: 2569"] [SIZE=3][B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]1-[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=HASENAT]ٖ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]ى خَلَقَ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]İkra' bismi rabbikellezi halak. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Yaratan Rabbinin adıyla oku.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]K-r-e [/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][I][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman](H Yılmaz[/FONT][/COLOR][/I][/B][/SIZE] [FONT=Calibri][SIZE=3] Tebyinil Kuran İşaret Yayınları[/SIZE][/FONT][SIZE=3][B][I][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]) [/FONT][/COLOR][/I][/B][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman]İkra sözcüğü, [B][I]karae[/I][/B] fiilinin emir kipidir.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman] Bu sözcük İbranice ve Süryanicede de mevcuttur. Meselâ, şu anda bile Süryanicede okumaksözcüğü için [B][I]kıryono[/I][/B] kullanılır. [B][I]İkri[/I][/B] sözcüğü de adımla, oku anlamındadır. Araştırmacılar ikra sözcüğünün hangi dilden diğerine geçmiş olduğu konusunda kesin bir kanaat sahibi değildirler.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]Henüz defter-kitap ortada yokken [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][B][I][COLOR=red][FONT=Times New Roman]karae[/FONT][/COLOR][/I][/B][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman] sözcüğü, hayız kanının rahîmde toplanması ve dışarı atılması [/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]anlamına üretilmiş [vaz edilmiş] ve zaman içerisinde de[COLOR=red] kadınların hayızlı günleri ile hemen arkasından gelen kanamasız günleri kapsayan dönemlerin adı olarak [/COLOR]kullanılmıştır. Nitekim sözcüğün [B][COLOR=blue]Bakara sûresinin 228. âyetin[/COLOR][/B] deki kullanımı da bu anlamdadır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]Daha sonra sözcük, istiare [ödünç alma] yoluyla bir [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman]şeyleri biriktirip onu dağıtmak, başka yerlere nakletmek [/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]anlamında kullanılmaya başlanmıştır.[COLOR=red] Develerin hamile kalarak yavruyu rahîmde ta*şıyıp sonra da doğurmasına [/COLOR][B][I]karaetin-nâkatu[/I][/B] denilirdi.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]Aynı sözcük, yukarıdakilere [/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]ek olarak[COLOR=red] harfleri, kelimeleri, cümleleri ya da bilgileri bir araya getirip bir başkasına nakletme [/COLOR]eylemi için de kullanılmaktadır[COLOR=#333333]. Zaten bu sözcüğün [/COLOR][COLOR=red]okumak[/COLOR][COLOR=#333333] anlamında kullanılma nedeni de budur.[/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]Ne var ki, [B][I]karae[/I][/B] sözcüğünü [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman]okumak[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman] diye çevirmek [B]yeterli olmadığı gibi[/B], böyle çevrilmesi onun Kurânda neden kullanıldığını anlamak bakımından da yanlış sonuç verir. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [B][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]Çünkü Türkçede kullanılan [U]okumak sözcüğünün karşılığı, Arapçada [I][B]tilâvet[/B][/I] tir.[/U] Buna, hazırdaki bir met*ni okumak diyebiliriz[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [B][I][FONT=Times New Roman] İkra [/FONT][/I][/B][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]2:222 Ve yes'eluneke anil mehiyd, kul hüve ezen fa'tezilün nisae fil mehiydi ve la takrabuhünne hatta yathurn, fe iza tetahherne fe'tuhünne min haysü emerakümllah, innellahe yühibbüt tevvabine ve yühibbül mütetahhirin[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]2:222. Sana kadınların aybaşı hâlinden de soruyorlar. De ki: O, bir eziyettir. Onun için aybaşı hâlinde kadınlardan çekilin ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Artık iyice temizlendikleri zaman da Allah'ın emrettiği yerden onlara varın. Şüphesiz Allah, çok tevbe edenleri sever, çok temizlenenleri de sever.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]حِيضِ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] = Hayd = aybaşı[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]2:228 Vel mütallekatü yeterabbasne bi enfüsihinne selasete kuru', ve la yehillü lehünne ey yektmne ma halekallahü fi erhamihinne in künne yü'minne billahi vel yevmil ahir, ve büuletühünne ehakku bi raddihinne fi zalike in eradu islaha, ve lehünne mislüllezi aleyhinne bil ma7rufi ve lir ricali aleyhinne deraceh, vallahü azizün hakim[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]2: 228. Boşanmış kadınlar da, kendi kendilerine üç adet süresi beklerler. Eğer Allah'a ve âhiret gününe inanıyorlarsa Allah'ın rahimlerinde yarattığını gizlemeleri, kendilerine helâl olmaz. Ve onların kocaları, barışmak isterlerse o süre içersinde onları geri almaya daha çok hakk sahibidirler. Onların da aleyhlerindeki gibi, marûf ile kendileri için de vardır. Erkekler için de, onların üzerinde bir derece vardır. Ve Allah azîz'dir, hakîm'dir.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Times New Roman] قُرُوَءٍ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Times New Roman]=[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman] Kuru [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Times New Roman]= aybaşı halinden sonraki zaman, iki aybaşı arasındaki zaman.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] Kuru kadınlara yaklaşmanın yasak olmadığı zaman yani [U][COLOR=blue]birleşme[/COLOR] [COLOR=blue]toplama[/COLOR][/U] zamanı, s[COLOR=#2a2a2a]permle yumurtanın birleşmesiyle, toplanmasıyla, bir araya gelmesiyle İKRA ile fetus veya cenin oluşur, [/COLOR][COLOR=green]Yeni bir hayat ortaya çıkar[/COLOR][COLOR=#2a2a2a]. [B]Kuranın toplanmasıyla, Kuranı kendimizde toplamamızla [/B][/COLOR][B][COLOR=green]yeniden doğarız,[/COLOR][COLOR=green]yeni bir hayat oluşur.[/COLOR][/B][COLOR=green]YB[/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman](TDV Dini Kavramlar Sözlüğü)[/FONT][/B][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=red]kitabı okumak, takip etmek, ardından gitmek, tâbi olmak ve uymak[/COLOR] anlamlarına gelen tilâvet, ıstılahta, Kurânı usulüne uygun olarak okumak demektir. [COLOR=blue]Kurânda telâ fiili 61 defa geçmiş ve takip etmek (Şems, 91/2), okumak (Enfâl, 8/2), ilim ve amel ile tâbi olmak (Bakara, 2/121), indirmek (Âl-i İmrân, 3/58) ve uydurmak (Bakara, 2/102),[/COLOR] anlamlarında kullanılmıştır. Bu kelime daha çok âyetleri, Kurânı okuma anlamındadır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anılan Sözlükte, [COLOR=blue](Enâm, 6/151[/COLOR]) ayeti gerekçe yapılarak, tilâvet kıraatten daha özeldir. Her tilâvet kıraattır, fakat her kıraat tilâvet değildir. Tilâvette, ittiba, bildirme ve duyurma anlamı da vardır [B]Görüşüne de yer verilmiş olmakla birlikte,[/B] [COLOR=blue]De ki: "Gelin, Rabbinizin size harâm kıldığı şeyleri okuyayım [/COLOR][B]ayetinden tilavetin kıraatten daha kapsamlı olduğu anlamı çıkarılamaz, aksine Rabbinden gelen ayetin olduğu gibi, değişikliğe uğratılmadan, aynen insanlara aktarılması manası baskın olması nedeniyle tilavet, kıraat/ ikra kavramından daha dardır.[/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][COLOR=#4444ff][FONT=Times New Roman]Nitekim, 10/16[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]قُلْ لَوْ شَاءَ اللّٰهُ مَا [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman]تَلَوْتُهُ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] عَلَيْكُمْ وَلَا [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red][FONT=Times New Roman]اَدْرٰیكُمْ [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]بِه[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=HASENAT4]ٖ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] فَقَدْ لَبِثْتُ ف[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=HASENAT4]ٖ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]يكُمْ عُمُرًا مِنْ قَبْلِه[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=HASENAT4]ٖ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] اَفَلَا تَعْقِلُونَ [/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3] Kul lev şaellahu ma [COLOR=red]televtuhu [/COLOR]aleykum ve la edrakum bihi fe kad lebistu fikum umuram min kablihi e fela ta'kilûn. [/SIZE][/FONT][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]S. Ateş[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] De ki:"Eğer Allâh dileseydi, onu size [/FONT][/COLOR][COLOR=red][FONT=Times New Roman]okumazdım[/FONT][/COLOR][FONT=Times New Roman] ve onu size hiç bildirmezdi. Ben ondan önce aranızda bir ömür boyu kalmıştım (böyle bir şey yapmamıştım), düşünmüyor musunuz? " [B]Ayetinde, okuma ile idrak etme aynı zamanda kullanılarak tilavet ile idrak etmenin ayrı ayrı vurgulanmış olması da dikkat çekicidir.[/B][/FONT] [B][COLOR=red][FONT=Times New Roman]Bu nedenle, tilavetin, idrak etme gereği duymadan da, yüzünden, yazılı olanı okuma, yazıyı takip etmek, yazılı olana uyarak onu seslendirmek, sesli veya sessiz dillendirmek olduğu anlaşılmaktadır. İdrak ise anlamına vararak, düşünerek, ibret alarak okumadır.[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][COLOR=red][FONT=Times New Roman]Böylece, tilavet ile ikranın farkı ortaya çıkmaktadır. Bu iki kavramı ayıran temel unsur idraktir. [/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bu açıdan,[B](Elmalı) [/B]Hz. Peygamber'in hadisinde söylendiği üzere yüzünden okumanın, sevab ve fazileti, kavrama ve ezberlemeye vesile olmasından dolayıdır. Derken; tilavetin ikra ile farkını ortaya koymuş ve eğer ikra yapması veya ikraya yardımcı olması halinde tilaveti, yüzünden okumayı teşvik ettiği anlaşılmaktadır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman](M Esed)[/FONT][/B][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3][I]İkra[/I] emri, oku yahut telaffuz et/dile getir olarak çevrilebilir. Birinci çeviri, bana göre, bu bağlamda daha tercihe şayandır; çünkü [B]telaffuz etmek/dile getirmek kavramı, yalnızca o anda yazılı olan veya hafızada bulunan bir şeyi -anlayarak veya anlamadan- dil ile söylemeyi ifade eder;[/B] oysa okumak, bir dış kaynaktan, burada Kuran mesajından, alınan sözleri veya düşünceleri, yüksek sesle olsun veya olmasın, [B][COLOR=red]ama anlamak niyetiyle bilinçli olarak zihnine nakşetmeyi ifade eder.[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Diğer bir anlatımla, ([B]H Yılmaz)[/B] Nitekim [B][I][COLOR=blue]Biz sana biriktireceğiz ve dağıttıracağız[/COLOR][/I][/B][COLOR=blue] , [B]sen de unutmayacaksın/terk etmeyeceksin[/B] ([B]Alâ sûresinin 6. âyeti[/B] ile [B]Kıyâmet sûresinin. 1719 âyetin[/B] [/COLOR]de tekrarlanan benzer ifadeler de göstermektedir ki[COLOR=red], [/COLOR][B][I][U]kıraat[/U][/I][/B][B][U] , [/U]ön*ce bir şeyleri zihinde, kitapta vs. toparlayıp-hazırlayıp, sonra başka*larına sözlü ya da yazılı olarak aktarmaktır.[/B][COLOR=#333333] Bu durumda, konumuz olan [B][I]ikra[/I][/B] emrinden, Peygamberimizde [/COLOR][COLOR=red]bir şeylerin biriktirileceğinin ve sonra da bunların yine ona dağıttırılacağının anlaşılması gerekir[/COLOR][COLOR=#333333]. Diğer bir ifadeyle, Peygamberimiz Allahtan bir şeyler öğrenecek; öğrendiklerini de insanlara sözlü veya yazılı olarak öğretecektir. Kendisine [B][I]ikra[/I][/B] ile emredilen [verilen görev] işte budur. Bu konuda şu âyetlere bakılabilir: [/COLOR][B][COLOR=blue]İsrâ/14.45.93.106; Nahl/98; Şuarâ/199; Arâf/204; İnşikak/21; Alâ/6 ve Müzzemmil/20[/COLOR][/B][COLOR=blue] .[/COLOR][B][COLOR=#333333] Özetle, [I][B]ikra[/B][/I] emri, toplamak ve dağıtmak anlamı ekseninde vahyolunacakları zihninde toparla/oku/dağıt, tebliğ et anlamına gelir.[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [LEFT][LEFT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][B](F Razi)[/B][COLOR=red] �[/COLOR]Ayetteki, [B]"oku" ifadesi[/B] ile, "[B]Kur'ân oku[/B]" manası kastedilmiştir. Çünkü "okuma" (kıraat), ancak Kur'ân hakkında kullanılır. Nitekim Hak Teâlâ, [I]"[COLOR=blue]Biz onu okuduğumuz zaman, onun kıraatine '[/COLOR][/I][COLOR=blue]{Kıyame, 75/18) ve [I]"Kur'ân'ı parça parça indirdik ki sen onu insanlara yavaş yavaş kıraat edesin, okuyasın"[/I] (İsra, 17/106)[/COLOR] buyurmuştur.[/SIZE][/FONT][/LEFT] [/LEFT] [SIZE=3][B][FONT=Times New Roman](Elmalı) [/FONT][/B][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]"[COLOR=blue]Sen Kur'ân'dan önce bir kitap okumuyordun." (Ankebut 29/48[/COLOR][COLOR=red])[/COLOR] kitabın niteliğini, imanın esasının neden oluştuğunu bilmezdin... "[COLOR=blue]Sen önceleri kitap nedir iman nedir bilmezdin." (Şurâ, 42/52)[/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman](Kuran Yolu[/FONT][/B][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]) Bu ayette emredilen okumanın konusu belirtilmemiştir; çünkü başta kendisine in*dirilen vahiy ve kozmik evrendeki âyetler olmak üzere, okunması yani üzerinde inceleme yapıp [B]zihin yorarak[/B] hakkında bilgi edinilmesi, ders ve ibret alınması ge*reken her şeyi tanıması, hakikatini anlayıp kavraması istenmektedir.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman](A Küçük) [/FONT][/B][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kuranın okunmasından maksat tedebbürdür. [B][COLOR=red]Yani düşünerek onun ne dediğini anlamaya çalışmak ve hayatı onunla düzenlemektir.[/COLOR][/B] Hz. Ali efendimiz buyurur ki:[B][I]Anlamayarak yapılan ibadette ve düşünülmeden gerçekleştirilen kıraatte hayır yoktur. [/I][/B] Zaten Allahın Resûlü bir hadislerinde kişinin okuduğu şeyle kalbinin irtibatının kesildiği ve okuduğu âyetlerden başka şeyler düşünmeye ve dikkati başka taraflara dağılmaya başladığı andan itibaren onun okumaya devamını menetmektedir. Selef âlimlerimizin hepsi böyle düşünür böyle inanırdı. Bakın Süleyman Ed-Dârâni:[B][I] Anlamadığım ve kalp huzuruyla okumadığım âyetlerden sevap alacağımı ummuyorum. Ben bir âyeti okurum, sonra dört-beş gece onunla meşgul olurum ve onu iyice anlamadan başka bir âyete geçmem. [/I][/B]der. Öyleyse Okuma = Okuma + Başkasına anlatma + Uygulama, yani okunanı yaşama, okunanla hayatı düzenleme + Samimiyettir diyebiliriz.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitekim, [B](Mevdudi) [/B]Eğer meleğin maksadı [COLOR=red]kendi söylediğini Rasulullah'ın sadece tekrar etmesini istemek olsaydı, Rasulullah "Ben okuma bilmem" demezdi[/COLOR]. Açıklamasından da anlaşılacağı üzere; istenilenin, ne telafuz, ne de tilavet olmadığını vurgulamaktadır. [/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Ikra,[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][B][FONT=Times New Roman] vahyedilen Kuran ile birlikte, yaratılan kitabı Kainatı da okumak, incelemek, düşünmek, dersler, ibretler çıkarmak, idrak etmek veya toplamak, içselleştirmek, bunlara uygun yaşamak ve insanları da bu eyleme davet etmektir. [/FONT][/B] [B][FONT=Times New Roman]Kitabı yüzünden, manasını bilmeden, kelimeleri tekrar etmekten ibaret olan eylemin adı tilavet dahi değildir. Olsa olsa kelime tekrarıdır. Taklittir. Telaffuzdur.[/FONT][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman]Tilavette okunan metnin anlamını bilmek vardır. Bu anlamı kavrayıp, toplayıp, düşünerek ders çıkarmak, ibret almak, yaşama geçirmek, anlamak ve anlatmakla ikra gerçekleşmiş olur.[/FONT][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman]Böylece, ikra yapılınca, Kuranla yoğrulmuş, Kainata, varlık alemine layık, bir insan oluşur.[/FONT][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Bi ismi[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][B][FONT=Times New Roman] nin manası, ismine, iradesine, kudretine yapışarak, tutunarak, ona dayanarak, ona bağlanarak, onun rehberliğine uymak anlamındadır. [/FONT][/B] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]R-b-b :[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][B][FONT=Times New Roman]Alemlerin Yaratıcısı, yarattıklarını, belirlediği programa uygun hedeflere götüren, olgunluk dere*cesine ulaşıncaya kadar aşama aşama, yavaş yavaş inşa eden, kemâle erdiren, terbiye edendir. [/FONT][/B] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]H-l-k[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] : Yaratılışıyla ilgili olarak, yaratma anlamının nüansları şeklinde Bedee, fetara, berae, felaka, zerae, enşee, ceale, savvera, sevvâ, ehyâ, sanea, feale, ahrece, eâde, enbete, a'tâ, vehebe, elkaa, vedaa, enzele kelimeleri de Kuranda, zikredilmektedir. [B]Halak kelimesinin bu kelimelerden anlam farkı da; güzelce ölçüp biçip takdir etmektir. Ahlak üzere yaratmaktır. Varlıkların[/B], hal ve hareketlerini, ahlakını, huyunu, fıtratını, davranışlarını belirlemektir. [B](26/Şuarâ 137 ve 68/Kalem, 4.) [/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kuranı, kitabı Kainatı ıkra yapan, yani; okuyan, anlayan, düşünen, ibret alan, ders çıkaran, bunları yaşama geçiren, başkalarına aktaran kişi, Rabbin terbiyesine, okuluna girer, Onun terbiyesine[B] yapışıp tutunarak, ona dayanarak, ona bağlanarak, onun rehberliğine uyar, böylece, Halaka ulaşır, Kurana uygun bir ahlaka, hal ve yaşam biçimine kavuşur. [/B]Peygamberin ilan ettiği tamamlanmış ahlakın yolcusu olur. [/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ayeti sondan alırsak, [B]Kurana uygun bir ahlaka, hal ve yaşam biçimine kavuşmak, Halak a ulaşmak, ahlaklı kişiliğe sahip olmak için Rabbin terbiyesine girmeli, Ona dayanmalı, Ona yapışmalı, Onun rehberliğine uymalı, Kuran okuluna girmeli ve ıkra yapmalıdır.[/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]2- [/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]خَلَقَ الْاِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Halekal insane min 'alak. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]O, insanı alaktan (embriyodan) yarattı. [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]A-l-k : askıya alınmış, bağlanmış, vb[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman](Elmalı) [/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Bunlardan başka [B]"alak", ru*hanî ve manevî olarak, alâka gibi aşk ve muhabbet mânâsına da gelir. [/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [B][COLOR=blue][FONT=Times New Roman](A Tekin) [/FONT][/COLOR][/B][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]O, insanı [B]aşk ve sevgiden[/B], bir ilişkiden, rahim duvarına yapışıp yerleşen döllenmiş hücrelerden yarattı.[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]İnsan Alaktan Halak olmuştur. İnsanın Halakı Alaktandır. İnsanın Kuran ahlakına kavuşması alakasına bağlıdır. Alakla ilgilidir. Kuran ahlakına ulaşmak, bunu aşk derecesinde istemekle mümkündür.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Herkesin Halakı, ahlakı Kurana verdiği öneme, alakaya, sevgiye bağlıdır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alakası, sevgisi aşkı ne kadar yüksek ise, Halakı, ahlakı da o denli olmaktadır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Peygamberin Allaha ve Kurana olan alakası, sevgisi, aşkı, verdiği önem ve öncelik zirvede olduğundan, Onun ahlakı, Halakı da en yüksekti, en üstündü, en zirvedeydi. Bunun için de örnek insandı.Yaşayan Kurandı.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [B][FONT=Times New Roman]SONUÇ[/FONT][/B][/SIZE] [SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bu iki ayet, insanlığa; değişimin, dönüşümün yolunu yöntemini vermektedir.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kuranı ıkra yapanların, Rabbin eğitimine terbiyesine girdiklerini, Allaha ve Kurana verdikleri öneme, önceliğe, alaka, sevgi ve aşk derecesine paralel olarak Halaklandıkları, Kuranın ahlakıyla yenilenip yaratıldıklarını açıklamaktadır.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Yaşayan Kuran olmak, Kuran ahlakıyla değişmek dönüşmek isteyenlerin yapması gereken ıkradır, Kuran okuluna girip terbiye olmaktır, bütün benliğiyle Kurana yönelmektir, önem ve öncelik vermektir, alaka göstermektir.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alakın döllenmiş zigot anlamını, asılı, askıda vb manalarını da dikkate aldığımızda, bu alaka öyle olmalıdır ki, aynı döllenmiş yumurtanın rahim duvarına tutunması, ana damarlarına, atardamarlarına ulaşması kadar güçlü ve kapsamlı ve olgunlaşıncaya, kemale erinceye kadar sürmelidir. Haftada bir gün, bir saat vs değil. [/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bu alaka ne ölçüde ise, Kuran ahlakıyla Halaklanmak, yaratılmak ta o ölçüde olmaktadır. Bu Allahın sünnetidir.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Neye alaka gösterirse insan, alakasını yönelttiği alanda ve alakası ölçüsünde halaklanır, ahlaklanır, o ahlak üzere yaratılır, değiştirilir.[/SIZE][/FONT][SIZE=3] [/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Şimdi şu soruyu sormalıyız: Biz neden gereğince Kuran ahlakıyla ahlaklanamadık? Toplumun yaşamı Kuran ahlakından neden uzak? Kurana alakamızı sorgulayalım, Kuranı ıkra yapışımızı sorgulayalım. Önem verdiklerimizi, yaşamdaki önceliklerimizi, amacımızı sorgulayalım.[/SIZE][/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Kuran-ı Kerim
Alak süresi
Üst
Alt