Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
İlmihal/Fıkıh
Abdestsiz ve hayzlı iken dua okunurmu
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Turab" data-source="post: 40298" data-attributes="member: 2"><p style="text-align: center"><span style="font-family: 'Georgia'"><strong><span style="color: red"><span style="font-size: 18px">DİĞER GÖRÜŞLER</span></span></strong></span></p><p></p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Ele aldığımız konu muvacehesinde farklı bir yaklaşım ortaya koyan Zâhiri uleması bu görüşlerinde İbn Münzir, İbn Abbas ve Taberi gibi alimler tarafından da destek görmüştür.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">En muteber hadis kitabımız olan Sahih-i Buhari'nin konuyla alâkalı bölümünde zikredilen hadis ve eserler de bu müçtehitlerimizi destekler mahiyettedir.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"> Bu hadis ve eserleri zihnî mesaimizle birlikte aktarıyoruz:</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>1-</strong> İbrahim en-Nehaî<span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[46]</span> "<em>Hayızlı kadının âyet (Kur'an) okumasında beis yoktur."</em> demiştir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>2-</strong> <em>İbn Abbas cünübün kıraatte bulunmasında ( Kur’an okumasında</em>) <em>bir mahzur</em> <em>görmemiştir. </em></span></span></span></p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>3-</strong> <em>"Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) zamanlarının tamamında (yani her halinde) Allah'ı zikrederdi."</em><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[47]</span></strong></em></span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong><span style="color: red">Açıklama:</span></strong> Zikredilen hadis, cünüp ve hayızlının Kur'an okumalarının caiz olduğuna delildir. Zira Peygamberimiz’in (sallâllahu aleyhi ve sellem) istisnasız her durumda Allah'ı zikrettiğini haber vermektedir. “Zikr” ile Kur'an İslâm literatüründe aynı anlamı taşırlar. Bu ikisinin ifade ettiği manâyı farklı değerlendirenler sadece insanlardır. Cenab-ı Hak (.................... )"<em>Zikri biz indirdik ve onu biz muhafaza</em> edeceğiz."<span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[48]</span> ayetinde olduğu gibi bir çok ayeti kerimede Kur'an'ı "zikir" olarak nitelendirmiştir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Buhari'nin rivayet ettiği bu hadisi Müslim ve Ebu Davud da Hz. Aişe'den rivayet etmiştir.<span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[49]</span> </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Rasulüllâh'ın (sallâllahu aleyhi ve sellem) eşlerinin O'nun her halinde Allah'ı zikrettiğini haber vermesi Hz. Ali'nin hadisinin hükmünü ortadan kaldıracaktır. Çünkü Hz. Ali'nin Hz. Aişe gibi Rasulullah'ın bütün cünüplük hallerini tespit etmesi mümkün değildir. Belki onun tesâdüf ettiği zamanlarda Hz. Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten bir an önce temizlenmek amacıyla Kur'an okumaktan veya onlara okutmaktan kaçınmış olabilir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>4-</strong> Ümmü Atiyye'nin şöyle dediği rivayet edilmiştir: <em>Biz hayızlı kadınlara (namazgâha) çıkmamız, mü'minlerle birlikte tekbir almamız ve dua etmemiz emrolundu.</em><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[50]</span></strong></em></span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong><span style="color: red">Açıklama:</span></strong> Cenab-ı Hakk A’raf Sûresi 180. âyette şöyle buyuruyor: "<em>Allah'ın güzelisimleri vardır. O'na bu isimlerle dua edin."</em></span></span></span></p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Esma binti Zeyd’den (r. anha) rivayet edildiğine göre Rasulûllah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: "<em>Allah'ın İsmi Azam'ı şu iki ayettedir: (......)</em><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[51]</span></strong></em><em> "Sizin tanrınız tektanrıdır; Rahman ve Rahim olup O'ndan başka tanrı yoktur." Bir de Âl-i İmran Sûresinin başlangıcı: (....................) "Elif, lâm, mîm. Allah, kendisinden başka tanrı bulunmayan Hayyve Kayyum'dur."</em><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[52]</span></strong></em> </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Bu hadis hasen-sahih olup bir hanım tarafından rivayet edilmiştir. Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimizin <em>"Allah'ın güzel isimleri vardır. O'na bu isimlerle dua edin" </em>ayetini bildiği halde kadınlara, Cenab-ı Hakkın isimlerinin hangi ayetlerde bulunduğunu açıklamaktan çekinmemesi ve hiçbir sınırlama getirmeden dua etmelerini emretmesi kadınların bu hallerde Kur'an okumasının helâl olduğu sonucunu doğurmaktadır.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>5-</strong> İbn Abbas'ın şöyle söylediği rivayet edilmiştir: "Bana Ebu Süfyan haber verdi ki; Herakliyus, Peygamberin mektubunu istemiş ve okumuştur. Bu mektupda: "<em>Bismillahirrahmanirrahim. Ey kitap ehli: Hepiniz bizimle sizin aranızda müsavi bir kelimeye gelin: Allah'tan başkasına tapmayalım, O'na hiçbir şeyi ortak tutmayalım. Allah'ıbırakıp dakimimiz kimimizi Rabb'ler edinmeyelim<strong>."</strong></em><strong><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[53]</span></strong></em></strong>sözleri vardır”.<span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[54]</span></span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Açıklama: Yüce kitabımız Kur'an'ı Kerim'in muhtelif birçok ayetinde mü'minlere Allah yolunda cihad emredilmiş, Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimiz her fırsatta ümmetini cihada teşvik ederek, Allah yolunda cihad etmenin önemini beyan </span></span></span></p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">buyurmuşlardır. Hatta bir hadis-i şerifte:<em>"Cihâda iştirak etmeden ve cihad niyeti taşımadanölen, bir çeşit nifak üzere ölmüştür<strong>."</strong></em><strong><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[55]</span></strong></em></strong>buyurulmaktadır.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Dinimizin ısrarla emrettiği ve bu emri yerine getirmekten geri kalanların ağır bir şekilde tehdit edildiği bu "cihad" nedir? Savaş meydanlarında mücadele vermek, ölmek, öldürmek, ya da gazi olmakla sınırlı bir fiil midir? </span></span></span></p><p> </p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong><span style="color: darkred">Cihad:</span></strong> İnsanların davranışlarını öncelikle İslâm'a göre tanzim etmesini sağlamak amacıyla verilen kutsi bir mücadeledir. Bu mücadele yerine göre bazen canla, bazen malla ve bazen de dille yapılır. Nitekim Peygamberimiz (sallâllahu aleyhi ve sellem): <em>"Mallarınız<strong>, </strong>canlarınız ve dillerinizle</em> <em>müşriklere karşı cihad ediniz<strong>"</strong></em><strong><em><strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">[56]</span></strong></em></strong> buyurmaktadır. Kendisi dille yapılan cihad konusunda da ümmetine örnek olmuş, İslâm'a daveti Kur'an okuyarak, Kur'an'dan ayetleri insanlara duyurarak yapmıştır. Çünkü Kur'an okunup anlaşılmadan sağlıklı bir müslümanlık söz olamaz. Ayrıca insanları İslâm'a çağırırken yapılacak en önemli iş onlara Kur'an okuyup anlamalarını sağlamaktır.</span></span></span></p><p> </p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"> Durum böyle iken tebliğ için şart olan ilmi, yani Kur'an'ı öğrenmeye belki daha da güzeli ezberlemeye ya da öğretmeye çalışan ve bu şekilde cihada iştirak etmek isteyen müslümanların karşısına çıkan ve onları, tek dayanakları Kur'an'dan uzaklaştıran bu büyük engel nedir? Bir insan cünüp iken canıyla cihadda bulunabildiği ve bu durumda öldüğü taktirde Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) tarafından müjdelendiği halde diliyle cihad yapamayacak mıdır? Hayızlı kadın her ayın bir haftası, belki daha da uzun bir vakit İslâm'ı tebliğ görevinden geri mi kalacaktır?</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Denilir ki Kur'an okuması şart değil, tebliğ yapmak istiyorsa İslâm'ı kendi cümleleriyle de anlatabilir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Şüphesiz ki İslâm dinini en iyi bilen ve uygulayan tek kişi Allah'ın Rasûlüdür ve bu yüce insan, müşriklere İslâm'ı tebliğ amacıyla yazdığı mektupta muhataplarının hem kâfir, hem de cünüp olduğunu ve bu mektubu da okuyacaklarını bildiği halde onlara İslâm'ı kendi sözleriyle değil Cenab-ı Hakkın kelâmıyla anlatmıştır. Dolayısıyla kendisine peygamberi “usve” (örnek) edinmiş bir müslümanın peygamberine muhalif hareketi tasavvur edilemez.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Bu konuda ortaya atılmış başka itirazlar da olmuştur. Meselâ: “Herakliyus kâfirdir. Kur'an'ın hürmetine inanmaz ve gusülle de mes'ul değildir. Bunun için Kur'an'ı okumasında bir sakınca yoktur.” denilmektedir.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"> Kur'an'ı hayızlı ve cünübün okumasının yasaklanmasının sebebi, Kur'an'ın pis bir ağız tarafından okunmasının engellenmesi ve bundan dolayı Kur'an'a karşı oluşacak bir saygısızlığın ortadan kaldırılması ise, kâfirin ağzı bu kişilere karşı kıyas kabul edilmeyecek derecede pistir. Zira pisliği Kur’ani nass ile tescil edilmiştir. Kâfir Kur'an'ı kirli olarak okumaktan sorumlu olmasa bile kâfire onu okutan, yani ayetleri ona gönderen Kur’an’a yönelik bir saygısızlığa sebeb olduğu için sorumlu olacaktır. Rasûlüllah (sallâllahu aleyhi ve sellem) bu ayetleri ona göndermişse, bu durum kâfirin ve dolayısıyla gusülsüz kimselerin de Kur'an okumasının caiz olduğunu gösterir. </span></span></span></p><p> </p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Allah Rasûlünün Herakliyus’a gönderdiği mektup doğruluğunda şüphe olmayan ve aslı halen Topkapı Sarayı'nda bulunan bir mektuptur. Buhari şerhi Fethu'l -Bâri kitabının yazarı olan Kastalani'nin de dediği gibi söz konusu mektup, cünüp ve hayızlının Kur'an okumasının caiz olduğuna dair açık bir delildir.</span></span></span></p><p> </p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>6-</strong> Ata b. Ebi Rebah Cabir (r.a)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir<em>. Ayşe hayız</em> <em>olduğunda Kâbeyi tavaf hariç bütün hac fiillerini yapmıştı. Bir de namaz kılmıyordu</em>. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong><span style="color: red">Açıklama:</span></strong> Hac fiilleri tavaf, namaz gibi dua ve zikri de içine almaktadır. Ravî "Allah'ı zikretmedi" şeklinde bir tabir kullanmadığına göre Hz. Aişe (r. anha) hayızlıyken Kur'an da okumuş olabilir. Çünkü daha önce açıklandığı gibi şeriatte Kur'an ve zikir aynı anlamı taşımaktadır. Nitekim Kur'an okuyan birisine hiç kimse sen Kur'an okuyorsun, Allah'ı zikretmiyorsun diyemez. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong>7-</strong> Hakem b. Uteybe: Ben cünüp iken hayvan keserim. Allah da <em>“Üzerlerine Allah'ın</em> <em>ismi anılmayanlardan</em> <em>yemeyin; çünkü bu muhakkak bir fısktır</em>." buyuruyor.</span></span></span></p><p> </p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><strong><span style="color: red">Açıklama:</span></strong> Cenab-ı Hak: "<em>Üzerlerine Allah'ın ismi anılmayanlardan yemeyin</em>" buyurmaktadır. Bir kimse Kur'an'dan bir ayet okuyarak da Allah'ın ismini anabilir. Buna da herhangi bir yasak getirilmemiştir.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Buharî'nin şerhi Fethu'l- Bâri sahibi şöyle der:</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">"Hayızlı ve cünübün Kur'an okumasının yasaklığına dair rivayet edilen hadisler her ne kadar başkaları tarafından delil kabul edilse de Buhari tarafından sahih görülmemiştir. Zaten söz konusu hadisler te’vil edilir durumdadır" </span></span></span></p><p> <strong><span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: red">Bu hadisler başka nasıl yorumlanabilir?</span></span></span></span></strong></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">İlk önce Hz. Ali'nin (r.a) "<em>Rasûlüllah’ı (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten başka</em> <em>hiçbir şey</em> <em>Kur'an okumaktan alıkoymazdı</em>." hadisini ele alalım. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Bu hadis sahih olsa bile, sadece Hz. Peygamberin bir fiilini anlatmaktan ibarettir. İçinde bir emir ya da yasaklama bulunmamaktadır. Zaten Hz. Ali'nin (r.a) Rasulullah’ın (sallâllahu aleyhi ve sellem) bütün cünüplük hallerini tesbit etmesi mümkün de değildir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Kitaplarımızda sarımsak, soğan yiyenlerin mescide gelmelerinin adaba uygun olmadığı zikredilir. Oysa ki Hz. peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem), müslümanları kokulu yiyecek yedikten sonra mescide gelmemeleri hakkında defalarca uyarmış, hatta bu gibi şeyleri yiyenleri mescitten çıkarıp Baki mezarlığına göndermiştir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px"><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Hz. Peygamber’in (sallâllahu aleyhi ve sellem) bu derece sert bir şekilde yasakladığı bir şeyi yapmak âdaba aykırı kabul edilirken, hiç emretmediği, ya da yasaklamadığı bir fiili işlemeyi haram saymak ne derece doğru olur? </span><span style="font-family: 'Comic Sans MS'">Üstelik bu hadiste hayızlıdan hiç bahsedilmemektedir. Hayızlıyı cünübe kıyas etmek ve sen de ömrünün büyük bir bölümünde Kur'an-ı Kerim'den uzak kalacaksın demek için elimizde ciddi deliller bulunması gerekir. Zira bu sözümüzle bir çok hafızın yavaş yavaş Kur'an'dan uzaklaşarak hıfzını unutmasına veya kadınların Kur'an-ı Kerimi öğrenmeye olan heveslerinin kırılmasına sebep oluruz. Bu da az bir sorumluluk değildir.</span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 18px"><span style="color: red"><strong>Gelelim "<em>Hayızlı ve cünüp Kur'an okumaz</em>"hadisine...</strong></span></span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Dikkatle incelenirse cünüp ve hayızlıya kesin olarak yasaklanan ibadetler namaz, tavaf ve hayızlıya mahsus olmak üzere oruçtur. Bunlar farz olan ibadetlerdir. Yani haram sözü farzın karşıtıdır. Kur'an okumak ise sünnettir. Sünnet bir ibadette yapılan yasaklama ya mekruhluk ya da efdaliyet ifade etmekten öteye gitmeyecektir. </span></span></span></p><p> </p><p> <span style="font-family: 'Comic Sans MS'"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 15px">Ayrıca hayızlıya getirilen bir yasağı Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimizin kendi eşlerine veya mü'min hanımlara değil de, sadece bir erkeğe söylemesi, üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.</span></span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Turab, post: 40298, member: 2"] [CENTER][FONT=Georgia][B][COLOR=red][SIZE=5]DİĞER GÖRÜŞLER[/SIZE][/COLOR][/B][/FONT][/CENTER] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Ele aldığımız konu muvacehesinde farklı bir yaklaşım ortaya koyan Zâhiri uleması bu görüşlerinde İbn Münzir, İbn Abbas ve Taberi gibi alimler tarafından da destek görmüştür.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]En muteber hadis kitabımız olan Sahih-i Buhari'nin konuyla alâkalı bölümünde zikredilen hadis ve eserler de bu müçtehitlerimizi destekler mahiyettedir.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4] Bu hadis ve eserleri zihnî mesaimizle birlikte aktarıyoruz:[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]1-[/B] İbrahim en-Nehaî[FONT=Comic Sans MS][46][/FONT] "[I]Hayızlı kadının âyet (Kur'an) okumasında beis yoktur."[/I] demiştir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]2-[/B] [I]İbn Abbas cünübün kıraatte bulunmasında ( Kur’an okumasında[/I]) [I]bir mahzur[/I] [I]görmemiştir. [/I][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]3-[/B] [I]"Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) zamanlarının tamamında (yani her halinde) Allah'ı zikrederdi."[/I][I][B][FONT=Comic Sans MS][47][/FONT][/B][/I][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B][COLOR=red]Açıklama:[/COLOR][/B] Zikredilen hadis, cünüp ve hayızlının Kur'an okumalarının caiz olduğuna delildir. Zira Peygamberimiz’in (sallâllahu aleyhi ve sellem) istisnasız her durumda Allah'ı zikrettiğini haber vermektedir. “Zikr” ile Kur'an İslâm literatüründe aynı anlamı taşırlar. Bu ikisinin ifade ettiği manâyı farklı değerlendirenler sadece insanlardır. Cenab-ı Hak (.................... )"[I]Zikri biz indirdik ve onu biz muhafaza[/I] edeceğiz."[FONT=Comic Sans MS][48][/FONT] ayetinde olduğu gibi bir çok ayeti kerimede Kur'an'ı "zikir" olarak nitelendirmiştir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Buhari'nin rivayet ettiği bu hadisi Müslim ve Ebu Davud da Hz. Aişe'den rivayet etmiştir.[FONT=Comic Sans MS][49][/FONT] [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Rasulüllâh'ın (sallâllahu aleyhi ve sellem) eşlerinin O'nun her halinde Allah'ı zikrettiğini haber vermesi Hz. Ali'nin hadisinin hükmünü ortadan kaldıracaktır. Çünkü Hz. Ali'nin Hz. Aişe gibi Rasulullah'ın bütün cünüplük hallerini tespit etmesi mümkün değildir. Belki onun tesâdüf ettiği zamanlarda Hz. Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten bir an önce temizlenmek amacıyla Kur'an okumaktan veya onlara okutmaktan kaçınmış olabilir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]4-[/B] Ümmü Atiyye'nin şöyle dediği rivayet edilmiştir: [I]Biz hayızlı kadınlara (namazgâha) çıkmamız, mü'minlerle birlikte tekbir almamız ve dua etmemiz emrolundu.[/I][I][B][FONT=Comic Sans MS][50][/FONT][/B][/I][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B][COLOR=red]Açıklama:[/COLOR][/B] Cenab-ı Hakk A’raf Sûresi 180. âyette şöyle buyuruyor: "[I]Allah'ın güzelisimleri vardır. O'na bu isimlerle dua edin."[/I][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Esma binti Zeyd’den (r. anha) rivayet edildiğine göre Rasulûllah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: "[I]Allah'ın İsmi Azam'ı şu iki ayettedir: (......)[/I][I][B][FONT=Comic Sans MS][51][/FONT][/B][/I][I] "Sizin tanrınız tektanrıdır; Rahman ve Rahim olup O'ndan başka tanrı yoktur." Bir de Âl-i İmran Sûresinin başlangıcı: (....................) "Elif, lâm, mîm. Allah, kendisinden başka tanrı bulunmayan Hayyve Kayyum'dur."[/I][I][B][FONT=Comic Sans MS][52][/FONT][/B][/I] [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Bu hadis hasen-sahih olup bir hanım tarafından rivayet edilmiştir. Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimizin [I]"Allah'ın güzel isimleri vardır. O'na bu isimlerle dua edin" [/I]ayetini bildiği halde kadınlara, Cenab-ı Hakkın isimlerinin hangi ayetlerde bulunduğunu açıklamaktan çekinmemesi ve hiçbir sınırlama getirmeden dua etmelerini emretmesi kadınların bu hallerde Kur'an okumasının helâl olduğu sonucunu doğurmaktadır.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]5-[/B] İbn Abbas'ın şöyle söylediği rivayet edilmiştir: "Bana Ebu Süfyan haber verdi ki; Herakliyus, Peygamberin mektubunu istemiş ve okumuştur. Bu mektupda: "[I]Bismillahirrahmanirrahim. Ey kitap ehli: Hepiniz bizimle sizin aranızda müsavi bir kelimeye gelin: Allah'tan başkasına tapmayalım, O'na hiçbir şeyi ortak tutmayalım. Allah'ıbırakıp dakimimiz kimimizi Rabb'ler edinmeyelim[B]."[/B][/I][B][I][B][FONT=Comic Sans MS][53][/FONT][/B][/I][/B]sözleri vardır”.[FONT=Comic Sans MS][54][/FONT][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Açıklama: Yüce kitabımız Kur'an'ı Kerim'in muhtelif birçok ayetinde mü'minlere Allah yolunda cihad emredilmiş, Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimiz her fırsatta ümmetini cihada teşvik ederek, Allah yolunda cihad etmenin önemini beyan [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]buyurmuşlardır. Hatta bir hadis-i şerifte:[I]"Cihâda iştirak etmeden ve cihad niyeti taşımadanölen, bir çeşit nifak üzere ölmüştür[B]."[/B][/I][B][I][B][FONT=Comic Sans MS][55][/FONT][/B][/I][/B]buyurulmaktadır.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Dinimizin ısrarla emrettiği ve bu emri yerine getirmekten geri kalanların ağır bir şekilde tehdit edildiği bu "cihad" nedir? Savaş meydanlarında mücadele vermek, ölmek, öldürmek, ya da gazi olmakla sınırlı bir fiil midir? [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B][COLOR=darkred]Cihad:[/COLOR][/B] İnsanların davranışlarını öncelikle İslâm'a göre tanzim etmesini sağlamak amacıyla verilen kutsi bir mücadeledir. Bu mücadele yerine göre bazen canla, bazen malla ve bazen de dille yapılır. Nitekim Peygamberimiz (sallâllahu aleyhi ve sellem): [I]"Mallarınız[B], [/B]canlarınız ve dillerinizle[/I] [I]müşriklere karşı cihad ediniz[B]"[/B][/I][B][I][B][FONT=Comic Sans MS][56][/FONT][/B][/I][/B] buyurmaktadır. Kendisi dille yapılan cihad konusunda da ümmetine örnek olmuş, İslâm'a daveti Kur'an okuyarak, Kur'an'dan ayetleri insanlara duyurarak yapmıştır. Çünkü Kur'an okunup anlaşılmadan sağlıklı bir müslümanlık söz olamaz. Ayrıca insanları İslâm'a çağırırken yapılacak en önemli iş onlara Kur'an okuyup anlamalarını sağlamaktır.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4] Durum böyle iken tebliğ için şart olan ilmi, yani Kur'an'ı öğrenmeye belki daha da güzeli ezberlemeye ya da öğretmeye çalışan ve bu şekilde cihada iştirak etmek isteyen müslümanların karşısına çıkan ve onları, tek dayanakları Kur'an'dan uzaklaştıran bu büyük engel nedir? Bir insan cünüp iken canıyla cihadda bulunabildiği ve bu durumda öldüğü taktirde Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem) tarafından müjdelendiği halde diliyle cihad yapamayacak mıdır? Hayızlı kadın her ayın bir haftası, belki daha da uzun bir vakit İslâm'ı tebliğ görevinden geri mi kalacaktır?[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Denilir ki Kur'an okuması şart değil, tebliğ yapmak istiyorsa İslâm'ı kendi cümleleriyle de anlatabilir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Şüphesiz ki İslâm dinini en iyi bilen ve uygulayan tek kişi Allah'ın Rasûlüdür ve bu yüce insan, müşriklere İslâm'ı tebliğ amacıyla yazdığı mektupta muhataplarının hem kâfir, hem de cünüp olduğunu ve bu mektubu da okuyacaklarını bildiği halde onlara İslâm'ı kendi sözleriyle değil Cenab-ı Hakkın kelâmıyla anlatmıştır. Dolayısıyla kendisine peygamberi “usve” (örnek) edinmiş bir müslümanın peygamberine muhalif hareketi tasavvur edilemez.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Bu konuda ortaya atılmış başka itirazlar da olmuştur. Meselâ: “Herakliyus kâfirdir. Kur'an'ın hürmetine inanmaz ve gusülle de mes'ul değildir. Bunun için Kur'an'ı okumasında bir sakınca yoktur.” denilmektedir.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4] Kur'an'ı hayızlı ve cünübün okumasının yasaklanmasının sebebi, Kur'an'ın pis bir ağız tarafından okunmasının engellenmesi ve bundan dolayı Kur'an'a karşı oluşacak bir saygısızlığın ortadan kaldırılması ise, kâfirin ağzı bu kişilere karşı kıyas kabul edilmeyecek derecede pistir. Zira pisliği Kur’ani nass ile tescil edilmiştir. Kâfir Kur'an'ı kirli olarak okumaktan sorumlu olmasa bile kâfire onu okutan, yani ayetleri ona gönderen Kur’an’a yönelik bir saygısızlığa sebeb olduğu için sorumlu olacaktır. Rasûlüllah (sallâllahu aleyhi ve sellem) bu ayetleri ona göndermişse, bu durum kâfirin ve dolayısıyla gusülsüz kimselerin de Kur'an okumasının caiz olduğunu gösterir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Allah Rasûlünün Herakliyus’a gönderdiği mektup doğruluğunda şüphe olmayan ve aslı halen Topkapı Sarayı'nda bulunan bir mektuptur. Buhari şerhi Fethu'l -Bâri kitabının yazarı olan Kastalani'nin de dediği gibi söz konusu mektup, cünüp ve hayızlının Kur'an okumasının caiz olduğuna dair açık bir delildir.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]6-[/B] Ata b. Ebi Rebah Cabir (r.a)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir[I]. Ayşe hayız[/I] [I]olduğunda Kâbeyi tavaf hariç bütün hac fiillerini yapmıştı. Bir de namaz kılmıyordu[/I]. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B][COLOR=red]Açıklama:[/COLOR][/B] Hac fiilleri tavaf, namaz gibi dua ve zikri de içine almaktadır. Ravî "Allah'ı zikretmedi" şeklinde bir tabir kullanmadığına göre Hz. Aişe (r. anha) hayızlıyken Kur'an da okumuş olabilir. Çünkü daha önce açıklandığı gibi şeriatte Kur'an ve zikir aynı anlamı taşımaktadır. Nitekim Kur'an okuyan birisine hiç kimse sen Kur'an okuyorsun, Allah'ı zikretmiyorsun diyemez. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B]7-[/B] Hakem b. Uteybe: Ben cünüp iken hayvan keserim. Allah da [I]“Üzerlerine Allah'ın[/I] [I]ismi anılmayanlardan[/I] [I]yemeyin; çünkü bu muhakkak bir fısktır[/I]." buyuruyor.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][B][COLOR=red]Açıklama:[/COLOR][/B] Cenab-ı Hak: "[I]Üzerlerine Allah'ın ismi anılmayanlardan yemeyin[/I]" buyurmaktadır. Bir kimse Kur'an'dan bir ayet okuyarak da Allah'ın ismini anabilir. Buna da herhangi bir yasak getirilmemiştir.[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Buharî'nin şerhi Fethu'l- Bâri sahibi şöyle der:[/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]"Hayızlı ve cünübün Kur'an okumasının yasaklığına dair rivayet edilen hadisler her ne kadar başkaları tarafından delil kabul edilse de Buhari tarafından sahih görülmemiştir. Zaten söz konusu hadisler te’vil edilir durumdadır" [/SIZE][/FONT][/FONT] [B][FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4][COLOR=red]Bu hadisler başka nasıl yorumlanabilir?[/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT][/B] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]İlk önce Hz. Ali'nin (r.a) "[I]Rasûlüllah’ı (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten başka[/I] [I]hiçbir şey[/I] [I]Kur'an okumaktan alıkoymazdı[/I]." hadisini ele alalım. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Bu hadis sahih olsa bile, sadece Hz. Peygamberin bir fiilini anlatmaktan ibarettir. İçinde bir emir ya da yasaklama bulunmamaktadır. Zaten Hz. Ali'nin (r.a) Rasulullah’ın (sallâllahu aleyhi ve sellem) bütün cünüplük hallerini tesbit etmesi mümkün de değildir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Kitaplarımızda sarımsak, soğan yiyenlerin mescide gelmelerinin adaba uygun olmadığı zikredilir. Oysa ki Hz. peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem), müslümanları kokulu yiyecek yedikten sonra mescide gelmemeleri hakkında defalarca uyarmış, hatta bu gibi şeyleri yiyenleri mescitten çıkarıp Baki mezarlığına göndermiştir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Georgia][SIZE=4][FONT=Comic Sans MS]Hz. Peygamber’in (sallâllahu aleyhi ve sellem) bu derece sert bir şekilde yasakladığı bir şeyi yapmak âdaba aykırı kabul edilirken, hiç emretmediği, ya da yasaklamadığı bir fiili işlemeyi haram saymak ne derece doğru olur? [/FONT][FONT=Comic Sans MS]Üstelik bu hadiste hayızlıdan hiç bahsedilmemektedir. Hayızlıyı cünübe kıyas etmek ve sen de ömrünün büyük bir bölümünde Kur'an-ı Kerim'den uzak kalacaksın demek için elimizde ciddi deliller bulunması gerekir. Zira bu sözümüzle bir çok hafızın yavaş yavaş Kur'an'dan uzaklaşarak hıfzını unutmasına veya kadınların Kur'an-ı Kerimi öğrenmeye olan heveslerinin kırılmasına sebep oluruz. Bu da az bir sorumluluk değildir.[/FONT][/SIZE][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=5][COLOR=red][B]Gelelim "[I]Hayızlı ve cünüp Kur'an okumaz[/I]"hadisine...[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Dikkatle incelenirse cünüp ve hayızlıya kesin olarak yasaklanan ibadetler namaz, tavaf ve hayızlıya mahsus olmak üzere oruçtur. Bunlar farz olan ibadetlerdir. Yani haram sözü farzın karşıtıdır. Kur'an okumak ise sünnettir. Sünnet bir ibadette yapılan yasaklama ya mekruhluk ya da efdaliyet ifade etmekten öteye gitmeyecektir. [/SIZE][/FONT][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][FONT=Georgia][SIZE=4]Ayrıca hayızlıya getirilen bir yasağı Peygamber (sallâllahu aleyhi ve sellem) efendimizin kendi eşlerine veya mü'min hanımlara değil de, sadece bir erkeğe söylemesi, üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.[/SIZE][/FONT][/FONT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
İlmihal/Fıkıh
Abdestsiz ve hayzlı iken dua okunurmu
Üst
Alt