- Katılım
- 11 Aralık 2015
- Mesajlar
- 5
- Tepkime puanı
- 0
Tavla, satranç, on dörtlü oynamak haramdır. Bütün oyunlar haramdır.[1] On dörtlü, bir oyunun ismidir. Yahudi taifesi kullanırlar. Eğer bunları bir şeye karşılık oynarsa, meysir olur. Nass ile (yani ayet ve hadis ile) haramdır. Zira meysir, bütün kumarların ismidir. Eğer karşılıksız oynarsa abes olur. O dahi haramdır.
Nitekim Allah-u Teâlâ Hazretlerinin:
kavl-i şerifi katî delildir. Oyunlar hakkında Nebi (Aleyhisselam):
kavl-i şerifi vakidir. Başka bir hadiste:
kavl-i şerifi vakidir. Ve diğer hadis-i şerifte:
buyrulmuştur. Bu kavl-i şerif hepsini kapsamaktadır.
Mümine yakışan, boş şeyler için yaratılmadığını bilip, gerektiği gibi amel edip, boş yere nefesini harcamamasıdır. Ve İmâmeyn (İmam-ı Muhammed ve İmam-ı Ebu Yusuf) hakir görmek için, onlara selam vermeyi kerih görmüştür.
[1]Kasani, Bedaiu-sSanai: 6/206. Bütün oyunların mekruh olduğuna dair: İbni Abidin, Reddu-lMuhtar: 9/566; Bedreddin el-Ayni, Binaye: 12/250. Batıl olduğuna dair: Burhaneddin Mahmud b. Ahmed, Muhit:5/401; İmam-ı Muhammed, Camiu-sSağir: 1/483. Kumarın olmadığı oyunların kimisi haram, kimisi mubahtır: Zuhayli, el-Fıkhu-lİslami ve Edilletuhu:4/2663.
Nitekim Allah-u Teâlâ Hazretlerinin:
اَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا ... ۩
Sizi sadece boş yere yarattığımızı mı zannettiniz
kavl-i şerifi katî delildir. Oyunlar hakkında Nebi (Aleyhisselam):
كُلُّ لُعْبٍ حَرَامٌ اِلَّا ثَلَاثَةً مَلَاعِبَةَ الرَّجُلِ بِاَهْلِهِ
وَتَأْدِيبَهُ بِفَرَسِهِ وَمُنَاضَلَتَهُ بِقَوْسِهِ
وَتَأْدِيبَهُ بِفَرَسِهِ وَمُنَاضَلَتَهُ بِقَوْسِهِ
Bütün oyunlar haramdır ancak üçü müstesna; kişinin hanımıyla oynaşması, atını eğitmesi ve ok atması
kavl-i şerifi vakidir. Başka bir hadiste:
مَنْ لَعِبَ بِالشَّطْرَنْجِ وَالنَّرْدِ
فَكَاَنَّمَا غَمَسَ يَدَهُ بِدَمِ الْخِنْزِيرِ
فَكَاَنَّمَا غَمَسَ يَدَهُ بِدَمِ الْخِنْزِيرِ
Satranç ve tavla ile oynayan kimse, elini hınzır kanına batırmış gibidir
kavl-i şerifi vakidir. Ve diğer hadis-i şerifte:
مَا اَنْهَاكَ عَنْ ذِكْرِ اللّٰهِ فَهُوَ مَيْسِرٌ
Seni Allahın zikrinden ne alıkoyuyorsa, o kumardır
buyrulmuştur. Bu kavl-i şerif hepsini kapsamaktadır.
Mümine yakışan, boş şeyler için yaratılmadığını bilip, gerektiği gibi amel edip, boş yere nefesini harcamamasıdır. Ve İmâmeyn (İmam-ı Muhammed ve İmam-ı Ebu Yusuf) hakir görmek için, onlara selam vermeyi kerih görmüştür.
[Ömer Işıktekin, Dini Muhafaza Etmede Fıkhın Önemi - Muhibbu-l'Fıkh: s.12]
[1]Kasani, Bedaiu-sSanai: 6/206. Bütün oyunların mekruh olduğuna dair: İbni Abidin, Reddu-lMuhtar: 9/566; Bedreddin el-Ayni, Binaye: 12/250. Batıl olduğuna dair: Burhaneddin Mahmud b. Ahmed, Muhit:5/401; İmam-ı Muhammed, Camiu-sSağir: 1/483. Kumarın olmadığı oyunların kimisi haram, kimisi mubahtır: Zuhayli, el-Fıkhu-lİslami ve Edilletuhu:4/2663.